Machine Learning in de Automotive branche

Machine Learning, Artificial Intelligence (AI), Predictive Marketing; het zijn allemaal termen die door elkaar heen gebruikt worden. Waar het op neer komt is dat je patronen in beschikbare data wilt ontdekken, zodat je op basis hiervan toekomstige evenementen kunt voorspellen. Daarbij is Machine Learning de specifieke techniek, die gebruikt wordt om van verwerkte data te kunnen leren en/of deze data gebruiken om beter te presteren.

Inzicht of voorspellen?

Dit klinkt natuurlijk als een geweldige techniek, die je het liefst direct wilt inzetten om controle te krijgen over de toekomstige evenementen van je business. Het is echter belangrijk om na te denken waarom je Machine Learning inzet en of het nodig is voor het doel dat je voor ogen hebt Een voorbeeld hiervan is het voorspellen van het aantal orders in de komende maand. Op basis van historische data, kan een extrapolatie van datapunten (patroon van de afgelopen jaren) al genoeg zijn om de gewenste inzichten te krijgen. Hier hoef je geen voorspelmodel voor te bouwen. Ditzelfde geldt voor het voorspellen van bijvoorbeeld het aantal gereden kilometers van een klant. In principe geven de kilometerstanden van twee verschillende momenten al genoeg informatie om uit te rekenen wat de kilometerstand van vandaag is.

Wat kun je ermee als Automotive Marketeer?

Als marketeer wil je, als het even kan, precies weten hoe je klanten zich gedragen en wat je moet doen om een bepaald gedrag te veroorzaken. Machine Learning maakt dit tot op zekere hoogte mogelijk. Als je op basis van je voorspelmodel weet dat een investering van bedrag X in leadbron Y zorgt voor 20 nieuwe orders in dezelfde maand, dan kan je een simpele kosten baten vergelijking maken en concluderen dat dit een goede investering is. Een ander voorbeeld is het effectief inzetten van monteurs in je werkplaats op basis van verwachte drukte, door bijvoorbeeld het voorspellen van onderhoud. Ook kan je marketing campagnes (en budgetten) effectiever inzetten als je weet welke contacten de grootste kans hebben om te converteren.

Data is een asset!

Het inzetten van Machine Learning begint met een focus op data. Data maak je inzichtelijk door middel van dashboarding. Wanneer we met onze klanten kijken naar de manier waarop ze data bijhouden en verwerken, ontdekken we keer op keer dat data niet goed geregistreerd staat in bronsystemen en dat processen beter ingericht kunnen worden. In het begin kan dit confronterend zijn en zal het wat tijd kosten om hier structuur in aan te brengen. 

 

Vraag jezelf het volgende eens af

 ✔️ Heb ik inzicht in mijn verschillende databronnen?

✔️ Welke data heb ik tot mijn beschikking?

✔️ Zou ik mijn data beter inzichtelijk kunnen maken door het inzetten van dashboarding?

✔️ Wat zou ik willen leren van mijn beschikbare data?


En als je al iets verder bent op het gebied van data:

✔️ Welke use cases kan ik bedenken om toekomstige evenementen te voorspellen / Machine Learning op toe te passen?

Deel je use case!

We denken heel graag met je mee over hoe je data kunt verzamelen en helpen je dit beter inzichtelijk te maken. En ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de use cases voor Machine Learning! Laat het me weten, zodat we je wensen in praktijk kunnen brengen!

Gerelateerde blogs

💛 Valentijn
💛 Valentijn

De dag van de liefde Nog 20 nachtjes slapen tot de dag van de liefde, Valentijnsdag. Wij kunnen niet wachten natuurlijk, en hebben PostNL al…

Lees deze blog
4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Aan de slag met video en voice-over
Aan de slag met video en voice-over

Wist je dat 75% van de autokopers gedurende het aankoopproces in aanraking komt met video? Videocontent wordt steeds toegankelijker en in toenemende mate ingezet. Met…

Lees deze blog
Bedrijfswagen rijders bereiken? Zó doe je dat!
Bedrijfswagen rijders bereiken? Zó doe je dat!

Bedrijfswagen rijders bereiken? Zó doe je dat! Campagnes rondom bedrijfswagens, of je nou online bent, tv kijkt of radio luistert, ze vliegen je momenteel om…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken

We zijn officieel partner geworden van CDK Global, de leverancier van dealer management systemen (DMS) zoals Autoline en EVA. Met deze samenwerking zetten wij een…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020

Het online zoekgedrag van de consument leert ons veel over de huidige interesses van onze klanten en is tevens een goede graadmeter voor wat de…

Lees deze blog
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland

Afgelopen week mochten we voor DS Automobiles Nederland mooie sfeerbeelden maken in de luxe DS Store van Wassink Autogroep. De foto’s worden met name gebruikt…

Lees deze blog
De Online Showroom Planner
De Online Showroom Planner

Plan je afspraken 100% conform het corona protocol De Online Showroom Planner. Een slimme tool die het voor je klanten mogelijk maakt om eenvoudig en…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Dealertalk
Dealertalk

Afgelopen week mochten de deuren van de showrooms weer (op afspraak) worden geopend! Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie zijn we…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer