Dag van de Privacy

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op deze datum het Dataprotectieverdrag ondertekend. Met dit verdrag werd de basis gelegd voor de Europese privacybescherming zoals we die nu kennen.

Deze dag is in het leven geroepen om ons weer even extra bewust te maken van onze rechten (en plichten) aangaande het gebruik van persoonsgegevens door overheden, bedrijven en andere organisaties. En uiteraard het beschermen daarvan. Met de komst van de alom bekende Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel de AVG, zijn deze regels nog eens verder aangescherpt. Gezien de technologische ontwikkelingen was de voorgaande variant natuurlijk hopeloos verouderd. 

Tot zover een stukje achtergrond, maar wat betekent dit nou concreet voor jou en je bedrijf? Autodealers werken vaak met grote klantenbestanden en zijn in het bezit van een behoorlijke hoeveelheid privé gegevens. Hoewel de ‘nieuwe’ regelgeving al in 2018 van kracht werd, blijven veel organisaties worstelen met de voorwaarden waar ze aan moeten voldoen. En dit terwijl er hoge boetes staan op het overtreden ervan. Bovendien moet je er als dealerbedrijf niet aan denken dat je klantgegevens in verkeerde handen vallen. De kamer van koophandel stelde een handig 10-stappenplan op, deze vind je hier.

Kleine opfrisser op deze Dag van de Privacy, die ook gewoon gevierd mag worden natuurlijk. Zorg alleen wél dat je gastenlijst niet zomaar op straat komt te liggen, privacy technisch…

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer