VIND JE VALENTIJN

Wij helpen je met liefde

De dag van de liefde

Nog 20 nachtjes slapen tot de dag van de liefde, Valentijnsdag. Wij kunnen niet wachten natuurlijk, en hebben PostNL al geïnstrueerd de stroom brieven en pakketten in een speciaal voor de gelegenheid leeggeruimde opslag te plaatsen. Iets met voortschrijdend inzicht. Maar genoeg over ons… 

Commercieel hoogtepunt

Sinds de jaren ‘90 is Valentijnsdag in Nederland uitgegroeid tot één van de commerciële hoogtepunten van het jaar. Bedrijven uit alle typen branches liften mee op dit succes. Dit jaar verwacht de Nederlandse detailhandel een omzet van maar liefst 68 miljoen euro éxtra te draaien rondom deze ‘feestdag’. Overigens is Valentijnsdag al lang niet meer de dag waarop je iemand anoniem de liefde verklaard. Met name stellen grijpen 14 februari aan om hun geliefde eens lekker in de watten te leggen.

Hoe we dat doen? Normaal gesproken is dit de top 5 van de meest gekochte Valentijnscadeaus in Nederland:

❤️ Chocolade / snoepgoed
❤️ Parfum
❤️ Etentje
❤️ Bloemen
❤️ Dagje uit 

 

 

 

Inspelen op emotie

Dit jaar zullen we iets creatiever te werk moeten gaan. Maar gelukkig zijn daar de marketeers om jou op ideeën te brengen. Marketingtechnieken in combinatie met een commerciële feestdag hebben namelijk een groter effect op onze besluitvorming dan je mogelijk denkt. Dat komt met name doordat men inzet op emotie, wat maakt dat je impulsieve beslissingen neemt. Dit effect wordt nog eens versterkt rond feestdagen als Kerst, Moederdag en Valentijnsdag. Hoewel we denken dat we heel rationele keuzes maken als het om onze aankopen gaat, toont neurologisch onderzoek aan dat emotie een grote rol speelt. Het gevoel van urgentie dat een marketingcampagne in een korte periode voor een feestdag bewerkstelligt, versterkt deze mate van emotie in het consumentengedrag. We geven dus veel makkelijker meer geld uit dan normaal.

Ook een auto is emotie

Laten we even een sprongetje maken naar de automotive branche. Een auto is voor de meeste mensen natuurlijk alles behalve een impulsaankoop. Of het nou een feestdag is of niet. Maar ook in de keuze voor een auto speelt emotie een veel grotere rol dan je denkt en beïnvloedt dit wel degelijk ons gedrag. 

Even wat feitjes op een rij:

💚 Een date scoren; Op Tinder levert het in het bezit zijn van een Mercedes-Benz C-klasse je de meeste matches op.

💚 De eerste indruk telt; 75% van de vrouwen tussen 25 en 45 jaar heeft op de eerste date een mening over de auto van haar date, wat het verloop van de date kan beïnvloeden. Een sportauto scoort hierin de meeste punten. 

💚 Het Ja-woord; Met 31% is een Oldtimer het meest geliefde type vervoer op de trouwdag.

💚 Monogamie; Meer dan de helft van de Nederlandse autorijders is niet merktrouw.

💚 Sterke competitie; Eén op de vijf mannen geniet meer van zijn auto dan van zijn partner.

💚 Liefde door de speakers; Het nummer All of me van John Legend is het meest gestreamde liefdesnummer op Spotify.

💚 Wegdromen mag, maar niet achter het stuur; De Audi RS6 is voor mannen de meest ultieme droomauto, bij vrouwen staat de MINI Cooper S op de eerste plek.

💚 De ultieme wraak; Een vrouw denkt haar geliefde het best te kunnen straffen voor zijn ontrouw door haar woede te richten op zijn auto. Met een golfclub, of honkbal, of wat er op dat moment ook voor handen is.

Spread the love

Wil jij ook inspelen op de emotie van jouw doelgroep? Wij geven je een aantal bruikbare tips! 

💛 Zorg dat je opvalt met een sterk beeldmerk en concept. In een periode met veel inhakers en extra veel commerciële aanbiedingen, is dit nóg belangrijker. 

💛  Social Media en romantiek gaan hand in hand. Creëer interactie door middel van een informele boodschap of leuke winactie.

💛 Schenk wat extra liefde aan je reguliere marketinguitingen. Verwerk een liefdevolle boodschap in je Google Ads advertenties en/of always-on (remarketing-) displaycampagnes.

💛  Vergeet je bestaande klanten niet een show them some love. Dit verhoogt de loyaliteit. Koppel je boodschap aan een presentje of persoonlijke after-sales door ze bijvoorbeeld per e-mail te benaderen.

💛  Een autokoper zal niet snel een blind date plannen en doet vooraf online veel research naar de potentiële nieuwe auto. Maak de eerste kennismaking extra bijzonder en plan een date op afstand, thuis of online!

💛  Begin op tijd met je voorbereiding, dat is immers het halve werk. 

 

Bronnen: nu.nl, Maastricht University

WIJ HELPEN JE MET LIEFDE

Van afbeeldingen, video, teksten tot advertising. Neem contact op om je te laten inspireren en adviseren.

  • Marleen Gijsbers

    Marleen Gijsbers

    Projectmanager

    Mail mij
  • Jiske van Halteren

    Jiske van Halteren

    Projectmanager

    Mail mij
  • Mathijs Hebbink

    Mathijs Hebbink

    Projectmanager

    Mail mij

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer