Een groot deel van de customer journey vindt online plaats. Marketing automation wordt daarom steeds belangrijker, zeker ook in de automotive industrie. DTC Media Marketing Automation expert Jos van der Baan: “In de automotive zie je dat dealers pas laat in de funnel actie nemen met hun marketing. Namelijk op het moment dat de consument zich al heeft georiënteerd en eigenlijk al (bijna) een besluit heeft genomen. Het gaat er dan praktisch alleen nog maar om waar ze de auto gaan kopen.” Er ligt dus een enorme kans voor dealers om de consument te gaan benaderen aan het begin van de klantreis en daar is marketing automation uitermate geschikt voor.

 

De automotive markt is complexer geworden

Waar in het verleden de markt nog ging over het wel of niet kopen van een auto, gaat het nu over mobiliteit in de bredere zin van het woord. Consumenten hebben niet langer alleen de keuze uit een auto om van a naar b te komen. Een elektrische fiets of een gedeelde auto kunnen ook een oplossing zijn. Jos: “Dit maakt de markt complexer en wordt het nog belangrijker om de consument veel eerder in het oriëntatieproces te bereiken. Met een marketing automation tool verzamelen we informatie over de consument en zijn/haar behoeften. Weten waar de behoeften liggen van de consument, maakt een groot verschil en zorgen voor efficiëntere marketing. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om met prijzen te stunten, als een consument in de oriëntatiefase zit en eigenlijk nog niet eens weet wat hij/zij wil.”

 

“Met mijn marketing automation kennis help ik klanten aan meer hoogwaardige kwalitatieve leads.”

– Jos van der Baan, Marketing Automation specialist bij DTC Media Online

 

 

Dealers kiezen vaker voor multichannel marketing

We zien dat steeds meer van onze klanten kiezen voor een multichannel strategie. Niet meer de enkele advertentie hier en daar, maar juist een eenduidige boodschap die op alle kanalen wordt gecommuniceerd. En hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter je deze boodschap kunt aanpassen op kanaal en publiek. Marketing automation maakt je marketing meetbaar en laat precies zien wat succesvol is en wat niet.

 

Op deze manieren automatiseer je je marketing

“De vorm van marketing automatisering die jij wilt inzetten, bepaalt voor een deel de keuze in marketing automation tools”, zegt Jos. De meest bekende vorm is e-mail. Aan de hand van het gedrag van je klant kun je gepersonaliseerde e-mails versturen. Zo kun je een e-mail sturen alleen naar klanten die in de afgelopen week contact hebben gehad met één van je medewerkers. Of je kunt een e-mail sturen naar een medewerker (of naar de klant) als de klant de offerte 5 keer heeft geopend.

Twee andere vormen zijn social en Google advertising. Je kunt doelgroepen maken en segmenteren. Zo kun je je advertenties specificeren op bijvoorbeeld alle Kia rijders die 4 jaar geleden een Kia kochten. Of zet deze vorm in voor een aftersales flow: Klanten die over 8 weken een apk-keuring moeten krijgen, worden in de loop van die periode een aantal keren gemaild. Is er nog steeds geen afspraak gemaakt? Dan gebruik je een Facebook advertentie ter reminder.

 

“Talloze workflows kunnen in gang gezet worden, zodat geen enkele lead aan jouw aandacht voorbijgaat.”

 

Automatiseren van sales pipeline

Met een marketing automation tool kun je ook een deel van je interne processen regelen. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van de sales pipeline. Jouw sales managers kunnen bijvoorbeeld reminders of alerts binnenkrijgen, wanneer iemand 5 keer een specifiek model hebben bezocht op de website, of wanneer iemand de inruilwaarde heeft berekend. Er kunnen automatisch afspraken met medewerkers ingepland worden. Talloze workflows kunnen in gang gezet worden, zodat geen enkele lead aan jouw aandacht voorbijgaat.

 

 

Kies de juiste marketing automation tool

Er zijn allerlei soorten marketing automation tools waarmee je een deel of het gehele spectrum van marketing automation kunt inrichten. Bepaal altijd eerst wat je precies wilt bereiken met marketing automation en welke vormen je wilt gaan inzetten. Dit bepaalt namelijk hoe uitgebreid jouw tool moet zijn.

Bij DTC Media Online werken we samen met onze klanten met verschillende marketing automation tools. We hebben heel veel kennis en ervaring met marketing automation en de systemen waarmee in de automotive branche wordt gewerkt (zoals LEF en SAM). Daarom kunnen we goed adviseren over hoe jij je marketing kunt automatiseren in jouw bedrijf en met welke tool je dit het beste kan doen.

 

Ontvang de Marketing Automation checklist direct in je inbox

Wil je weten welke Marketing Automation tool het beste bij jouw bedrijf past? Vul hieronder je gegevens in en ontvang onze gratis Marketing Automation checklist.


 

Benieuwd welke marketing automation tool bij je past?

Jos geeft je graag advies aan de hand van de checklist

Gerelateerde blogs

💛 Valentijn
💛 Valentijn

De dag van de liefde Nog 20 nachtjes slapen tot de dag van de liefde, Valentijnsdag. Wij kunnen niet wachten natuurlijk, en hebben PostNL al…

Lees deze blog
4 online kansen voor de automotive sector
4 online kansen voor de automotive sector

De eerste week dat Nederland massaal thuis bleef, leert ons veel over het veranderende online (koop)gedrag. Ook vanuit China, waar men al sinds januari binnen…

Lees deze blog
7 social media-trends in automotive marketing
7 social media-trends in automotive marketing

7 social media tips voor automotive marketing Voor autodealers is de inzet van social media nu belangrijker dan ooit. Consumenten gebruiken social media volop bij…

Lees deze blog
Aan de slag met video en voice-over
Aan de slag met video en voice-over

Wist je dat 75% van de autokopers gedurende het aankoopproces in aanraking komt met video? Videocontent wordt steeds toegankelijker en in toenemende mate ingezet. Met…

Lees deze blog
Bedrijfswagen rijders bereiken? Zó doe je dat!
Bedrijfswagen rijders bereiken? Zó doe je dat!

Bedrijfswagen rijders bereiken? Zó doe je dat! Campagnes rondom bedrijfswagens, of je nou online bent, tv kijkt of radio luistert, ze vliegen je momenteel om…

Lees deze blog
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet
Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet

Benut de kracht van de combinatie crossmediale inzet, voor het beste resultaat Zet je vaak advertenties in en doe je dat eigenlijk op de automatische…

Lees deze blog
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair
Black Friday ook binnen de automotive zeer populair

Black Friday ook binnen de automotive zeer populair Black Friday wordt ook binnen de automotive de laatste jaren steeds populairder. Zo zijn wij in november…

Lees deze blog
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken
CDK en DTC Media Online gaan samenwerken

We zijn officieel partner geworden van CDK Global, de leverancier van dealer management systemen (DMS) zoals Autoline en EVA. Met deze samenwerking zetten wij een…

Lees deze blog
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?
Dag van de Privacy, klaar om ‘m te vieren?

Vandaag, op 28 januari, is het de Europese Dag van de Privacy. Hoewel het pas sinds 2007 een officiële dag is, werd in 1981 op…

Lees deze blog
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020
De 10 Nederlandse online automotive zoektrends van 2020

Het online zoekgedrag van de consument leert ons veel over de huidige interesses van onze klanten en is tevens een goede graadmeter voor wat de…

Lees deze blog
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland
De croissant opstelling van DS Automobiles Nederland

Afgelopen week mochten we voor DS Automobiles Nederland mooie sfeerbeelden maken in de luxe DS Store van Wassink Autogroep. De foto’s worden met name gebruikt…

Lees deze blog
De Online Showroom Planner
De Online Showroom Planner

Plan je afspraken 100% conform het corona protocol De Online Showroom Planner. Een slimme tool die het voor je klanten mogelijk maakt om eenvoudig en…

Lees deze blog
De splinternieuwe showroom van Harrie Arendsen
De splinternieuwe showroom van Harrie Arendsen

Deze maand bestaat de Motivatie op Maandag maar liefst een jaar en dat willen we vieren! Daarom blikken we met onze klanten terug op de…

Lees deze blog
De veranderende koopintenties in de automotive branche
De veranderende koopintenties in de automotive branche

Vorige week publiceerden wij een blog over de 4 online kansen binnen de automotive branche. Heb je hem gemist? Lees de blog dan hier terug.…

Lees deze blog
Dealertalk
Dealertalk

Afgelopen week mochten de deuren van de showrooms weer (op afspraak) worden geopend! Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie zijn we…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer