Tijd voor een herstelstrategie

Met een miniserie van blogs, informeren we jullie over vier kansen die momenteel spelen in de automotive branche. In onze vorige blog bespraken we de effecten van de corona crisis op het online zoekgedrag van de consument. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug. We zijn nu aangekomen bij het slot van deze miniserie, de herstelstrategie.

Bij het intreden van de crisis hebben de meeste marketeers hun plannen en strategieën noodgedwongen, maar razendsnel aangepast. Nu deze eerste korte termijn wijzigingen in gang zijn gezet, behoeft ook de langere termijn aandacht. Oftewel, hoog tijd voor concrete herstelplannen, zodat je na de dip snel je weg omhoog weer vindt.

Online is key
Eerder gaven we al aan dat nog tijdens de crisis in China, een grote meerderheid van de marketeers (77%) in die regio al bezig was met herstelplannen. Hierbij werd slim gekeken naar het gebruik van technologie om de aandacht van de consument te herwinnen en op nieuwe en innovatieve manieren contact te leggen. Online is hierbij absoluut key. Ook in Nederland ligt de focus daarom nu sterk op online ontwikkeling en innovatie.

Online Verkoop Module
Wij zien als direct resultaat daarvan een snel toenemende behoefte aan de digitalisering van processen die voorheen in de autogarages zelf plaatsvonden. Dealers merken dat de voorraden zich opstapelen, maar dat de consument wegblijft. Om de verkoop toch op niveau te houden (of weer te krijgen) is een goede website en online showroom essentieel. Autogroep Dago plukt nu bijvoorbeeld de vruchten van hun eerder gedane investering in een online verkoopplatform genaamd Carfy. Met behulp van de door DTC Media ontwikkelde Online Verkoop Module, is het voor hen mogelijk het aankoopproces volledig online te laten plaatsvinden. Van de eerste oriëntatie tot aan het plannen van datum, locatie en manier van afleveren. Dit heeft in deze crisis uiteraard al een direct positief effect op de verkoopcijfers gehad, maar ook op lange termijn biedt dit hen vele voordelen ten opzichte van de concurrent.

Blijf in contact
Het onderhouden van contact met de klant blijft daarnaast natuurlijk ook van groot belang. Check je marketingkanalen en communicatietools. Zijn ze up to date? Ben je goed vindbaar en bereikbaar? Blijf op de hoogte van de behoeftes van de consument en speel hier slim op in. Door nu onder de aandacht te blijven en service te bieden waar je kunt, blijf je top of mind. Zorg voor een goede chatfunctie op je website, wees aanwezig op je social media kanalen, maak vlogs, ga beeldbellen met je klanten of hou de aandacht vast door het inzetten van interactieve campagnes. Weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je juist al wél een plan, maar loop je vast in de uitvoering? We denken graag met je mee en delen onze kennis en ervaring met je.

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer