Google Update

Word Page Experience Proof

Gebruikerservaring speelt al enige tijd een rol in SEO, maar vanaf 2021 wordt het belangrijker dan ooit. Google heeft een nieuw algoritme update aangekondigd: de Page Experience Update. Wanneer de update precies zal plaatsvinden is nog niet bekend, maar Google geeft aan dit 6 maanden van tevoren aan te kondigen. Nog geen reden dus om bang te zijn voor je organische rankings. Er is genoeg tijd om je op de update voor te bereiden en de pagina’s op je website Page Experience-proof te maken.

Wat houdt Page Experience in?
Met Page Experience wordt een set van signalen een belangrijke factor in het bepalen van je rankings in de zoekmachine. Content zal vooralsnog voorop staan in het bepalen van je rankings, maar als de gebruikerservaring op een pagina niet in orde is, dan kan dat zeker invloed hebben op je rankings.

Page Experience Proof

Binnen Page Experience wordt een nieuwe set aan signalen geïntroduceerd, die door Google de ‘Core Web Vitals’ worden genoemd. Daarnaast bevat het al bekende factoren die al langer een rol spelen, maar nu nog belangrijker worden:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Veilig browsen
  • HTTPS
  • Irritante advertenties & pop-ups

Wat zijn Core Web Vitals?
Klik jij een traag ladende pagina weg, of klik je wel eens mis binnen een pagina doordat er nog advertenties moesten laden? Deze aspecten op een webpagina spelen een belangrijke rol binnen de door Google zogenoemde ‘Core Web Vitals’. Deze signalen zijn gebruikersgerichte statistieken van het gebruik van verschillende aspecten binnen een webpagina. Hieronder vallen drie factoren: laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Deze factoren introduceren nieuwe metrics die samen met de al bekende factoren invloed gaan vormen op je rankings:

  • Largest Contentful Point (LCP): de laadtijd van het grootste content element dat zichtbaar is binnen de viewport. Wanneer deze langer is dan 2,5 seconden is er verbetering nodig
  • First Input Delay (FID): de reactietijd van de browser wanneer interactie plaatsvindt op een webpagina (zoals het klikken op een button). Idealiter is deze onder de 100 milliseconden 
  • Cumulative Layout Shift (CLS): het percentage van de webpagina dat verspringt tijdens het gebruik van de pagina. Bij hoger dan 10% is er verbetering nodig

Page Experience Proof

Hoewel je dus nog even de tijd hebt om je Core Web Vitals op orde te krijgen, is het zeker aan te raden op tijd te starten met het Page Experience-proof maken van je website. Hulp nodig? Laat het ons weten, dan denken we graag met je mee!

bronnen:
https://1.bp.blogspot.com/-cZvSfEG871E/Xs7lqHw77mI/AAAAAAAAEF4/BCRM01I7VMgplaofXcKpDRewHM3jwAkuwCLcBGAsYHQ/s1600/Search_Page_Experience_Graphic.webp
https://web.dev/vitals/#core-web-vitals

Mijn rol bij dtc media: Online Marketeer

Danielle Amelink
Danielle Amelink

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer