Verbeter de gebruikerservaring van je website met UX en UI

Er bestaan nauwelijks nog bedrijven zonder een website. Wij kennen ze niet, en het ontbreken van die website kan daar zomaar eens een goede reden voor zijn… Maar, het hebben van een website alleen is niet voldoende. Je website moet uiteraard interessante en relevante informatie bevatten en er gelikt uitzien. Als je doelgroep jouw site dan ook nog zonder al te veel moeite weet te vinden, dan ben je al een heel eind. 

Toch draagt jouw website dan nog steeds niet zomaar bij aan jouw omzet. Want om te zorgen dat je site ook daadwerkelijk leidt tot hogere verkoopcijfers heb je converterende bezoekers nodig, oftewel conversie.

Conversie (e-commerce), de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.wikipedia.nl

 

UX en UI

Als je je gaat richten op het verhogen van de conversie op je website, kom je in aanraking met termen als Usability, User Experience (UX) en User Interface (UI). Allemaal bedoeld om de gebruikservaring van je websitebezoeker te verbeteren. Het is dan ook een essentieel onderderdeel in de ontwikkeling van je site en applicaties. Zeker nu de digitalisering van je diensten en showroom belangrijker is dan ooit. 

 

Onze experts aan het woord

We hebben twee van onze experts gevraagd meer te vertellen over het verhogen van de gebruikerservaring.

Maarten Bultink, Online Marketeer, over data als basis voor je website optimalisatie:

“Bij UX optimalisaties letten we zowel op kwantitatieve data, alsook kwalitatieve data. Bij het optimaliseren/redesignen van een pagina, betreft kwantitatieve data voornamelijk de doorklikken naar vervolgpagina’s gecombineerd met kwalitatieve data zoals heatmaps op scroll en klikgedrag.

Heatmaps geven perfect inzicht in het klik en scroll gedrag van een persoon. Tot hoever scrollt men door op een pagina en waar wordt het meeste op geklikt? Analytics vult dit perfect aan, aangezien hier veel meer data beschikbaar is op het gebied van klikken/vervolgpagina’s. Daarmee maak je het onderzoek valide.

Wanneer we kijken naar de vervolgpagina’s en het klikgedrag, dan kennen we de interesse van de bezoeker. Middels de heatmaps kun je zien of deze interesse ook daadwerkelijk matcht met de content op de pagina; scrollt men wel ver genoeg door om deze content te zien? Of staat data überhaupt prominent genoeg weergegeven?

Uit data onderzoek blijkt dat het gros van de bezoekers doorklikken naar voorraad pagina’s, maar ook dat het grootste deel van de doelen werkplaats afspraken zijn. Dit zijn inzichten die heel waardevol zijn voor het maken van een nieuw én converterend webdesign.

Daarnaast gaat UX vaak hand-in-hand met het vergroten van de organische vindbaarheid. Wanneer er veel zoekvolume zit op specifieke (longtail) zoekwoorden, dan is dit ook zeer waardevol om mee te nemen in de UX optimalisatie van een pagina.”

 

Mike Jansen, Webdesigner, vertelt waar je op moet letten wanneer je goed UX design wilt neerzetten:

‘Eigenlijk zegt het woord het zelf al; User Experience. De gebruikerservaring zoveel mogelijk optimaliseren voor in ons geval websites. Daarbij is het definiëren van een project belangrijk. Je dient je bezoekers te leren kennen, maar ook je project, zodat je op basis daarvan een logische flowchart kunt creëren voor de gewenste gebruikers paden. Je vraagt je daarbij continu af of een pagina bevat wat een gebruiker zoekt en of er een logische weergave van die informatie is en niet bijvoorbeeld een overload aan info.

Middels wireframes of prototypes kun je testen of de aannames die je hebt gedaan ook daadwerkelijk matchen met hetgeen de gebruikers wensen te doen of wensen te vinden, en of dit uiteindelijk matcht met wat je klant verwacht dat de gebruikers doen of vinden. In verschillende iteraties wordt dit proces verder verfijnd. Naderhand kan er gekeken worden of het beoogde resultaat is wat je voor ogen hebt en kun je met tests de website nog verder optimaliseren.

Bij UX komt ook een deel UI (user interface) kijken. Het maken van het design en de interface zelf. Daarbij worden algemene design principes toegepast en zorg je dat op visueel gebied informatie duidelijk wordt getoond en gewenste handelingen kunnen worden getriggerd.”

 

Daag ons uit

Vraag jij je af of jouw website wel gebruiksvriendelijk is? En of er misschien winst te behalen valt op het gebied van conversie door een betere UX of UI? Onze experts kijken en denken graag met je mee! 

 

Mijn rol bij dtc media: Manager Innovatie en Strategie

Thomas Visser
Thomas Visser

Doetinchem

Gerelateerde blogs

💛 Valentijn
💛 Valentijn

De dag van de liefde Nog 20 nachtjes slapen tot de dag van de liefde, Valentijnsdag. Wij kunnen niet wachten natuurlijk, en hebben PostNL al…

Lees deze blog
4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Aan de slag met video en voice-over
Aan de slag met video en voice-over

Wist je dat 75% van de autokopers gedurende het aankoopproces in aanraking komt met video? Videocontent wordt steeds toegankelijker en in toenemende mate ingezet. Met…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken

We zijn officieel partner geworden van CDK Global, de leverancier van dealer management systemen (DMS) zoals Autoline en EVA. Met deze samenwerking zetten wij een…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020

Het online zoekgedrag van de consument leert ons veel over de huidige interesses van onze klanten en is tevens een goede graadmeter voor wat de…

Lees deze blog
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland

Afgelopen week mochten we voor DS Automobiles Nederland mooie sfeerbeelden maken in de luxe DS Store van Wassink Autogroep. De foto’s worden met name gebruikt…

Lees deze blog
De Online Showroom Planner
De Online Showroom Planner

Plan je afspraken 100% conform het corona protocol De Online Showroom Planner. Een slimme tool die het voor je klanten mogelijk maakt om eenvoudig en…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Dealertalk
Dealertalk

Afgelopen week mochten de deuren van de showrooms weer (op afspraak) worden geopend! Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie zijn we…

Lees deze blog
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?
Direct Mailing met externe adresselectie… Mag het nog?

Direct mailing met externe adresselectie… Mag het nog? Wij stellen je graag gerust: het mag. Ook na de komst van de nieuwe privacywet is het…

Lees deze blog
Door de ogen van de klant #1
Door de ogen van de klant #1

Wij spraken met Mariëtte van den Berg van Motorhuis. Ze is de ‘last woman standing’ op de marketingafdeling, is verantwoordelijk voor zes merken en houdt…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer