Instagram Gidsen in de Automotive

Het social media platform Instagram wordt steeds populairder en de ontwikkelingen zijn haast niet bij te houden. Na de komst van IGTV en Instagram Reels is er weer wat nieuws: Instagram Gidsen. Je kunt het zien als een blogpost of als een brochure van bijvoorbeeld de nieuwste Nissan QASHQAI of Audi RS E-Tron GT op Instagram. Een normale Instagram post is niet bedoeld voor lange teksten, een Gids is daarom perfecte manier om je profielbezoekers meer informatie te geven. 

Hoe werkt een Instagram Gids?

Met een Gids kun je producten of berichten bundelen en er meer informatie, tips of advies bij geven. Het lijkt eigenlijk op een blog, want je kan zelf titels, beschrijvingen en opsommingen toevoegen. Een Gids verschijnt onder het krant-icoontje op je profiel en op de Ontdekken-pagina. Het de perfecte manier om je doelgroep op een creatieve en kosteloze wijze te informeren. Daarbij kan je bepaalde modellen of merken onder de aandacht brengen en een Gids is ook nog eens no-time in elkaar gezet. Genoeg voordelen dus om direct aan de slag te gaan! 

Er zijn drie soorten Instagram Gidsen: plaatsen, producten en berichten. Maar welke soort zet je waarvoor in? We hebben het voor je  op een rijtje gezet:

  • Plaatsen; hiermee kun je een specifieke plek aanbevelen. Zet je showroom bijvoorbeeld in het zonnetje en geef jouw volgers een goed beeld van het pand, interieur en de verkopers. 
  • Producten; licht bepaalde producten, zoals modellen van hetzelfde merk uit. Maak een Gids met bijvoorbeeld SUV’s van Volkswagen of Kia. Hiervoor moet eerst een koppeling gemaakt worden met een Facebook Winkel
  • Berichten; dit is wellicht de meest creatieve optie. Voeg posts van jezelf of anderen toe aan een Gids. Bijvoorbeeld: maak een post van een splinternieuw elektrisch model, met berichten over het interieur, het opladen van de auto en foto van aflevering bij een klant. Geef daarbij de verschillende configuratiemogelijkheden en tips hoe je het zuinigst rijdt.

Zo zet jij stap voor stap een Instagram Gids in elkaar

Een Instagram Gids in elkaar zetten is eenvoudiger dan je denkt! Ga eerst naar je Instagram profiel en volg onderstaande stappen:

  1. Kies het gewenste account waarmee je een Gids wil maken
  2. Druk op het (+)teken om te starten 
  3. Ga voor de optie ‘nieuwe Gids maken’ (onderaan)
  4. Kies welke Gids je wil inzetten: plaatsen, producten of berichten
  5. Volg de stappen per Gids en je hebt er binnen no-time één live staan! 

In het onderstaande voorbeeld hebben we gekozen voor een Gids bestaande uit berichten. Hierbij selecteer je de berichten die je wil toevoegen aan deze Gids, daarna voeg je pakkende titels en omschrijvingen toe. Eenvoudig toch? 

 

Een Instagram Gids inzetten als brochure 

Zet nieuwe modellen in de schijnwerpers en geef alle ins en outs van het model weer, net als in een brochure. Of deel tips hoe je een auto weer helemaal lente-proof maakt, de mogelijkheden zijn oneindig! Wij geven je graag nog wat inspiratie waarmee je direct aan de slag kunt:

  • Geef tips over het onderhoud van de auto’s; hoe onderhoud je de banden het beste?
  • Elektrisch of hybride; wat zijn de voordelen en waarom moeten jouw volgers vandaag nog overstappen? 
  • Private Lease of zakelijk lease; welke modellen zijn het populairst en wat zijn de mogelijkheden? 

Gelukt? Mooi! Vergeet niet de Gids toe te voegen aan je Stories, zodat je volgers direct op de hoogte zijn. 

 

Ook aan de slag met Instagram Gidsen?

Ik denk graag met je mee!

  • Nikky van Veen

    Nikky van Veen

    Content Marketeer

    Mail mij

Gerelateerde blogs

💛 Valentijn
💛 Valentijn

De dag van de liefde Nog 20 nachtjes slapen tot de dag van de liefde, Valentijnsdag. Wij kunnen niet wachten natuurlijk, en hebben PostNL al…

Lees deze blog
4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Aan de slag met video en voice-over
Aan de slag met video en voice-over

Wist je dat 75% van de autokopers gedurende het aankoopproces in aanraking komt met video? Videocontent wordt steeds toegankelijker en in toenemende mate ingezet. Met…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken

We zijn officieel partner geworden van CDK Global, de leverancier van dealer management systemen (DMS) zoals Autoline en EVA. Met deze samenwerking zetten wij een…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020

Het online zoekgedrag van de consument leert ons veel over de huidige interesses van onze klanten en is tevens een goede graadmeter voor wat de…

Lees deze blog
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland

Afgelopen week mochten we voor DS Automobiles Nederland mooie sfeerbeelden maken in de luxe DS Store van Wassink Autogroep. De foto’s worden met name gebruikt…

Lees deze blog
De Online Showroom Planner
De Online Showroom Planner

Plan je afspraken 100% conform het corona protocol De Online Showroom Planner. Een slimme tool die het voor je klanten mogelijk maakt om eenvoudig en…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Dealertalk
Dealertalk

Afgelopen week mochten de deuren van de showrooms weer (op afspraak) worden geopend! Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie zijn we…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer