Realtime voorraad adverteren: altijd vindbaar

In  voorraadcampagnes op Google Ads onderscheiden we twee types zoekopdrachten: algemeen oriënterend (zoals: Citroën occasion) en specifiek longtail (zoals: Citroën C3 benzine wit 2018). Dankzij een realtime voorraadkoppeling tussen je voorraadsysteem én je online campagnes, zorg je ervoor dat je bij een longtail zoekopdracht tot op voorraadmodel nauwkeurig adverteert. 

Roel, Online Marketeer bij DTC Media Online, vertelt: “Hoewel het volume in zoekverkeer lager ligt bij longtail advertising, is het doorklikratio (CTR) hoger dan in een standaard search campagne door de hoge relevante.”

De vindbaarheid en zichtbaarheid van je voorraad vergroten? Waar begin je?

Je wilt natuurlijk dat je voorraad goed vindbaar is én op de juiste momenten actief wordt gepromoot. Hierbij zie je ideaal gezien op korte termijn resultaat, maar verlies je ook de lange termijn niet uit het oog. Je voorraadcampagnes moeten flexibel meebewegen met de actualiteit, maar een goede basis is daarbij onmisbaar. Wij starten daarom met het inventariseren van de volgende punten:

  • Wat wil je bereiken met de campagne?
  • Zijn er uitdagingen in de huidige voorraad, in bijvoorbeeld een specifiek model?
  • Welk gebied wil je bewerken?
  • Hoe groot is je online voorraad en wat is de diversiteit in type modellen?

Vervolgens stellen we de kanalenmix samen waarbij de inzet van verschillende kanalen elkaar versterkt. “Samen bepalen we de doelen die we willen behalen en resultaten waarop we bijsturen” vertelt Roel, “Ik vind het belangrijk om samen met de autodealer afstemming te vinden over de wijze waarop wij rapporteren en data die we samen bespreken. Zo krijg je een goed beeld van de resultaten en budgetbesteding en zorgen we dat deze beter aansluit bij de actuele uitdagingen in de voorraad”.

 

Instellen van meetbare conversiedoelen

In de eerste fase bepalen we het doel van de campagne. Vanuit daar kiezen we een strategie: richten we ons op een bredere, algemene vindbaarheid of gaan we een zo specifiek mogelijke campagne inrichten?

In Google Ads starten we met een brede set aan zoektermen en besteden we in de beginperiode extra tijd aan het uitsluiten van irrelevante termen en verkeer. Een dynamische remarketing campagne is direct live na het inrichten. “Vanuit hier willen we met name bijsturen en optimaliseren. Bijvoorbeeld door middel van een A/B-test waarin we testen welke vertoonde informatie in deze campagne voor een betere prestatie zorgt”. Roel neemt data als uitgangspunt van zijn optimalisatiewerkzaamheden. “In de eerste periode na livegang monitoren we met name de prestatie van de campagnes in Google Analytics, waarin we het effect van de campagnes doormeten. Het is dan ook erg belangrijk om bij aanvang direct alle conversiemogelijkheden in je voorraad goed meetbaar te hebben en deze als conversiedoel instellen. Belangrijke graadmeters zijn natuurlijk doorklikratio’s, uniek verkeer en conversie. Maar ook het gedrag op de website levert interessante inzichten op, wat we o.a. met heatmap analyses kunnen doormeten”. Immers, meten is weten!

Waar kijk je naar in de eerste 2 maanden?

Hoewel we werken met een realtime koppeling met jullie voorraadsysteem, betekent dat niet dat de campagnes volledig automatisch draaien. In de eerste periode na livegang besteden wij de meeste tijd aan:

  1. Uitsluiten van irrelevante zoektermen en websiteverkeer
  2. Het inrichten en aanpassen van de klikbudgetverdeling
  3. Monitoren van eventuele afkeuringen door Google

Roel: “We evalueren de prestaties per zoekterm. Het uitsluiten van irrelevante zoektermen blijft, na de eerste periode, een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van de campagne. De best presterende zoektermen zetten we in verloop van tijd los van de initiële campagne. Zodat we de instellingen, zoals het targetinggebied en de kosten die we per klik willen betalen (CPC), kunnen aanpassen waar nodig. Ook zorgen we er hierdoor voor dat deze zoektermen altijd het benodigde budget toegewezen krijgen”.

Hoewel conversie en gemiddelde kosten per conversie (CPL) belangrijke gegevens zijn, kijken we ook naar kwalitatieve gegevens. Zoals:

  • Het bouncepercentage
  • De gemiddelde sessieduur
  • Relevante zoektermen en klikratio per term
  • Kosten per klik (CPC)
  • Vertoningspercentage van relevante zoektermen
  • Bij grotere accounts: winkenbezoeken gemeten door Google

Het belangrijkste voordeel? De techniek wint het van de mens!

“Wij kunnen als mens eigenlijk niet op tegen de techniek die deze campagnes ons bieden”, aldus Roel. De realtime voorraadkoppeling zorgt ervoor dat de voertuigen in de campagne altijd up-to-date zijn. “Dit handmatig, op dit gedetailleerde niveau, uitvoeren is eigenlijk niet mogelijk. Deze techniek biedt mij, als Online Marketeer, de mogelijkheid om mijn tijd en aandacht te besteden aan het verbeteren en optimaliseren van de campagne en website, in plaats van het bijwerken en actualiseren.”

De dynamische remarketingcampagnes geven ons de mogelijkheid om de potentiële autokoper opnieuw te bereiken. We zien vaak dat er verschillende devices gebruikt worden in de zoektocht naar een voorraadmodel. Op verschillende plekken en momenten wordt de voorraad bekeken, wat ook als gevolg heeft dat het invullen van een leadformulier niet altijd past in de situatie. Met de remarketingstrategie kunnen we een hele relevante groep mensen opnieuw de website laten bezoeken, maar dan op een later moment.

Vooruitkijken: wat biedt de toekomst?

We zien dat de techniek in deze campagnes blijven ontwikkelen. Zo biedt het ontzettend interessante mogelijkheden en kansen om aan een websitebezoeker ook relevante modellen te tonen die hij/zij niet bekeken heeft op je website. Ook kunnen we een vergelijkbare, en dus nieuwe, doelgroep targeten die op basis van hun online gedrag potentieel interesse hebben in een aantal specifieke voorraadmodellen. De campagne is dus heel houdbaar en flexibel en op basis van jullie uitdagingen en actuele voorraad in te perken of uit te breiden.

Ook wij zitten niet stil, zo hebben we recent een toffe innovatie ontwikkeld waarmee we dynamische remarketing combineren met onze Online Verkopen Module. Heeft iemand de module gestart voor een specifiek voorraadmodel, maar deze niet afgerond en dus nog niet online gekocht? Dan kunnen we deze persoon met dit specifiek model én bijpassende boodschap opnieuw benaderen via Google Display en/of Social Media.

Aan de slag met het promoten van je voorraad?

Wij helpen je graag op weg! Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer