Herken een koopsignaal

Marketing automation in de praktijk bij Auto Hoogenboom

Marketing automation in de praktijk

De juiste boodschap, op het juiste moment, op de juiste plaats en bij de juiste persoon. Marketing automation gaat al flink wat jaren mee, maar toch bleek het binnen de automotive vaak lastig om dit op goede wijze in te zetten. Dit komt mede door de diversiteit aan systemen bij een dealerbedrijf die klantdata bevatten. Samen met Auto Hoogenboom hebben we al deze bronnen bij elkaar gebracht om met behulp van marketing automation hét 360-graden klantbeeld op te bouwen. Na een periode van focus op de verschillende aftersales proposities hebben we onlangs een mooie testcase opgezet toegespitst op leadgeneratie. Er was namelijk pas sprake van een echte lead als hier een ingevuld formulier tegenover stond.

De inzet van marketing automation maakt het mogelijk om gedragingen te herkennen, deze in kaart te brengen en hier vervolgens een proces op in te richten. Zo hebben we voor Auto Hoogenboom een belangrijke generator van leads, de taxatiemodule, als basis gebruikt. Via een eenvoudige pop-up vroegen we (onbekende) bezoekers of ze nieuwsgierig waren naar de waarde van hun huidige auto. Hierbij vroegen we enkel om een e-mailadres: een gegeven waar niemand moeite mee heeft om achter te laten. Vanuit de pop-up werden een reeks e-mails naar deze persoon gestuurd die stuk voor stuk verwezen naar de taxatiemodule op de website van Auto Hoogenboom.

Snelle feitjes over dit project

Klant
Auto Hoogenboom
Project
Marketing automation
Categorie
Online
Marketing automation in de praktijk
Marketing automation is geen doel op zich, maar een tool om véél meer te weten te komen over je (huidige) klanten en hun gedrag. Door deze kennis toe te passen in 1 op 1 communicatie met hen, verhoog je het rendement enorm!

Thomas Soederhuijsen, Marketing Manager Auto Hoogenboom

Auto Hoogenboom
Bekijk direct de waarde van je huidige auto!

Wie werken hieraan?

Er is veel werk in het project gaan zitten en het eindresultaat is om van te smullen!

Maar door wie is het tot stand gekomen?
De volgende disciplines hebben samen gewerkt aan dit project.

  • Data

  • Online Marketing

Een toename in leads van maar liefst 7%

De resultaten van deze e-mails lagen ver boven onze benchmark data. Zo steeg het percentage opens met ruim 134% en ook het doorklikpercentage steeg met 108%! Zelfs 2,37% van al het verkeer ging over tot actie en liet zijn of haar e-mailadres achter via de pop-up.

Werden de e-mails geopend, ging men naar de website, werd er geen inruilvoorstel aangevraagd én was het e-mailadres te herleiden naar een bestaande klant? Dan werd er automatisch een notificatie gestuurd naar het online sales team van Auto Hoogenboom. Deze ‘soft leads’ werden door het team opgebeld om te kijken of men interesse had in een taxatie op maat, waarna het een kleine stap was naar een afspraak op de vestiging. Mede door de nauwe samenwerking tussen de marketing- en online sales afdeling gaven deze personen aan positief verrast te zijn met het belletje en werd het goed voorbereide gesprek zeer gewaardeerd. Door de enorm goede resultaten die in een zeer kort tijdsbestek zijn behaald, een toename in leads van 7%, zal deze vorm van het herkennen van koopsignalen de aankomende tijd verder worden uitgebouwd.

Meer weten over marketing automation en onze data oplossingen? Neem dan gerust contact met ons op. We vertellen er graag meer over!

Geïnspireerd geraakt?

Wij hopen dat we je hebben kunnen inspireren met deze case. Mocht je interesse hebben in meer informatie of zelf een project willen starten: laat het ons dan weten! We zetten onze tanden graag in nieuwe uitdagingen, niks is ons te gek. Heb je al een idee? Dan bekijken we graag samen de mogelijkheden. Neem snel contact met ons op, dan gaan we beginnen.

Maarten Bultink
Maarten Bultink

Doetinchem
(0314) 362 009

Gerelateerde projecten

7 years in 7 seconds
7 years in 7 seconds

7 years in 7 seconds, de slogan die inhoud geeft aan de onlangs gelanceerde campagne van Kia Motors Nederland. Een auto krijgt veel te verduren…

Bekijk deze case
Ardea Auto en de Ford Focus
Ardea Auto en de Ford Focus

‘We willen onze Ford Focus voorraad afbouwen en willen een aantal actiemodellen via e-mail onder de aandacht brengen van eigen klanten’. Doeltreffend, conversiegericht: twee belangrijke…

Bekijk deze case
Audi A1 campagne voor Auto Hoogenboom
Audi A1 campagne voor Auto Hoogenboom

Hoe bewegen we bestaande klanten om langs te komen naar de showroom? Via e-mail hebben we een selectie klanten van Auto Hoogenboom gemaild met een…

Bekijk deze case
Branding Campagne Terwolde Renault
Branding Campagne Terwolde Renault

Voor Terwolde Renault hebben we recentelijk een branding campagne opgezet. Het doel van de campagne betreft het informeren en inspireren van een potentiële doelgroep, door…

Bekijk deze case
Brute bij Zeeuw Automotive
Brute bij Zeeuw Automotive

Bij DTC Media werken rasechte auto liefhebbers. Klein, groot, hatchback of SUV… Hoewel we normaal niet veel om het formaat van de auto geven, biedt…

Bekijk deze case
De nieuwe Citroën C3 bij Wensink
De nieuwe Citroën C3 bij Wensink

De nieuwe Citroën C3 staat in de showroom bij Wensink Citroën. Langskomen voor een proefrit: dé manier om een nieuw model zelf te ervaren maar,…

Bekijk deze case
De SEO checklist van DTC Media
De SEO checklist van DTC Media

Websitebezoekers vinden hun weg naar je online showroom vanuit verschillende bronnen. Dankzij SEO optimalisatie zal de bijdrage van organische traffic toenemen. Een belangrijk element in…

Bekijk deze case
De Zaterdagbeloften – SKODA Hoogenboom
De Zaterdagbeloften – SKODA Hoogenboom

Het investeren in online zichtbaarheid is een must voor iedere dealer. Een goed middel hiervoor is de inzet van social media en YouTube advertising. Dat…

Bekijk deze case
Een bewezen succesformule
Een bewezen succesformule

Interactieve campagnes met een hoge ‘funfactor’, het is een bewezen succesformule. De funfactor trekt de aandacht en het interactieve aspect houdt deze aandacht vervolgens vast.…

Bekijk deze case
Ford Puma – Kinetic Email
Ford Puma – Kinetic Email

Beweging veroorzaken. Dát willen we! Met onze advertenties, met email marketing, eigenlijk met onze promotionele activiteiten in het algemeen. We willen dat de ontvanger in…

Bekijk deze case
Kia Motors Nederland – Webspecial ‘Groene modellen’
Kia Motors Nederland – Webspecial ‘Groene modellen’

Kia Motors Nederland gaf aan wat meer aandacht te willen besteden aan hun (gedeeltelijk) elektrische en hybride modellen. Aan ons werd daarom de vraag gesteld…

Bekijk deze case
Kopen, leasen of toch financieren?
Kopen, leasen of toch financieren?

Om het de klanten van Zeeuw en Zeeuw zo makkelijk mogelijk te maken hebben we in een e-mail ter promotie van de Kia Sportage de…

Bekijk deze case
Leadgeneratie via e-mail
Leadgeneratie via e-mail

E-mail is binnen de automotive een belangrijk kanaal voor leadgeneratie! Toch zien we dat mede door de complexiteit van de customer journey binnen de automotive…

Bekijk deze case
Online Taxatie Module op dasweltauto.nl
Online Taxatie Module op dasweltauto.nl

Onlangs is op dasweltauto.nl, de occasionsite van PON, een geoptimaliseerde variant van de Online Taxatie Module (OTM) online gegaan. Op deze dealerwebsite vind je meer…

Bekijk deze case
Opel Dealer Liewes Roden implementeert Online Verkoopmodule
Opel Dealer Liewes Roden implementeert Online Verkoopmodule

Het stond al langere tijd op zijn lijstje. Hendrik Liewes, verantwoordelijk voor marketing en verkoop bij Opel Dealer Liewes Roden, zag namelijk al succesvolle cases…

Bekijk deze case

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer