7 social media tips voor automotive marketing

Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij de oriëntatie naar een andere auto of service. Maar ook voordat zij zich bewust zijn van hun aankoopbehoefte, worden zij al beïnvloed door berichten van autobedrijven op social media.

In deze blog lees je de zeven belangrijkste aandachtspunten voor de automotive marketeer op het gebied van social media.

#1 Social media-campagnes inzetten op basis van de automotive customer journey

Bij de customer journey wordt door middel van touchpoints de gehele klantreis in kaart gebracht. In onze blog ‘De Customer Journey is essentieel voor succesvolle automotive marketing campagnes’ schreven we er al over. De customer journey bestaat uit vier fases: See, Think, Do en Care. Door een compleet overzicht te hebben van alle contactmomenten (touchpoints) tijdens deze fases, zijn autodealers in staat hier hun socialmedia-campagnes op in te richten.

See

In de see-fase zijn (potentiële) klanten nog niet bewust op zoek naar een auto, maar ze worden wel geïnspireerd.

Voorbeeld social media-campagne:  een campagne met een inspirerende bedrijfsvideo, waarin je laat zien wat jouw autobedrijf speciaal en uniek maakt ten opzichte van de concurrentie.

Think

Tijdens de think-fase hebben (potentiële) klanten meerdere automerken in gedachten. Er wordt actief gezocht naar informatie over verschillende modellen.

Voorbeeld social media-campagne: een campagne met een carrousel-indeling op Facebook, waarin je laat  zien welke modellen je aanbiedt en wat hiervan de USP’s zijn.

Do

In de do-fase vindt de daadwerkelijke aankoop plaats. Er wordt bijvoorbeeld een online taxatiemodule ingevuld of een proefrit aangevraagd.

Voorbeeld social media-campagne: een campagne met leadadvertentie-indeling,  waarin actuele acties worden gecommuniceerd gericht op het aanvragen van meer informatie, het berekenen van inruilvoordeel of het aanvragen van een proefrit.

Care

De care-fase vindt plaats na de aankoop van een auto. In deze fase draait het om aftersales en een goede klantenbinding.
Voorbeeld social media-campagne: een campagne met standaard advertentie-indeling, waarin gevraagd wordt aan klanten om een positieve review achter te laten.

#2 Always-on social media-campagnes gericht op branding van jouw autobedrijf

Veel autobedrijven kiezen voor een langlopende social media-campagne, gericht op branding. Op deze manier wordt de naamsbekendheid vergroot, vertrouwen gecreëerd en proberen autodealers top of mind te worden en te blijven. Bovendien is het met een always-on-campagne mogelijk om blijvend nieuwe bezoekers naar je website te sturen. Op deze manier is het gemakkelijker om in een latere fase van de customer journey deze websitebezoekers opnieuw te bereiken met jouw campagnes.

#3 Optimalisatie voor mobiel

95% van de mensen gebruikt social media via hun smartphone. Het is daarom van cruciaal belang dat jouw social media-campagnes hier ook naadloos op afgestemd zijn. Een kleiner scherm vraagt om het gebruik van minder tekst, zowel in de afbeelding als de advertentietekst. Jouw advertentie beter laten opvallen in de tijdlijn? Probeer dan ook eens om emoji’s toe te voegen. Door een emoji toe te voegen aan je advertentie maak je deze tevens net even wat aardiger, vriendelijker, vrolijker en minder toonloos.

#4 Het gebruik van video (livestreaming)

Video groeit nog steeds hard in populariteit. Steeds meer autodealers gaan daarom ook aan de slag met het maken van video’s. Het is de ideale manier om potentiële klanten en bestaande klanten een kijkje ‘in de showroom’ te geven, om top of mind te blijven en vertrouwen en sympathie te verwerven. Zo wordt er gebruik gemaakt van bedrijfsvideo’s, speciale video’s met een onthulling (waarbij klanten kennismaken met hun nieuwe auto).  maar ook livestreams worden steeds vaker ingezet.

#5 De inzet van verschillende advertentie-indelingen

Veel social media-kanalen voegen regelmatig nieuwe advertentie indelingen toe. Zo is het met Facebook en LinkedIn mogelijk om voor speciale leadadvertenties te kiezen. Facebook- en LinkedIn-gebruikers kunnen bij deze advertentie-indeling direct (en zonder een van de platformen te verlaten) hun gegevens invullen wanneer zij geïnteresseerd zijn in meer informatie, een offerte of een proefrit. Een zeer effectieve advertentie-indeling, waarbij op een laagdrempelige manier extra leads gegenereerd kunnen worden.

Ook de advertentie-indeling Instagram Stories wordt steeds vaker gebruikt. Bij deze indeling wordt jouw afbeelding of video geplaatst tussen de Stories van andere Instagram-gebruikers. Hierbij is het van belang dat de afbeelding of video erg aansprekend is, waardoor gebruikers in eerste instantie eigenlijk niet in de gaten hebben dat het om Sponsored Stories gaat. Instagram Stories kan een interessante advertentie-indeling zijn wanneer je je richt op een relatief jonge doelgroep. De overgrote groep Instagram-gebruikers is 15 tot 19 jaar oud. Van deze doelgroep maakt maar liefst 73% gebruik van Instagram. Bij de groep 20 tot 39 jaar is dit 46%. Denk hier goed over na wanneer je kiest voor de inzet van Instagram Stories.

#6 WhatsApp Business als communicatietool voor autobedrijven

WhatsApp Business maakt het voor autobedrijven eenvoudiger om contact met (potentiële) klanten te onderhouden. Een aantal autodealers maken er al actief gebruik van. Je kunt een profiel maken met bedrijfslogo, bedrijfsomschrijving en contactgegevens. Daarnaast kun je automatische reacties instellen, een antwoord instellen bij veelgestelde vragen en gebruikmaken van een standaard begroeting.

WhatsApp Business is vooralsnog alleen beschikbaar voor Android smartphones. WhatsApp werkt nu aan een versie voor Apple’s iOS.

#7 Samenwerkingen met (automotive) influencers

Bloggers, vloggers, YouTubers, Instagrammers… Wanneer deze personen een grote groep volgers hebben, kunnen ze al gauw gezien worden als influencers. Omdat zij een band hebben opgebouwd met hun volgers, kunnen zij hun autoriteit en authenticiteit inzetten om invloed uit te oefenen op deze volgers. En daar kunnen autodealers gebruik van maken. Om dit effectief te doen, is het van belang om te weten wat je met influencer marketing wilt bereiken en welke doelgroep je aan wilt spreken. Ook moet helder zijn wat de boodschap is die je wilt communiceren en wat je budget is. Pas daarna kun je aan de slag met het vinden van de juiste influencer.

Social media-advies voor autodealers

Heeft één van bovenstaande social media strategieën je geïnspireerd? DTC Media helpt je graag bij de effectieve inzet van social media. Zowel voor de creatie als voor het selecteren van de juiste targeting voor jouw automotive campagnes op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube hebben we specialisten. Zo werken we samen om jouw gestelde social media-doelstellingen te behalen.

Benieuwd naar onze social media-aanpak? Neem contact met ons op!

Neem contact op

Gerelateerde blogs

4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog
Door-to-door: ga ervoor!
Door-to-door: ga ervoor!

Door-to-door: ga ervoor! Huis-aan-huis verspreiding is een aloude en beproefde methode om informatie in één keer met een grote doelgroep te delen. Is deze werkwijze…

Lees deze blog
DTC Media Online officieel Goldpartner van Datatrics
DTC Media Online officieel Goldpartner van Datatrics

DTC Media Online is officieel Datatrics Gold Partner! Datatrics is een Customer Data Platform (CDP) dat webshops en websites in staat stelt om de online…

Lees deze blog
DTC Media Online zet in samenwerking met Adcalls dynamische call tracking in
DTC Media Online zet in samenwerking met Adcalls dynamische call tracking in

Wat doet Adcalls? Veel bedrijven meten alleen webconversies, terwijl klanten ook vaak telefonisch converteren. Zeker wanneer de order groot, complex of urgent is. Adcalls koppelt…

Lees deze blog
DTC Media zet zich in voor stichting Present
DTC Media zet zich in voor stichting Present

Het hele jaar door waarderen wij de fijne samenwerking met onze klanten en relaties enorm. In de laatste maand van het jaar, in het kader…

Lees deze blog
Expert Blog: Het Nut van Niets
Expert Blog: Het Nut van Niets

De grafisch designers van DTC Media Online zijn onmisbaar voor ons én onze klanten. Bij bijna elk product, van website tot brochure, zijn zij betrokken.…

Lees deze blog
Expert Blog: Meten is Weten
Expert Blog: Meten is Weten

Waarom doet de ene webpagina het beter dan de andere? Waarom vallen conversies op je website soms tegen? Kunnen bezoekers op je website de informatie…

Lees deze blog
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook

Genereer extra leads met dynamische leadcampagnes via Facebook 7,6 miljoen Nederlanders scrollen dagelijks door hun Facebook-tijdlijn heen. Dit maakt Facebook één van de belangrijkste marketingkanalen,…

Lees deze blog
Google Update, word Page Experience Proof
Google Update, word Page Experience Proof

Gebruikerservaring speelt al enige tijd een rol in SEO, maar vanaf 2021 wordt het belangrijker dan ooit. Google heeft een nieuw algoritme update aangekondigd: de…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer