Door de ogen van de klant

Interview met Mariëtte van den Berg - Motorhuis

Lees meer blogs

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt van alle stukken van de taart.

Bijna 25 jaar Motorhuis

Mariëtte, hoe lang werk je al in automotive marketing?

“Ik ben al bijna 25 jaar werkzaam bij Motorhuis en zit vanaf 2004 op de marketingafdeling. Binnengekomen als 18-jarig guppy en begonnen als secretaresse. In 2001 ben ik er een jaar tussenuit geweest om te reizen in Australië en Nieuw-Zeeland en daarna keerde ik terug naar Nederland én Motorhuis. Eerst nog als secretaresse en uiteindelijk op marketing. Ik begon met een grote club mensen op de marketingafdeling, maar door de slechte tijden in de automotive branche ben ik als enige overgebleven.”

Dan moet je wel allround zijn!

“Ik werk vier dagen per week en doe de marketing voor zes merken: Citroën, Opel, Alfa Romeo, DS, Fiat en Jeep. De meeste tijd zit in Citroën en Opel. Het leuke van marketing is dat je niet met één stuk van de taart bezig bent, maar met van alles. Het ene moment zit je met importeurs om tafel en het andere moment ben je bezig met een nieuwe website.”

Goede relatie

Hoe ben je in contact gekomen met DTC Media?

“Dat gaat lang terug, al vóór de tijd van de Dealerbrigade van Opel. Marcel Barnas had de stoute schoenen aangetrokken en was binnen komen lopen. Ik had toen nog een manager en we deden wat campagnes met DTC Media. Dat later de Opel Dealerbrigade er kwam was mooi meegenomen, want de relatie was er dus al.”

Waarom werk je nu nog steeds met DTC Media samen?

“Goede relatie. Daniëlle en Annemarie zijn al een paar jaar mijn contactpersonen en dat is heel prettig, ik hoef hen verder geen dingen uit te leggen. Ze werken snel, je hoeft er niet achteraan te jagen, ze weten wat ik wil en komen zelden met iets dat de plank misslaat. Ook met het team van DTC Media in Doetinchem is het prettig samenwerken. Zij hebben onze nieuwe website gebouwd en verzorgen de online campagnes. Waar ik vooral tevreden over ben is dat ze niet alleen maar een opdracht uitvoeren, maar mij juist verrassen met creatieve oplossingen en ideeën. Kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben.”

In the mix

Je zet zowel online- als offline reclame in. Hoe maak je hierin keuzes?

“Bij Opel en Citroën is de doelgroep wat ouder en traditioneler. Daar probeer ik zeker nieuwe aanwas te krijgen met online marketing, maar kijkend naar de klanten zet ik toch meer offline marketing in. Daarentegen is Alfa Romeo wat meer online gericht vanwege de jongere doelgroep. Ik kijk dus wie de doelgroep is en pas daar steeds de mix op aan.

Met Direct Mailings ga je steeds meer opvallen. Omdat dit het best bij de doelgroep past, maar ook omdat je vroeger veel meer post kreeg dan nu. Zoveel valt er niet meer op je mat. EDM’s hebben supergoed gewerkt, vooral de taxatiemailings, maar je merkt dat de klant het wel gezien heeft. Nu zit juist de mailbox vol, waardoor je eDM niet opvalt en je DM weer wel. Het is altijd een mix zoeken.

Op locatie willen dealers graag in de krant adverteren omdat de buurman er ook in staat. Dat kost veel geld, maar je wilt natuurlijk niet naar de achtergrond verdwijnen. Ook daar zet ik altijd een mix in.”

Wat vind jij het sterkste punt van offline reclame?

“Toch wel dat je weer opvalt. Ik denk dat mensen een brief waardevoller vinden dan een e-mail. Dat gevoel heb ik zelf ook. Een brief is officiëler dan een vluchtig iets als een e-mail. En het is persoonlijker. Flauwekul misschien, maar dat gevoel geeft het. EDM’s werken goed als ondersteuning van een DM, bijvoorbeeld als reminder.”

Keiharde sales

Welke soort DM werkt goed voor jullie?

“We versturen vaak taxatiemailings. Je geeft mensen direct een offerte met een korte geldigheidsduur. De verkoper hoeft hem alleen maar in te koppen!”

Dat betekent opletten na de matdatum

“De aanbiedingen die we doen zijn heel scherp, hierdoor krijgen we snel reactie. Het verrast mensen hoeveel ze voor hun auto krijgen. Gooien wij dan de marge bovenop de inruilprijs die in hun hoofd zat, dan staan ze vaak binnen een week voor de deur. Onze aanbieding is maximaal twee weken geldig, ook zo voeren we de druk op.”

Wanneer is een campagne geslaagd?

“Keiharde sales. Het budget wordt gekoppeld aan de verkoop, zonder concrete doelstelling. Het wordt niet hardop gezegd, maar er zijn altijd verkoopverwachtingen. Er wordt ook gekeken naar showroomtraffic en conversie op de website, maar uiteindelijk is de verkoop het belangrijkst.”

Toekomstvisie

Hoe zie je de toekomst van automotive marketing?

“Meer persoonlijk, meer voorspellend berichten sturen. Kijken in welke fase mensen zitten en de doelgroep specifieker maken. Waar we nu breed inzetten en schieten met hagel, zullen we meer data verzamelen en daarop inspelen. Voor jongeren is online belangrijk, maar ik denk niet dat offline daardoor zal verdwijnen.”

Mijn rol bij dtc media: Projectmanager

Annemarie Frankhuisen
Annemarie Frankhuisen

IJsselstein

Gerelateerde blogs

4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 socialmedia-trends in automotive marketing
7 socialmedia-trends in automotive marketing

7 socialmedia-trends in automotive marketing Het social medialandschap verandert continue. Er zijn steeds meer nieuwe mogelijkheden. Ook voor autodealers is de inzet van social media…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door-to-door: ga ervoor!
Door-to-door: ga ervoor!

Door-to-door: ga ervoor! Huis-aan-huis verspreiding is een aloude en beproefde methode om informatie in één keer met een grote doelgroep te delen. Is deze werkwijze…

Lees deze blog
DTC Media zet zich in voor stichting Present
DTC Media zet zich in voor stichting Present

Het hele jaar door waarderen wij de fijne samenwerking met onze klanten en relaties enorm. In de laatste maand van het jaar, in het kader…

Lees deze blog
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook

Genereer extra leads met dynamische leadcampagnes via Facebook 7,6 miljoen Nederlanders scrollen dagelijks door hun Facebook-tijdlijn heen. Dit maakt Facebook één van de belangrijkste marketingkanalen,…

Lees deze blog
Haal jij het maximale uit Google My Business?
Haal jij het maximale uit Google My Business?

Google My Business is een belangrijke gratis SEO tool die, indien optimaal ingezet, voor een betere vindbaarheid binnen Google zorgt. Eigenlijk is het niet meer…

Lees deze blog
Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?
Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?

Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey? Als mensen nog niet bekend zijn met je dealerbedrijf, hoe zorg je…

Lees deze blog
Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf

Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf Wanneer mensen via Google zoeken naar jouw autobedrijf, zijn er drie mogelijkheden waarop je in de zoekresultaten…

Lees deze blog
Steek Gaabs een hart onder de riem
Steek Gaabs een hart onder de riem

Doetinchemse ondernemers hebben momenteel, net als ondernemers in de rest van Nederland, te maken met een sterke afname van het aantal bezoekers in hun winkel…

Lees deze blog
Super Bowl weekend, wie spot de nieuwe Porsche?
Super Bowl weekend, wie spot de nieuwe Porsche?

Komend weekend vindt in Miami de 54e editie van de Super Bowl plaats. Dat is natuurlijk, in principe, een sportevenement. De finale tussen de winnaars…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer