Genereer extra leads met dynamische leadcampagnes via Facebook

7,6 miljoen Nederlanders scrollen dagelijks door hun Facebook-tijdlijn heen. Dit maakt Facebook één van de belangrijkste marketingkanalen, ook voor autodealers. Veel dealers adverteren al op Facebook of denken hierover na. Facebook biedt verschillende advertentie-indelingen. Denk aan standaard advertenties met één afbeelding, een carrousel met meerdere afbeeldingen, een advertentie met een video of leadadvertenties waarbij je binnen de Facebook-omgeving leads kunt werven. Voor deze laatste advertentie-indeling is het ook mogelijk om een dynamische campagne op te zetten. Relevant, uniek en daarom een effectieve campagne om extra leads mee te genereren!

Een automotive leadadvertentie op Facebook

Het is al een tijdje mogelijk om een leadadvertentie te kiezen als jouw advertentie-indeling voor een Facebookcampagne. Facebook beschrijft een leadadvertentie als volgt:

“Leadadvertenties zijn de beste manier om campagnes voor het genereren van leads uit te voeren op Facebook. Met leadadvertenties kunnen mensen hun interesse aangeven in een product of dienst door een formulier in de advertentie in te vullen met hun gegegevens, zodat een bedrijf contact met hen kan opnemen.”

Dit werkt als volgt: wanneer iemand klikt op jouw leadadvertentie, wordt deze Facebook-gebruiker naar jouw vooraf ingestelde leadformulier geleid. Deze potentiële klanten kunnen vervolgens hun vooraf ingevulde gegevens (aan de hand van het Facebook-profiel) bewerken en bevestigen. Dit scheelt de gebruiker tijd en verhoogt de conversie. Facebook-gebruikers kunnen bijvoorbeeld meer informatie, contact of een proefrit aanvragen. Een leadadvertentie wijkt maar weinig af van andere advertentie-indelingen. Zo kun je ervoor kiezen om voor de advertentie in de tijdlijn een afbeelding, een carrousel of een video te gebruiken. Het is nu echter ook mogelijk om middels een carrousel jouw actuele voorraad te tonen! Een functie die zeer geschikt is voor autodealers.

Het verschil tussen een normale leadcampagne en een dynamische leadcampagne

Bij een normale leadcampagne maak je gebruik van één of meerdere afbeeldingen bij je advertentie. De afbeeldingen zijn statisch: ze veranderen niet wanneer de advertentie weergegeven wordt. Bij een dynamische campagne worden de afbeeldingen in je advertentie ingeladen vanuit een productcatalogus. Deze productcatalogus bevat jouw actuele voorraad. In plaats van een afzonderlijke advertentie voor ieder voorraadmodel te maken, wordt jouw actuele voorraad nu geheel automatisch ingeladen! Dit gebeurt aan de hand van eerder getoonde interesse. Bijvoorbeeld op basis van een bezoek aan je website of het tonen van interesse in een specifiek merk of model op Facebook. Dynamische leadcampagnes zijn uniek, sluiten perfect aan op concrete interesses van jouw doelgroep.

Overtuig potentiële autokopers en vergemakkelijk het aankoopproces

Een dynamische leadcampagne sluit aan bij de do-fase van de automotive customer journey. In de do-fase zijn potentiële klanten actief op zoek naar informatie en vindt de aankoop van een auto daadwerkelijk plaats. Door potentiële klanten op Facebook te benaderen met actuele voorraad, passend bij hun behoefte, vergemakkelijk je het aankoopproces. Daarnaast is een dynamische leadcampagne uiterst toegankelijk. Door de handige prefill-functie van het leadformulier hoeven potentiële klanten nauwelijks zelf gegevens in te vullen. Met een druk op de knop is het formulier verzonden. Via een e-mail krijgt de verkoopafdeling direct de gegevens van deze nieuwe lead doorgestuurd, zodat deze opgevolgd kan worden.

Zo zet je een dynamische automotive leadcampagne in

Er zijn twee manieren waarop een dynamische leadcampagne ingezet kan worden: met een interessedoelgroep of met een remarketingdoelgroep.

Bij een interessedoelgroep wordt jouw actuele voorraad opgehaald middels een feed (een lijst die continu blijft verversen). Via deze feed is het mogelijk om te filteren. Bijvoorbeeld op merk en model. Zo is het mogelijk om verschillende segmenten te creëren die aansluiten bij de interesses van Facebook-gebruikers!

Met de remarketingdoelgroep ben je in staat mensen te bereiken die jouw website al eens bezocht hebben en één of meerdere voorraadmodellen bekeken hebben. Dit wordt getrackt middels een geïnstalleerde Facebook-pixel. Wanneer potentiële klanten later weer gebruikmaken van Facebook, worden in de dynamische advertentie de voorraadmodellen getoond die zij eerder hebben bekeken. Super relevant!

De voordelen van een dynamische automotive leadcampagne via Facebook

  • Meer relevante leads!
  • Eenmalig instellen, daarna altijd up-to-date. Het is niet meer nodig om voor ieder voorraadmodel een nieuwe advertentie te maken.
  • Unieke advertenties met dynamisch advertentiemateriaal.
  • Relevante advertenties die aansluiten op de interesses van potentiële klanten.
  • Laagdrempelige manier voor potentiële klanten om meer informatie, contact of een proefrit aan te vragen. Standaardgegevens zoals voornaam, achternaam en e-mailadres worden middels een prefill-functie automatisch vanuit het Facebook-profiel ingeladen in het leadformulier. Potentiële klanten hoeven nauwelijks meer iets in te vullen, wat conversieverhogend werkt!

Facebook als extra leadgenerator!

Juist voor autodealers kan de inzet van een dynamische leadcampagne via Facebook zeer interessant zijn. Het is mogelijk om een juiste selectie van jouw actuele voorraad weer te geven aan mensen die hier interesse in hebben getoond. De advertentie sluit hierdoor veel beter aan op de aankoopfase waarin (potentiële) klanten zich bevinden. Het leadformulier achter de advertentie maakt het achterlaten van gegevens en het doen van een aanvraag zeer laagdrempelig en gemakkelijk. Nieuwsgierig wat dynamische leadadvertenties voor jou kunnen opleveren? We gaan graag voor je aan de slag! Neem contact met ons op via onderstaande knop of bel direct naar 0314 – 362 009.

Neem contact op

 

Mijn rol bij dtc media: Online Marketeer

Kicky Tuit
Kicky Tuit

Doetinchem

Gerelateerde blogs

4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog
Door-to-door: ga ervoor!
Door-to-door: ga ervoor!

Door-to-door: ga ervoor! Huis-aan-huis verspreiding is een aloude en beproefde methode om informatie in één keer met een grote doelgroep te delen. Is deze werkwijze…

Lees deze blog
DTC Media zet zich in voor stichting Present
DTC Media zet zich in voor stichting Present

Het hele jaar door waarderen wij de fijne samenwerking met onze klanten en relaties enorm. In de laatste maand van het jaar, in het kader…

Lees deze blog
Google Update, word Page Experience Proof
Google Update, word Page Experience Proof

Gebruikerservaring speelt al enige tijd een rol in SEO, maar vanaf 2021 wordt het belangrijker dan ooit. Google heeft een nieuw algoritme update aangekondigd: de…

Lees deze blog
Haal jij het maximale uit Google My Business?
Haal jij het maximale uit Google My Business?

Google My Business is een belangrijke gratis SEO tool die, indien optimaal ingezet, voor een betere vindbaarheid binnen Google zorgt. Eigenlijk is het niet meer…

Lees deze blog
Herwers Groep zeer positief over eerste resultaten Maandprijs Vergelijker
Herwers Groep zeer positief over eerste resultaten Maandprijs Vergelijker

De Herwers Groep is de eerste klant waarvoor we de Maandprijs Vergelijker hebben mogen inzetten. Door middel van een actiematige mail voorzien ze hun klanten…

Lees deze blog
Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?
Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?

Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey? Als mensen nog niet bekend zijn met je dealerbedrijf, hoe zorg je…

Lees deze blog
Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf

Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf Wanneer mensen via Google zoeken naar jouw autobedrijf, zijn er drie mogelijkheden waarop je in de zoekresultaten…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer