Expertblog: E-mail Marketing

E-mailmarketing is één van de belangrijkste marketingkanalen voor (auto)bedrijven en staat bekend om zijn hoge ‘Return on Investment’ (ROI). Wij houden ons binnen de automotive branche al bijna tien jaar bezig met e-mailmarketing en Roy is één van onze e-mailmarketeers. Deze week vertelt hij in de expertblog over zijn werk.

Roy, neem ons eens mee in wat je doet!
Ik ben verantwoordelijk voor de technische kant van de e-mailmarketing. Als het design en de tekst van de e-mail bij mij worden aangeleverd, is dit namelijk nog niet klaar om verzonden te worden.
Eerst ‘slice’ ik het design naar HTML code, zodat het goed leesbaar is op alle soorten email clients. Deze code test ik vervolgens in een speciaal daarvoor bestemd programma, waarin alle soorten en maten email clients voorkomen (Outlook, Gmail etc.). Zo kan ik zien of de codes inderdaad voor alle ontvangers overeenkomt met het beoogde design. Vervolgens zet ik de database met geselecteerde ontvangers om naar onze ESP’s (Email Service Provider), zodat de lijst gebruiksklaar is voor verzending. Hierbij filter ik er direct de bouncers en afmelders uit.

Gaat het om een Taxatie Mailing? Dan maak ik vaak ook direct een LEF koppeling. Dit gebeurd via ons in-house systeem, dat ingesteld en gekoppeld moet worden aan onze ESP’s. Dit houdt in dat de klant direct op de hoogte wordt gesteld, wanneer een ontvanger op een “Ja, ik wil deze deal” button klikt. Na een final check plan ik de mailing in voor verzending en staat hij klaar!

Daarnaast probeer ik uiteraard zoveel mogelijk up-to-date te blijven van de laatste e-mail technieken.

Wat zijn de meest voorkomende vragen vanuit klanten?
Tekst- en of prijsaanpassingen doorvoeren in eDM’s komt het vaakst voor. Daarnaast krijgen we regelmatig de vraag of mensen die zich afmelden voor een e-mail, ook daadwerkelijk verwijderd worden uit de adressenlijst. Uiteraard doen we dat netjes.

Wat maakt een eDM tot een succes?
De belangrijkste punten zijn een goede subjectline/preheader en een duidelijke boodschap. Denk vooraf goed na wat je precies met de e-mail wil bereiken. Wil je dat iemand een bepaalde auto koopt? Focus je daar dan op en voorkom ruis door teveel in één e-mail te willen communiceren. Werk met kwalitatieve beelden en duidelijk call to action buttons. Probeer de buttons zo veel mogelijk bovenaan de e-mail te zetten, zodat men direct al een button ziet waar op geklikt kan worden.

En die subjectline?
Het belangrijkste van een eDM zijn misschien wel de subjectline en preheader. Dit vergeten de meeste mensen vaak, maar het zijn bepalende factoren in het überhaupt openen van een e-mail. Dan kun je nog zo’n goede eDM hebben gemaakt, als hij meteen in de prullenbak verdwijnt bereik je er niets mee. 

Met welke veelvoorkomende valkuilen moet men rekening houden?
Klanten willen vaak te veel tekst kwijt in een eDM. De meeste mensen zijn niet bereid veel te lezen en willen zo snel mogelijk ergens op kunnen klikken. Houd hier rekening mee.

Hoe is de eDM veranderd in de afgelopen jaren?
Vroeger hadden de eDM’s nog het meest weg van een blokkendoos. We proberen dit te veranderen/verbeteren door nieuwe, flexibele frameworks te ontwikkelen en te bouwen. Hiermee hebben de designers veel meer vrijheid, waardoor de eDM’s er ook een stuk mooier uit komen te zien.

Welke ontwikkelingen verwacht je in de komende tijd?
In de (nabije) toekomst verwacht ik veel van marketing automation en data driven e-mailmarketing. Het gedrag van de ontvangers wordt in kaart gebracht, waardoor er gericht kan worden gemaild over, voor die persoon, relevante onderwerpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan simpele elementen zoals merk, model, bouwjaar, kenteken, maar ook de vestigingen waar de contactpersoon is geweest. Daarnaast leer je veel over de interesses van de ontvanger door systematisch te registreren waar op wordt geklikt.  

Tot slot zullen we meer interactieve eDM’s gaan zien, denk hierbij bijvoorbeeld aan de scroll eDM.

Wat vind je het leukst om te doen?
De HTML code schrijven vind ik het leukste om te doen. De designers hebben elke keer weer iets nieuws bedacht, waardoor het uitdagend en afwisselend blijft. 

Roy in het kort
In het verleden heb ik bij Avira (antivirus software) gewerkt, waarbij ik de e-mail marketing op mij nam. Daarnaast deed ik altijd freelance werk, waarbij ik voornamelijk websites bouw en onderhoud en uiteraard ook e-mailmarketing doe.

Toen ik bij Avira wegging ben ik via via terecht gekomen met DTC Media Online en dit was echt een match in heaven. Ik ben nu 3 jaar in dienst bij DTC en ik werk nog steeds met plezier aan alle projecten.

Mijn rol bij dtc media: E-mail Marketeer

Roy Meijerman
Roy Meijerman

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer