4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen zit, komen er steeds meer cijfers binnen die onze data onderbouwen. Deze data geeft richting bij het bepalen en bijstellen van onze (en jouw) online strategie. In deze blog geven we kort weer welke impact Corona heeft op online marketing. In de blogs die volgen zullen we dieper op elk afzonderlijk onderwerp ingaan. 

We richten ons op vier ontwikkelingen die direct invloed hebben op jouw online marketing. En, om je gelijk op weg te helpen, geven we je ook een mogelijke oplossing. 

De koopintentie van de automotive doelgroep verandert
Consumenten zijn angstiger en vertonen risicomijdend gedrag. De aankoop van een auto vinden ze momenteel spannend. Ze kiezen daarom eerder voor een product dat ze kennen en waar ze een goed gevoel bij hebben. Het continue onder de aandacht blijven brengen van jouw merk is om die reden erg belangrijk. Ons advies: automotive marketeers, focus je op retentie. Geef je klanten de aandacht die ze verdienen. Besteed daarnaast onverminderd aandacht aan het “laden” van jouw merk. Onze automotive doelgroep moet simpelweg steeds geïnformeerd blijven over jouw merk en modellen. Dan kan je straks, na de dip, weer snel verder bouwen aan betere tijden.

Een aanzienlijke stijging van oriënterende zoekopdrachten
Het zoekverkeer is in de afgelopen periode veranderd. Onze doelgroep neemt uitgebreid de tijd om te vergelijken en te kijken en maken geen impulsieve keuzes. We zien dat veel ondernemers in de automotive branche om die reden zichtbaar willen blijven door middel van advertising. Onderbreken levert een extra daling in zoekresultaten op en vergt straks dus ook aanzienlijk meer budget (en tijd) om dit weer op peil te krijgen. Daarbij blijft er natuurlijk een vervangingsvraag, lopen er leasetermijnen af en is mobiliteit belangrijk. De markt staat niet stil. Het is belangrijk voor de automotive marketeers om je te richten op deze oriënterende zoekopdrachten. En onderschat daarbij de waarde van branded ads niet. Met de verwachting dat de CPC-prijzen dalen, is er des te meer reden om nu juist te adverteren.

Toename van Social Media gebruik en video
Thuiswerkers/blijvers hebben nu meer tijd voor social media en maken hier ook gebruik van! In China bijvoorbeeld, besteden inwoners gemiddeld 7,3 uur per dag actief aan TV en online tv-platforms. Een stijging van 20% ten opzichte van vóór de Corona maatregelen! Dit biedt kansen voor de automotive sector en is dan ook de reden dat veel automerken hier goed vertegenwoordigd blijven. Vooral de creatievelingen vallen ons op. We zien online reveals, verkoop sessies via hangout, online showrooms; creativiteit loont! Maar ook zien wij een stijging in video-aanvragen. Bekijk ter inspiratie deze video eens, gemaakt door Automotions Peugeot. Het tonen van nieuwe modellen, occasions, maar ook je merk onder de aandacht brengen, kan perfect via video. Nog een reden om video in te zetten: het aantal zoekopdrachten via YouTube stijgt enorm door de nieuwe Corona maatregelen.

77% van de marketeers is al bezig met herstelplannen
Uit Chinees onderzoek door Dentsu Aegis Network China blijkt dat meer dan de helft van de marketeers hun plannen voor 2020 op korte termijn aanpassen. Een derde is zelfs van plan de uitgaven te handhaven of te verhogen. 77% is al bezig met het ontwikkelen van proactieve herstelplannen. Marketeers kijken naar slim gebruik van technologie om de aandacht van de consument te herwinnen en op nieuwe en innovatieve manieren contact te leggen. 33% van de marketeers investeert meer in e-commerce en social commerce. Nog eens 33% investeert meer in sociale platforms, influencers en zet live streaming-uitzendingen in om contact te blijven met hun doelgroep. Onder het mom stilstand is achteruitgang maken vele marketeers zich op voor de periode van herstel. Ons advies: Start nú al met een herstelplan, zodat na de dip weer snel de weg naar boven gevonden kan worden.

In deze blog hebben we vier marketing ontwikkelingen aangepakt die voortkomen uit de Corona crisis. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor de automotive marketeers. Wil je hierop doorpakken? Bijvoorbeeld door een video te ontwikkelen? Neem dan contact met ons op!

 

 

bron: adformatie

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer