Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?

Als mensen nog niet bekend zijn met je dealerbedrijf, hoe zorg je er dan voor dat ze toch bekend met je raken en overwegen om hun volgende auto bij jou te komen kopen? Juist om deze reden is het van belang om je marketinginspanningen ook af te stemmen en te richten op mensen die zich nog niet in de koopfase bevinden.

Je dealerbedrijf ook op het netvlies krijgen bij mensen die op dit moment nog geen koopintentie hebben, zorgt ervoor dat deze mensen in een latere fase al bekend met het dealerbedrijf zijn en jouw bedrijf eerder zullen overwegen bij hun volgende aankoop. Dit bewustwordingsproces gebeurt in de eerste fase van de customer journey: de see-fase.

Wat is de see-fase?

In de see-fase bevinden zich mensen die later mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn in een auto of service die een dealerbedrijf aanbiedt. Je zou daarom kunnen stellen dat dit primair alle mensen met een rijbewijs zijn. Uiteraard moet er per dealerbedrijf en merk goed gekeken worden naar een verdere afbakening van de doelgroep, omdat niet iedereen over dezelfde portemonnee beschikt. In deze fase is het van belang om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf, met als doel om je naamsbekendheid te vergroten, vertrouwen te creëren en om top of mind te worden in het vervolgproces van de aankoop. In de see-fase zijn potentiële nieuwe klanten nog passief en er mag daarom niet worden verwacht dat hier op korte termijn concrete sales of leads uit voortvloeien. Houd hier rekening mee bij het bepalen van je KPI’s.

In de see-fase wordt veelal de focus gelegd op het werven van nieuwe klanten, terwijl het juist ook ingezet zou moeten worden om top of mind te blijven bij bestaande klanten. Het werven van een nieuwe klant kost immers meer dan het behouden van een bestaande klant!

Het belang van de see-fase

De reis van potentiële nieuwe klanten en van je vaste klanten begint al in het onderbewustzijn. Bijvoorbeeld wanneer zij geïnspireerd raken door een commercial of door een mooie auto die voorbij komt rijden. En wist je dat 69% van de mensen die YouTube gebruikten terwijl zij nog in de beginfase van het aankoopproces zaten, hierdoor werd beïnvloed op hun uiteindelijke keuze? Het is daarom van cruciaal belang dat het autobedrijf in de see-fase al op een positieve manier op het netvlies van de doelgroep komt en de juiste content serveert aan potentiële en bestaande klanten.

Voor de meeste dealers zijn bepaalde contactmomenten (touchpoints) in de see-fase bekend, maar een goed en gedetailleerd marketingplan ontbreekt meestal nog. Er wordt veelal verwacht dat een importeur hier op in speelt. Echter, zou er veel meer synergie kunnen ontstaan tussen de marketinginspanningen van een importeur en de marketinginspanningen van de dealers in deze belangrijke fase. Met een juist beeld van de see-fase en een goed plan van aanpak kun je jouw dealerbedrijf goed op de kaart zetten en meer grip krijgen op het aankoopgedrag in de latere fases (Think, Do & Care) van de Customer Journey.

Je boodschap aanpassen

In de see-fase zijn potentiële klanten dus nog niet bewust op zoek naar een auto of service. Een boodschap met jouw acties en een bijbehorende call-to-action “Vraag een offerte aan” past hier dus niet bij. Denk daarom goed na over hoe jij je dealerbedrijf positioneert in deze fase en benoem wat jouw autobedrijf speciaal en uniek maakt ten opzichte van concurrenten. Humor, actualiteiten en lokale sociale betrokkenheid zijn ook belangrijke middelen om in deze fase de gunst van de consument voor jouw dealerbedrijf te winnen.

Met andere woorden: je bent de consument nu al warm aan het maken om in een latere fase (weer) bij jou te komen kopen. Beleving, het gevoel en verwantschap van de doelgroep zijn de triggers die de dealer in deze fase in moet zetten om de juiste boodschap over te brengen. De boodschap die je uitdraagt dient consistent te zijn en geldt als rode draad voor alle touchpoints in de see-fase. In de vervolgfases kan je deze boodschap verder uitdiepen en combineren met de juiste call to actions. Hiermee zorg je ervoor dat mensen al enthousiast worden over jouw dealerbedrijf voordat ze tot aankoop overgaan en dit vergemakkelijkt het verdere aankoopproces!

Belangrijke on- en offline touchpoints in de see-fase

Nieuwe en bestaande klanten komen via verschillende on- en offline touchpoints in aanraking met jouw autobedrijf. Online is het mogelijk om veel mensen te bereiken met de inzet van banners via het Google Display-netwerk of via Real Time Bidding. Deze banners worden weergeven op websites die mensen vanuit hun interesse bezoeken. Ook kun je de doelgroep bereiken via advertenties op social media, zoals Facebook en Instagram. Een ander belangrijk online touchpoint in de see-fase is een advertentie op YouTube. Voor bestaande klanten is het ook waardevol om je dealerbedrijf positief te blijven positioneren via eDM’s, remarketing en aftersales-campagnes

Ook offline zijn er zeer belangrijke touchpoints te onderscheiden waarop mensen kennismaken met jouw autobedrijf. Denk aan tv- en radiocommercials, outdoor display advertenties, advertenties in huis-aan-huiskranten en direct mails.

Stem je marketinginspanningen af op alle touchpoints

DTC Media heeft alle fases van de customer journey kant en klaar uitgewerkt. We gebruiken deze als leidraad om alle marketinginspanningen voor jouw autobedrijf op ieder touchpoint in de see-fase doelgericht in te zetten. Denk aan het adviseren in de juiste boodschap en aan het selecteren van de juiste interesses voor de verschillende advertenties. Zo communiceer je ook in de see-fase op het juiste moment met de juiste boodschap, waardoor de doelgroep jouw autobedrijf eerder zal overwegen en in een later stadium bij jou de showroom binnen zal stappen of zich via je dealersite als lead aan zal melden.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen met het perfectioneren van de see-fase? Neem contact met ons op!

Neem contact op

Mijn rol bij dtc media: Online Marketeer

Kicky Tuit
Kicky Tuit

Doetinchem

Gerelateerde blogs

4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 socialmedia-trends in automotive marketing
7 socialmedia-trends in automotive marketing

7 socialmedia-trends in automotive marketing Het social medialandschap verandert continue. Er zijn steeds meer nieuwe mogelijkheden. Ook voor autodealers is de inzet van social media…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog
Door-to-door: ga ervoor!
Door-to-door: ga ervoor!

Door-to-door: ga ervoor! Huis-aan-huis verspreiding is een aloude en beproefde methode om informatie in één keer met een grote doelgroep te delen. Is deze werkwijze…

Lees deze blog
DTC Media zet zich in voor stichting Present
DTC Media zet zich in voor stichting Present

Het hele jaar door waarderen wij de fijne samenwerking met onze klanten en relaties enorm. In de laatste maand van het jaar, in het kader…

Lees deze blog
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook

Genereer extra leads met dynamische leadcampagnes via Facebook 7,6 miljoen Nederlanders scrollen dagelijks door hun Facebook-tijdlijn heen. Dit maakt Facebook één van de belangrijkste marketingkanalen,…

Lees deze blog
Haal jij het maximale uit Google My Business?
Haal jij het maximale uit Google My Business?

Google My Business is een belangrijke gratis SEO tool die, indien optimaal ingezet, voor een betere vindbaarheid binnen Google zorgt. Eigenlijk is het niet meer…

Lees deze blog
Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf

Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf Wanneer mensen via Google zoeken naar jouw autobedrijf, zijn er drie mogelijkheden waarop je in de zoekresultaten…

Lees deze blog
Steek Gaabs een hart onder de riem
Steek Gaabs een hart onder de riem

Doetinchemse ondernemers hebben momenteel, net als ondernemers in de rest van Nederland, te maken met een sterke afname van het aantal bezoekers in hun winkel…

Lees deze blog
Super Bowl weekend, wie spot de nieuwe Porsche?
Super Bowl weekend, wie spot de nieuwe Porsche?

Komend weekend vindt in Miami de 54e editie van de Super Bowl plaats. Dat is natuurlijk, in principe, een sportevenement. De finale tussen de winnaars…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer