Wij kijken vooruit

De impact van de cookiewetgeving

De third-party cookie is op

Op dinsdag 14 januari 2020 bracht Google het nieuws naar buiten dat er, binnen een termijn van twee jaar, geen ondersteuning meer zou zijn voor third-party cookies. Online marketeers waren geschokt. Overigens werd dit besluit eerder al gemaakt werd door browsers als Safari en Firefox. Maarja, Google… De belangrijkste redenen voor de afschaffing zijn het gebrek aan vertrouwen bij de consument en de behoefte om te begrijpen en te controleren wat er met onze persoonlijke data gebeurd. Oftewel, wat weten commerciële bedrijven van ons online gedrag en wat doen ze ermee?!

 

Wat voor een cookies?

Maar eerst, wat zijn third-party cookies nou eigenlijk. En waarom deed de aankondiging van Google de online marketingwereld op zijn grondvesten schudden. Om dit te snappen vertellen we je eerst iets meer over de drie types data waar de cookies mee werken. 

First-party data
First-party data, is de data die een bedrijf verzamelt uit zijn eigen klantendatabase. Dus iedere identificatie die je weet te verkrijgen van je websitebezoekers, e-mail ontvangers, social media volgers, advertentieklikkers en anderen die offline en online interactie hebben met je merk. Deze data is eigendom van degene die het gebruikt en kreeg hier ook toestemming voor van de klant. Dat is first-party data. 

Second-party data
Second-party data is first-party data dat wordt gekocht van een ander bedrijf, dat mogelijk interessante gegevens voor je beschikbaar heeft. Wanneer jij van bedrijf X een klantenlijst (first-party data) koopt, dan is dit voor jou second-party data.

Third-party data
Third-party data wordt verkocht door bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van data van consumenten, en die dit doorverkopen aan alle partijen die daar interesse in hebben. Dit is bijvoorbeeld de data die gebruikt wordt in Facebook Campaign Manager en Google Ads. 

 

 

Maar wat zijn dan third-party cookies?

Een third-party cookie is bijvoorbeeld een trackingpixel van Facebook op een website die jij op dat moment bezoekt. Deze cookie is dus afkomstig van een ander domein, dan de website waar je je op dat moment bevindt. 

Third party cookies worden geplaatst door andere domeinen dan het domein dat je op dat moment bezoekt (bv: facebook.com). Deze cookies worden voornamelijk gebruikt om informatie over een gebruiker te verzamelen. Denk aan waar en hoe vaak iemand een advertentie heeft gezien en wat voor conversies er hebben plaatsgevonden. Aan de andere kant worden third-party cookies niet gemaakt door de bezochte website, maar door iemand anders. Wat betekent dit in de praktijk? Laten we zeggen dat je forbes.com bezoekt, en die site heeft een YouTube-video op één van de pagina’s staan. In dit geval stelt YouTube een cookie in die vervolgens op jouw computer wordt opgeslagen. Wat hier gebeurt, is dat de eigenaar van de website, forbes.com, een stukje code en video invoegt die door YouTube op hun site wordt aangeboden. Wanneer de YouTube-code in de browser wordt uitgevoerd of de video wordt geladen, kan YouTube de speler volgen en gegevens in cookies plaatsen. Als gevolg hiervan wordt de cookie geclassificeerd als een third-party cookie, omdat het is gemaakt door een ander domein dan forbes.com. Dit type cookie wordt veel gebruikt bij online adverteren. Terwijl adverteerders hun tags aan een pagina toevoegen, kunnen ze advertenties weergeven en gebruikers en apparaten volgen op de verschillende sites die ze bezoeken.


En nu?

Met het wegvallen van de third-party cookie wordt voor adverteerders praktisch onmogelijk om iets te weten te komen van consumenten op het moment dat ze de ‘owned media’ verlaten. Dit vraagt een andere strategie: geen gepersonaliseerde uiting (remarketing), maar juist extra aandacht voor het design van de advertentie, het device waar de advertentie op wordt vertoond en het zoeken van aansluiting op de content van de pagina waar de advertentie te zien is (contextual targeting).

 

Terug naar first-party data

Een strategie moet ook veel meer worden gebouwd op de first-party data: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk te weten komt over je klant en dat je dit op juiste wijze registreert. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van een klantomgeving zodat je je klanten beter kan tracken (cross device) en op deze manier om meer (relevante) informatie kan vragen. Of het in gebruik nemen van een marketing automation oplossing, waarbij er meer wordt gestuurd op 1 op 1 communicatie met je eigen klantenbestand.

 

Data lake

Onmisbaar hierin in ons Data Lake, dat met zijn rol als Customer Data Platform (CDP) klantinformatie uit verschillende systemen bij elkaar brengt. Door het klantprofiel goed in kaart te brengen, kunnen marketingcampagnes veel effectiever worden opgezet.

De ondergang van third-party data leidt zonder meer tot vele nadelen voor marketeers, maar juist ook tot voordelen en kansen voor partijen die bereidt zijn om te investeren in, en het maken van de veranderingen die nodig zijn om succesvol te acteren op dit nieuwe speelveld. Dit is hét moment om een voorsprong te nemen op de concurrentie en de consument nog beter te bedienen.

DTC Media Online fungeert al jaren als dé kennispartner op het gebied van online marketing in de automotive branche. Met onze diversiteit aan diensten kunnen wij samen met jou die voorsprong nemen.  

 

Showheroes:

“Na vele alternatieven voor third party cookies op een rij te hebben gezet, durf ik met zekerheid te stellen dat niemand stress hoeft te hebben over de cookieloze toekomst. Met name de berichten over contextuele targeting zijn hoopgevend. Het feit dat het helemaal niet afhankelijk is van persoonlijke gebruikersgegevens, maakt het extra interessant. Er is immers vrijwel geen risico om in conflict te komen met bestaande en toekomstige privacywetgeving over de hele wereld.”

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN

Waarmee kan ik je helpen?

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer