Jouw autobedrijf optimaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf

Wanneer mensen via Google zoeken naar jouw autobedrijf, zijn er drie mogelijkheden waarop je in de zoekresultaten kunt verschijnen. Met een betaalde advertentie via Google AdWords, via een organisch zoekresultaat of aan de rechterkant via een gratis bedrijfsvermelding van Google Mijn Bedrijf. Veelal focussen autobedrijven zich op de eerste twee opties, maar een bedrijfsvermelding via Google Mijn Bedrijf wordt steeds interessanter én belangrijker. Nieuwe of bestaande klanten krijgen jouw bedrijfsgegevens te zien en kunnen direct contact opnemen. Daarnaast is Google Mijn Bedrijf volop in ontwikkeling en worden er regelmatig waardevolle nieuwe functies toegevoegd.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) is een gratis dienst van Google. Met Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om een zogenoemde vermelding te maken van jouw autobedrijf. Zo kun je een bedrijfsvermelding krijgen aan de rechterkant van de Google zoekresultaten bij een branded zoekopdracht. Dit wordt ook wel de Knowledge Card genoemd. Daarnaast is het mogelijk dat jouw autobedrijf getoond wordt in de Local Pack. Dit is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten van Google. Hier verschijnen een aantal bedrijven, inclusief bedrijfsnaam en contactgegevens en een weergave van Google Maps met de vestigingsplek.

Op een vrij eenvoudige manier kun je een vermelding claimen en updaten met relevante informatie over jouw autobedrijf. Daarnaast geeft Google Mijn bedrijf je ook relevante informatie over hoe mensen jouw bedrijfsvermelding hebben gevonden en waar deze mensen vandaan komen. Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken bij het optimaliseren van andere campagnes, zoals je Google AdWords-campagne.

Waarom zou je Google Mijn Bedrijf moeten inzetten?

Veel autobedrijven houden zich nog weinig bezig met Google Mijn Bedrijf. En dat is een gemiste kans. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom ieder autobedrijf Google Mijn Bedrijf zou moeten inzetten.

Gratis extra zichtbaarheid voor jouw autobedrijf

Misschien wel de belangrijkste reden waarom je Google Mijn bedrijf zou moeten inzetten: het is geheel gratis! Natuurlijk kost het wel tijd om een vermelding te claimen en alle bedrijfsgegevens in te vullen en ook up-to-date te houden. Met deze gratis extra zichtbaarheid hebben potentiële klanten die zich in de do-fase van de customer journey bevinden direct inzicht in jouw bedrijfsgegevens (denk aan telefoonnummer en adresgegevens). Zij kunnen hier direct op anticiperen.

Inzicht in hoe (potentiële) klanten naar jouw bedrijf zoeken

Welke zoekopdrachten hebben (potentiële) klanten ingetypt in Google Zoeken, alvorens zij in aanraking kwamen met jouw autobedrijf? Google Mijn Bedrijf is een nieuwe functie aan het uitrollen waarbij je deze inzichten verkrijgt. Daarnaast biedt Google Mijn Bedrijf je nog veel meer inzichten. Zo kun je zien of jouw bedrijf gevonden wordt via Google Zoeken of via Google Maps en ontdek je welke acties (potentiële) klanten nemen naar aanleiding van je vermelding (website bezoeken, routebeschrijving opvragen, bellen).

Google Mijn Bedrijf als onderdeel van je (lokale) SEO-strategie

Door Google Mijn bedrijf in te zetten, weet Google beter wie je bent en wat je doet. Hiermee help je de zoekmachine om jouw autobedrijf beter te begrijpen. Daarnaast zijn zowel jouw bedrijf als jouw website veel beter vindbaar! Google Mijn Bedrijf draagt hiermee positief bij aan SEO.

Dit kun je met Google Mijn Bedrijf

Naast het weergeven van de contactgegevens van jouw autobedrijf, biedt Google Mijn Bedrijf steeds meer nieuwe mogelijkheden voor het toevoegen van extra informatie. Zorg ervoor dat je deze opties allemaal benut. Google zal jouw vermelding namelijk vaker weergeven wanneer alle informatie over jouw autobedrijf juist en volledig is toegevoegd.

Afspraken maken

Sinds kort is het mogelijk om een afspraak-URL toe te voegen aan jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding. Hier kun je de URL van (bijvoorbeeld) jouw contactpagina toevoegen, waarmee je (potentiële) klanten direct naar deze pagina leidt. Door ook een UTM-tag toe te voegen aan deze URL, kun je in Google Analytics meten hoeveel contactaanvragen er zijn gedaan via de link in jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding.

Posts

Ook Google Posts is een relatief nieuwe functie binnen Google Mijn Bedrijf. Weinig autobedrijven maken er echter nog gebruik van, terwijl Posts een goede manier zijn om je vermelding relevanter en opvallender te maken! Er zijn vier soorten categorieën om jouw post in te plaatsen: nieuws, evenementen, aanbiedingen en producten. Middels een afbeelding en een korte tekst (tussen de 100-300 woorden) maak je de Post. Het is mogelijk de Post af te sluiten met een call-to-action-knop, zoals “Meer informatie” of “Aanbod bekijken”. Een interessante functie om jouw acties onder de aandacht te brengen!

            

Vragen en antwoorden

Deze functie is standaard toegevoegd voor iedere vermelding via Google Mijn Bedrijf. Zoals de naam al zegt, kunnen Google-gebruikers middels deze optie een vraag stellen aan jouw autobedrijf.

De vragen kunnen beantwoord worden door de eigenaar van het bedrijf of door mensen binnen de community (mensen die meedoen met het Local Guides programma). Vanzelfsprekend is het daarom van belang om regelmatig te controleren of er nieuwe vragen gesteld zijn en of de antwoorden hierop juist zijn. Als je ingelogd bent via de Google Maps-app ontvang je automatisch een melding wanneer er een nieuwe vraag gesteld is, zodat je deze kunt beantwoorden.

(360 graden) foto’s showroom

Geef (potentiële) klanten alvast een unieke kijk in jullie showroom! Met Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om verschillende foto’s van jouw autobedrijf toe te voegen aan je vermelding.

Net als bij Google Posts kan dit in verschillende categorieën. Voeg foto’s toe van de buitenkant van je pand, van het interieur, van het team, op de werkvloer en van jouw identiteit (logo)). Naast het toevoegen van deze foto’s is het ook mogelijk om een 360 graden foto toe te voegen, middels Google Streetview. Kies voor een vertrouwde fotograaf die door Google is aangemerkt als professional om jouw showroom zo goed mogelijk in beeld te brengen.

Reviews

Via Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om waardevolle reviews te ontvangen van jouw klanten. Hierdoor kan je autobedrijf meer opvallen. Daarnaast dragen veel goede reviews ook bij aan lokale SEO, waardoor Google jouw vermelding vaker zal weergeven. Vraag daarom bijvoorbeeld aan je klanten of zij een review willen achterlaten.

De voordelen van Google Mijn Bedrijf voor autobedrijven

Google Mijn bedrijf biedt dus steeds meer interessante mogelijkheden voor autobedrijven. Hieronder zetten we alle voordelen van Google Mijn Bedrijf nog eens op een rijtje:

  • Het is gratis!
  • Met Google Mijn Bedrijf kun je de online zichtbaarheid van je autobedrijf vergroten.
  • Je kunt Google Mijn Bedrijf koppelen met AdWords. Hierdoor kun je jouw contactgegevens toevoegen als locatie-extensie aan je advertenties.
  • Google Mijn Bedrijf blijft in ontwikkeling. Het afgelopen jaar zijn er al veel nieuwe interessante functies toegevoegd.

  • Verkrijg inzicht in hoe (potentiële) klanten jouw autobedrijf hebben gevonden. Gebruik deze inzichten vervolgens voor het optimaliseren van bestaande online campagnes, zoals campagnes via AdWords.

Aan de slag met Google Mijn Bedrijf voor jouw autobedrijf?

De inzet van Google Mijn Bedrijf is een essentieel onderdeel voor een optimale (lokale) online zichtbaarheid. Van belang is wel dat je zoveel mogelijk relevante informatie hebt toegevoegd en dit ook up-to-date houdt. Op deze manier wordt jouw vermelding vaker weergegeven. Natuurlijk staat DTC Media voor je klaar om hierbij te helpen. Heb je nog vragen of wil je meer informatie over hoe wij jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding kunnen inrichten? Neem dan gerust contact met ons op.

Neem contact op

Mijn rol bij dtc media: Online Marketeer

Kicky Tuit
Kicky Tuit

Doetinchem

Gerelateerde blogs

4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog
Door-to-door: ga ervoor!
Door-to-door: ga ervoor!

Door-to-door: ga ervoor! Huis-aan-huis verspreiding is een aloude en beproefde methode om informatie in één keer met een grote doelgroep te delen. Is deze werkwijze…

Lees deze blog
DTC Media zet zich in voor stichting Present
DTC Media zet zich in voor stichting Present

Het hele jaar door waarderen wij de fijne samenwerking met onze klanten en relaties enorm. In de laatste maand van het jaar, in het kader…

Lees deze blog
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook
Genereer extra leads met dynamische automotive leadcampagnes via Facebook

Genereer extra leads met dynamische leadcampagnes via Facebook 7,6 miljoen Nederlanders scrollen dagelijks door hun Facebook-tijdlijn heen. Dit maakt Facebook één van de belangrijkste marketingkanalen,…

Lees deze blog
Google Update, word Page Experience Proof
Google Update, word Page Experience Proof

Gebruikerservaring speelt al enige tijd een rol in SEO, maar vanaf 2021 wordt het belangrijker dan ooit. Google heeft een nieuw algoritme update aangekondigd: de…

Lees deze blog
Haal jij het maximale uit Google My Business?
Haal jij het maximale uit Google My Business?

Google My Business is een belangrijke gratis SEO tool die, indien optimaal ingezet, voor een betere vindbaarheid binnen Google zorgt. Eigenlijk is het niet meer…

Lees deze blog
Herwers Groep zeer positief over eerste resultaten Maandprijs Vergelijker
Herwers Groep zeer positief over eerste resultaten Maandprijs Vergelijker

De Herwers Groep is de eerste klant waarvoor we de Maandprijs Vergelijker hebben mogen inzetten. Door middel van een actiematige mail voorzien ze hun klanten…

Lees deze blog
Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?
Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey?

Hoe maak je optimaal gebruik van de ‘See-fase’ in de Automotive Customer Journey? Als mensen nog niet bekend zijn met je dealerbedrijf, hoe zorg je…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer