Van Mossel - Big Data occasions

Van Mossel – Big Data occasions

Een grote voorraad occasions (2.000+), die kan wisselen per minuut. De prijs verandert of de auto is verkocht. Hoe ga je hier goed mee om en zorg je ervoor dat altijd de juiste (en dus ook meest relevante) informatie, zoals de vanafprijs van zo’n occasion, getoond wordt? Voor maar liefst zes merken die Van Mossel voert, gingen we aan de slag. Er is een grootschalige A/B/C-test opgezet, waarbij gewerkt werd met dynamische vanafprijzen en het automatisch activeren/pauzeren van advertentiegroepen. Dankzij Big Data-analyse konden we vervolgens concluderen welke advertentie het beste presteerde. Het uiteindelijke resultaat? Een CTR (Click Through Rate / doorklikpercentage)-stijging van 15,34% en een stijging in leads% van 0,91% naar 2,47%!

Snelle feitjes over dit project

Klant
Van Mossel
Project
Big Data occasions
Categorie
Online
Van Mossel – Big Data occasions
Dankzij Big Data-analyse zeggen we met zekerheid wat wél en wat niet goed werkt. Dit betaalt zich direct uit in meer leads richting klant.

Sven Holtman - Online Marketeer

Veel autodealers hebben te maken met een grote voorraad occasions. Het is echter lastig om hiervoor relevante advertenties te schrijven in Google AdWords. Het gebruik van vanafprijzen en kortingen in de advertenties is uiteraard wenselijk, maar deze veranderen te vaak om dit consequent door te kunnen voeren. Ook het toevoegen van advertentiegroepen (nieuwe modellen, typen of uitvoeringen) is moeilijk, en wat te denken wanneer een auto verkocht is? Dan wil je daarvoor geen AdWords meer inzetten. Ook Van Mossel liep tegen dit probleem aan.

AdWords scripting

Als oplossing hiervoor hebben we een script ontwikkeld waarmee prijzen automatisch worden opgehaald uit onze eigen voorraadmodule (welke op vanmosselvoorraad.nl wordt ingezet). Daarnaast zorgt het script ervoor dat advertentiegroepen automatisch geactiveerd/gepauzeerd worden naar gelang de beschikbare voorraad.

Na het inzetten van het script zagen we direct een lichte CTR- en conversieverhoging omdat we nu een vanafprijs konden communiceren. Ook daalden de kosten omdat advertentiegroepen nu automatisch onderbroken werden zodra het model verkocht was. Positieve resultaten, maar we wilden meer. We hebben een A/B/C-test voor de advertenties opgezet. Voorafgaand aan deze test zijn er samen met Van Mossel KPI’s (Key Performance Indicators) opgesteld op het gebied van doorklikpercentage, conversieratio en de kosten per conversie. Ook hier is besloten om alle zes de merken te betrekken in de test, zodat er gebruik gemaakt kan worden van Big Data-analyse. Er zijn drie verschillende advertenties geschreven: ‘occasions 1’, ‘occasions 2’ en ‘occasions 3’. De advertenties zagen er als volgt uit:

 

In de advertenties wordt gebruik gemaakt van de vanafprijs, die automatisch wordt ingeladen in de advertentie. Daarnaast is ook keyword insertion toegepast bij de advertentie ‘occasions 3’. Dit houdt in dat, mits aan de richtlijnen van Google voldaan, de ingevoerde zoekopdracht in de Google advertentie wordt getoond. Wordt er niet voldaan (zelden het geval)? Dan wordt een vooraf ingestelde tekst getoond.

Big Data-analyse

Na een uitvoerige Big Data-analyse, kwam advertentie ‘occasions 3’ als winnaar uit de bus. Deze advertentie scoorde het beste op alle KPI’s. Het doorklikpercentage steeg percentueel met ruim 28%, het conversieratio steeg met 17% en de kosten per conversie daalden met 10%! Verbluffende cijfers.

 


Daag ons uit!

Wie werken hieraan?

Er is veel werk in het project gaan zitten en het eindresultaat is om van te smullen!

Maar door wie is het tot stand gekomen?
De volgende disciplines hebben samen gewerkt aan dit project.

  • Online Marketing

Conclusie

Het werken met Big Data in combinatie met het verrijken van occasion-advertenties met dynamische informatie, heeft voor Van Mossel grote voordelen gehad. Dankzij het toevoegen van de dynamische informatie zijn de advertenties veel relevanter geworden. Ook kunnen we met de verkregen Big Data significante uitspraken doen over de A/B/C-test. Om voor Van Mossel nog betere resultaten te behalen, wordt er verder getest. Er wordt voor alle zes de merken een nieuwe variant geschreven voor ‘occasions 3’, namelijk ‘occasions 4’. Door middel van Big Data zal opnieuw bekeken kunnen worden welke advertentie beter scoort op de KPI’s. Op deze manier bereiken we voor Van Mossel steeds betere resultaten!

Bovenstaande toepassing kan voor veel dealers de uitkomst zijn om advertenties met de hoogste relevantie in Google weer te geven zonder dat hier veel onderhoudskosten tegenover gezet moeten worden. Is dit ook iets voor jou? Neem dan gerust even contact op. Kijken we samen naar de mogelijkheden

Geïnspireerd geraakt?

Wij hopen dat we je hebben kunnen inspireren met deze case. Mocht je interesse hebben in meer informatie of zelf een project willen starten: laat het ons dan weten! We zetten onze tanden graag in nieuwe uitdagingen, niks is ons te gek. Heb je al een idee? Dan bekijken we graag samen de mogelijkheden. Neem snel contact met ons op, dan gaan we beginnen.


(0314) 362 009

Gerelateerde projecten

De Zaterdagbeloften – SKODA Hoogenboom
De Zaterdagbeloften – SKODA Hoogenboom

Het investeren in online zichtbaarheid is een must voor iedere dealer. Een goed middel hiervoor is de inzet van social media en YouTube advertising. Dat…

Bekijk deze case
Kia Motors Nederland – Webspecial ‘Groene modellen’
Kia Motors Nederland – Webspecial ‘Groene modellen’

Kia Motors Nederland gaf aan wat meer aandacht te willen besteden aan hun (gedeeltelijk) elektrische en hybride modellen. Aan ons werd daarom de vraag gesteld…

Bekijk deze case
Peugeot & Citroën Nederland – Hertaxatie eDM’s
Peugeot & Citroën Nederland – Hertaxatie eDM’s

Het aanbieden van een online taxatie mogelijkheid is een must-have voor iedere importeur. De consument doorloopt hierbij enkele eenvoudige stappen en komt daarmee te weten…

Bekijk deze case

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer