Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het versturen van een Direct Mailing aan extern verkregen adressen nog volkomen legaal. Wel hanteren wij nieuwe spelregels, om negatieve berichtgeving te voorkomen.

AVG

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Deze Europese wet regelt de bescherming van persoonsgegevens. Daaronder vallen de gegevens van jouw eigen klanten en externe selecties van doelgroepen voor marketingdoeleinden.

EDM

Het merendeel van de externe adressen die je via ons afneemt, komt uit de AutomotiveBase van EDM. Deze database is samengesteld middels een voorspelmodel voor de huidige auto van je prospect, met een trefkans van ruim 80%. De AVG verbiedt het benaderen van dit soort adressen niet. Ook is het niet nodig om vooraf toestemming te vragen. Toch levert deze methode momenteel veel discussie op.

Voorkomen is beter…

Hoewel een mailing gericht op een mogelijke auto van de ontvanger dus toegestaan is, zullen wij de aanbieding toch minder ‘gericht’ verwoorden. Naast de vermoedelijke auto worden nog twee andere modellen (uit hetzelfde segment) genoemd en de inruilprijs staat ‘indicatief’ weergegeven. Daarnaast bevat de disclaimer uitleg over de herkomst van de gegevens, een bron voor nadere informatie en het ‘recht van bezwaar’. Met deze voorzichtige bewoording en openheid van zaken hopen wij het aantal negatieve reacties te beperken.

… Dan genezen

Wanneer iemand uit je eigen klantbestand een vraag heeft, is het jouw verantwoording daarop te reageren. Wijs je klant op je interne procedure en verwerk een wens om niet meer benaderd te worden in je systeem. Dit ligt anders bij een extern adres via EDM. Dan kun je verwijzen naar deze website, waarop EDM informatie geeft over de werkwijze en het ‘recht van inzage’ (dit is ook de bron uit de disclaimer). Wil iemand geen informatie meer ontvangen, dan kan men terecht op Postfilter. Let op: mensen kunnen dit niet aan jou overdragen. De respondent zal zich namelijk willen uitschrijven voor álle externe dataleveranciers en dat kan alleen via Postfilter.

Kom je er in een lastig geval écht niet uit (nadat je prospect de uitleg op de website heeft gelezen), dan kan de Privacy Officer van EDM de prospect te woord staan. Mail de kwestie zo duidelijk mogelijk naar privacy@edm.nl of bel (030) 600 2000.

Als ‘verwerker’ van persoonsgegevens speelt DTC Media geen rol in de klachtenprocedure. Wel kunnen wij je van dienst zijn bij postretouren van gehuurde adressen. Deze mag je aan ons toesturen en wij zorgen dan voor de verdere afhandeling met EDM.

Het mag!

Je kunt je klanten én prospects dus blijven benaderen. AVG-proof. Wij houden je mailing binnen het wettelijke speelveld en samen zorgen wij ervoor niet negatief in het nieuws te komen. Wil je hier meer over weten? Wij vertellen je graag meer!

Neem contact op

Mijn rol bij dtc media: Copywriter

Marcel Verspeek
Marcel Verspeek

IJsselstein

Gerelateerde blogs

4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog
Door-to-door: ga ervoor!
Door-to-door: ga ervoor!

Door-to-door: ga ervoor! Huis-aan-huis verspreiding is een aloude en beproefde methode om informatie in één keer met een grote doelgroep te delen. Is deze werkwijze…

Lees deze blog
DTC Media Online officieel Goldpartner van Datatrics
DTC Media Online officieel Goldpartner van Datatrics

DTC Media Online is officieel Datatrics Gold Partner! Datatrics is een Customer Data Platform (CDP) dat webshops en websites in staat stelt om de online…

Lees deze blog
DTC Media Online zet in samenwerking met Adcalls dynamische call tracking in
DTC Media Online zet in samenwerking met Adcalls dynamische call tracking in

Wat doet Adcalls? Veel bedrijven meten alleen webconversies, terwijl klanten ook vaak telefonisch converteren. Zeker wanneer de order groot, complex of urgent is. Adcalls koppelt…

Lees deze blog
DTC Media zet zich in voor stichting Present
DTC Media zet zich in voor stichting Present

Het hele jaar door waarderen wij de fijne samenwerking met onze klanten en relaties enorm. In de laatste maand van het jaar, in het kader…

Lees deze blog
Expert Blog: Het Nut van Niets
Expert Blog: Het Nut van Niets

De grafisch designers van DTC Media Online zijn onmisbaar voor ons én onze klanten. Bij bijna elk product, van website tot brochure, zijn zij betrokken.…

Lees deze blog
Expert Blog: Meten is Weten
Expert Blog: Meten is Weten

Waarom doet de ene webpagina het beter dan de andere? Waarom vallen conversies op je website soms tegen? Kunnen bezoekers op je website de informatie…

Lees deze blog
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook

Genereer extra leads met dynamische leadcampagnes via Facebook 7,6 miljoen Nederlanders scrollen dagelijks door hun Facebook-tijdlijn heen. Dit maakt Facebook één van de belangrijkste marketingkanalen,…

Lees deze blog
Google Update, word Page Experience Proof
Google Update, word Page Experience Proof

Gebruikerservaring speelt al enige tijd een rol in SEO, maar vanaf 2021 wordt het belangrijker dan ooit. Google heeft een nieuw algoritme update aangekondigd: de…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer