De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug. Elke kans voorzien we van een extra toelichting. We beginnen met een verdere verdieping op “De veranderende koopintenties in de automotive branche”.

5% stijging van het aantal APK-keuringen
Grote beslissingen stelt de consument nu uit. Hierdoor is er een daling in de verkoopcijfers van zowel nieuwe auto’s als van occassions zichtbaar. Het onderhoud aan auto’s gaat nog wel onverminderd door meldt o.a. het RDC. Sterker nog, dit is met 5% gestegen t.o.v. het maandgemiddelde. De RDW signaleerde daarnaast een stijging van maar liefst 16% op het aantal tellerstand meldingen.
Tip: Online marketeers binnen de automotive branche, vergeet in jouw content- en advertising strategie niet om aandacht te besteden aan APK-keuringen.

Slimme automotive marketeers focussen op soft leads
Verleidt de consument met slimme content. Stuur hierbij niet direct aan op verkoop, maar richt je op het genereren van soft leads. Zorg ervoor dat men zich gehoord voelt en dat het duidelijk is wat jouw toegevoegde waarde is. Ook nu. Jouw doelgroep bevindt zich vaak nog in de oriëntatiefase. Dus met relevante content kan je ze langzaam richten de aankoop van die auto sturen.
Tip: Ga niet direct in de verkoopmodus, maar geef aandacht. En geef ze waardevolle content om hun oriëntatieproces te vergemakkelijken. Denk hierbij aan marketing automation of een goede database, zodat je straks gemakkelijker geïnteresseerden kan benaderen.

Aantal virtuele touchpoints met de automotive klant stijgt snel
De consumentenbestedingen in de automotive sector dalen, maar het aantal touchpoints stijgt in rap tempo. Dus, een stijgend aantal kansen om hun interesse te wekken. Momenteel natuurlijk veelal virtueel. Bijvoorbeeld de proefrit aan huis, online verkoop sessie via Google Hangouts, 24/7 bereikbaar zijn via Whatsapp of een taxatie aan huis. Denk creatief: zo zorg je ervoor dat de keuze straks op jou valt.
Tip: Het installeren van nieuwe functionaliteiten is meestal niet zo moeilijk. Maar zorg ervoor dat deze functionaliteit gedragen wordt door jouw commerciële team. Zij moeten er voor 100% mee werken. Zorg dat jouw klant 24/7 op je kan bouwen. En klantvragen binnen slechts enkele uren kan beantwoorden. Dit geeft vertrouwen.

Direct aan de slag? Whatsapp op jouw website, inrichten van online verkoop sessies, verhogen van soft leads? Geen probleem. Ben je actief in de automotive? Bel of mail ons.

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer