Expert Blog: Meten is Weten

door Ted Boeijink

Waarom doet de ene webpagina het beter dan de andere? Waarom vallen conversies op je website soms tegen? Kunnen bezoekers op je website de informatie die ze zoeken niet (snel genoeg) vinden? Misschien is het tijd om je website eens kritisch onder de loep te nemen, zodat je in de toekomst betere resultaten boekt. Online Marketeer bij DTC Media Ted Boeijink geeft in deze blog handvatten hoe je websiteoptimalisatie aan kan pakken.

 

Hoe kom je er nou achter of de wijzigingen die je hebt doorgevoerd, ook daadwerkelijk het gewenste resultaat hebben? En welke aanpassing zorgt daar dan precies voor? En wat blijkt minder goed te werken? Daar kom je eigenlijk maar op één manier achter: test het! Want, meten is weten.
Er bestaan verschillende tools waarmee je deze tests kan opzetten. Een tool waar we bij DTC Media Online regelmatig gebruik van maken is VWO. We vertellen je graag wat meer over deze tool, welke typen tests er zijn, hoe je zo’n test opzet en hoe je meet of de test uiteindelijk het gewenste resultaat heeft.

 

Hoe te beginnen?

Een account aanmaken binnen VWO is vrij eenvoudig en de stappen spreken voor zich. Maar let op: je betaalt wel maandelijks een bedrag om de tool te mogen gebruiken. Als je een account hebt aangemaakt binnen VWO, ontvang je een scriptje met code dat op je website geplaatst moet worden en een uitleg over de manier waarop je dat doet. Je kunt er echter ook voor kiezen door met een enkele druk op de knop het script (inclusief kant-en-klare implementatie instructies) naar je webbouwer sturen. Wil je het jezelf nóg makkelijker maken? Laat dan DTC Media Online de test van begin tot eind voor je opzetten. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt!

 

Welke tests zijn er en hoe zet je ze op?

Zodra het stukje script op je website is geplaatst, kun je gaan testen. Er bestaan verschillende soorten tests, maar de meest gebruikte zijn de A/B test en de split-url test. Met een A/B test kun je gemakkelijk het effect van kleine wijzigingen op een website meten. Denk hierbij aan het veranderen van de kleur van een button, een buttontekst, het wijzigen van een headerafbeelding, het aanpassen van een koptekst en ga zo maar door. Je kunt meten of een groene button meer aandacht trekt dan een rode, of je kunt  kijken of het veranderen van de tekst in een button ervoor zorgt dat er vaker op gelikt wordt.

Naast A/B tests leent VWO zich ook uitstekend om een split-url test op te zetten. Met een split-url test kan je twee verschillende pagina’s testen. Wanneer je een pagina bijvoorbeeld een compleet nieuw design wil geven om te meten wat dit betekent voor het aantal conversies dat je haalt, dan is een a/b test wat te beperkt qua mogelijkheden. Een split-url test is dan een betere optie. Je laat dan twee pagina’s naast elkaar lopen, pagina A en pagina B. De kans dat een bezoeker pagina A te zien krijgt is even groot als de kans dat de bezoeker pagina B ziet. Beide pagina’s hebben wel een verschillende URL, vandaar de naam split-url test. Bij een compleet nieuw design van een pagina moet je denken aan bijvoorbeeld het toevoegen of weglaten van formulieren of het aanbrengen van  grote wijzigingen in de tekstblokken en/of afbeeldingen.

 

Hoe meet je of de test het gewenste resultaat oplevert?

In VWO kun je zelf aangeven welke zaken je wilt meten om te bepalen of tests succesvol zijn geweest. Zo kun je instellen dat je wilt weten hoe vaak mensen op een bepaalde button klikken wanneer je de kleur van de button verandert. VWO geeft dan aan of er een significant verschil zichtbaar is tussen het aantal klikken op de groene of de rode button. Ook kun je aangeven dat je wilt meten hoe vaak een bepaald formulier wordt ingevuld. Na het invullen van een formulier komen bezoekers vaak uit op een bedankt-pagina. Bij een split-url test kun je dan instellen dat je wil meten hoeveel mensen pagina A zien en vervolgens op de bedanktpagina terechtkomen en hoeveel mensen pagina B zien en vervolgens op de bedanktpagina uitkomen. Je hebt dan gemeten of mensen die pagina A hebben gezien vaker (of juist minder vaak) het formulier hebben ingevuld dan mensen die pagina B hebben gezien. Op basis van dit resultaat weet je dus welke pagina je het beste kunt gebruiken.

 

Google Optimize als alternatief voor VWO

Google biedt een eigen A/B-testing tool aan: Google Optimize. In tegenstelling tot VWO is dit een gratis tool. Via Google Tagmanager kun je het Google Optimize script redelijk eenvoudig op je website plaatsen, zonder tussenkomst van je webbouwer. Google Optimize kent echter wel een aantal beperkingen in vergelijking met VWO. Zo biedt VWO meer opties als het gaat om het meten van kleine aanpassingen aan je website voor een A/B test. In Google Optimize werk je daarnaast voornamelijk met je Google Analytics account om te meten of je test het gewenste resultaat oplevert. In VWO zijn je opties wat dat betreft uitgebreider en kun je makkelijker aangepaste doelen instellen. Een ander groot voordeel van VWO is dat er automatisch heatmaps worden gecreëerd voor de pagina’s waarop je de tests uitvoert. Dat betekent dat je precies kunt zien op welke plekken op de pagina een bezoeker vaak heeft geklikt en op welke plekken weinig. Hoe vaker men op een bepaalde plek op de pagina klikt, hoe roder de stip op deze plek wordt afgebeeld in de heatmap. Ook dit kan enorm waardevolle informatie opleveren.

Mijn rol bij dtc media: Online Marketeer

Ted Boeijink
Ted Boeijink

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer