Slim inspelen op veranderend online zoekgedrag

Met een miniserie van blogs, informeren we jullie over vier kansen die momenteel spelen in de automotive branche. In onze vorige blog bespraken we de veranderende koopintenties van de consument. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug. Nu behandelen we de veranderingen in het online zoekgedrag. En vooral ook hoe je hier als automotive marketeer op in kan spelen.

Stijging van het aantal oriënterende zoektermen
De consument laat aanzienlijk meer oriënterend zoekgedrag zien dan voor de Corona crisis. Ze nemen veel meer tijd om te kijken en te vergelijken. Impulsieve keuzes worden momenteel niet snel gemaakt. Dit ziet de automotive sector natuurlijk terug in de verkoopcijfers, maar ook in het gebruik van zoektermen.

Het is essentieel dat je je er als automotive marketeer bewust van bent dat dit kansen biedt. In paid search zien we namelijk tegelijkertijd een sterke afname in CPC prijzen (Cost Per Click) vanaf medio maart. Dé kans voor de automotive marketeer met lef om juist nu te adverteren. En dan uiteraard vooral op oriënterende zoekopdrachten. Vergeet hierbij niet de branded/ loyalty ad! Blijf jouw merk continu laden bij de doelgroep. Onderzoek daarbij op welke tijdstippen de advertenties getoond zouden moeten worden. Wanneer is jouw doelgroep op het Internet te vinden? Dit kan nu namelijk ineens heel anders zijn dan voor de Corona crisis.

90% van het oriëntatieproces bij een nieuwe auto is online
Voor automerken is het aantal bezoekers op hun website erg belangrijk. Het geeft namelijk een goede indicatie voor het aantal verkopen in de komende tijd. De bezoekers op jouw automotive website zitten volop in het oriëntatieproces. Meer dan 90% van het oriëntatieproces bij een nieuwe auto vindt online plaats. Gemiddeld duurt een automotive aankooptraject 3 maanden. En als jouw website bezoekers de merken/ model pagina’s weten te vinden, dan kan de automotive marketeer ongeveer uitrekenen hoeveel verkoop hieruit gaat komen. Dus als de traffic op je website goed blijft, maar de sales valt nu tegen, dan mag je erop vertrouwen dan deze ronddwalende bezoekers uiteindelijk wel zullen converteren. Dus marketeer, zorg er voor dat er genoeg traffic binnen blijft komen op de merken/ model pagina’s en gebruik alle remarketing kennis die je hebt!

Analyseer wekelijks jouw automotive website
Eerder hebben we al geschreven dat de website essentieel is voor de automotive verkoop. Maar automotive marketeer, je kan zelf de teleurstellingen rondom website traffic enigszins voorkomen. Hoe dan? Door de data goed in de gaten te houden. Hierbij is niet alleen het websitebezoek belangrijk, maar zeker ook de tijdsduur, kanalen en bezochte pagina’s. Zorg ervoor dat je wekelijks een rapportage maakt van de belangrijkste website statistieken. En stuur bij op basis van deze uitkomsten. Als namelijk zowel de website traffic als de sales wegvalt, dan ben je verder van huis.

YouTube & Google
Ook op YouTube & Google My business verandert het zoekgedrag. Doordat veel mensen thuiswerken of zelfs in quarantaine zitten en hun huis niet uit mogen, stijgt het gebruik van platformen zoals YouTube. Om het zoekvolume niet weg te laten vallen, is YouTube een belangrijke kanaal. Automerken kunnen vrijwel zonder uitzondering meer uit YouTube halen door dit kanaal als zoekmachine serieus te gaan nemen, het beter in te richten en optimale videocontent voor elke klantfase te gaan ontwikkelen. Want wat veel mensen zich niet realiseren is dat de YouTube zoekmachine groter is dan de Google zoekmachine.

Tot slot is Google My Business ook een kans voor de automotive marketeer die niet moet worden onderschat. Dit platform biedt nu in de Corona tijd extra mogelijkheden om te communiceren over Corona updates, openingstijden en onderscheidende kenmerken. Goed om deze te optimaliseren, omdat ze getoond worden op de 1e pagina van de zoekresultaten.

Wil je inspelen op het veranderende zoekgedrag maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we denken graag met je mee!

 

Mijn rol bij dtc media: Online Marketing Manager

Marije van Bergen van der Grijp
Marije van Bergen van der Grijp

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer