Van Mossel - Big Data occasions

Van Mossel – Big Data occasions

Een grote voorraad occasions (2.000+), die kan wisselen per minuut. De prijs verandert of de auto is verkocht. Hoe ga je hier goed mee om en zorg je ervoor dat altijd de juiste (en dus ook meest relevante) informatie, zoals de vanafprijs van zo’n occasion, getoond wordt? Voor maar liefst zes merken die Van Mossel voert, gingen we aan de slag. Er is een grootschalige A/B/C-test opgezet, waarbij gewerkt werd met dynamische vanafprijzen en het automatisch activeren/pauzeren van advertentiegroepen. Dankzij Big Data-analyse konden we vervolgens concluderen welke advertentie het beste presteerde. Het uiteindelijke resultaat? Een CTR (Click Through Rate / doorklikpercentage)-stijging van 15,34% en een stijging in leads% van 0,91% naar 2,47%!

Snelle feitjes over dit project

Klant
Van Mossel
Project
Big Data occasions
Categorie
Online
Van Mossel – Big Data occasions
Dankzij Big Data-analyse zeggen we met zekerheid wat wél en wat niet goed werkt. Dit betaalt zich direct uit in meer leads richting klant.

Sven Holtman - Online Marketeer

Veel autodealers hebben te maken met een grote voorraad occasions. Het is echter lastig om hiervoor relevante advertenties te schrijven in Google AdWords. Het gebruik van vanafprijzen en kortingen in de advertenties is uiteraard wenselijk, maar deze veranderen te vaak om dit consequent door te kunnen voeren. Ook het toevoegen van advertentiegroepen (nieuwe modellen, typen of uitvoeringen) is moeilijk, en wat te denken wanneer een auto verkocht is? Dan wil je daarvoor geen AdWords meer inzetten. Ook Van Mossel liep tegen dit probleem aan.

AdWords scripting

Als oplossing hiervoor hebben we een script ontwikkeld waarmee prijzen automatisch worden opgehaald uit onze eigen voorraadmodule (welke op vanmosselvoorraad.nl wordt ingezet). Daarnaast zorgt het script ervoor dat advertentiegroepen automatisch geactiveerd/gepauzeerd worden naar gelang de beschikbare voorraad.

Na het inzetten van het script zagen we direct een lichte CTR- en conversieverhoging omdat we nu een vanafprijs konden communiceren. Ook daalden de kosten omdat advertentiegroepen nu automatisch onderbroken werden zodra het model verkocht was. Positieve resultaten, maar we wilden meer. We hebben een A/B/C-test voor de advertenties opgezet. Voorafgaand aan deze test zijn er samen met Van Mossel KPI’s (Key Performance Indicators) opgesteld op het gebied van doorklikpercentage, conversieratio en de kosten per conversie. Ook hier is besloten om alle zes de merken te betrekken in de test, zodat er gebruik gemaakt kan worden van Big Data-analyse. Er zijn drie verschillende advertenties geschreven: ‘occasions 1’, ‘occasions 2’ en ‘occasions 3’. De advertenties zagen er als volgt uit:

 

In de advertenties wordt gebruik gemaakt van de vanafprijs, die automatisch wordt ingeladen in de advertentie. Daarnaast is ook keyword insertion toegepast bij de advertentie ‘occasions 3’. Dit houdt in dat, mits aan de richtlijnen van Google voldaan, de ingevoerde zoekopdracht in de Google advertentie wordt getoond. Wordt er niet voldaan (zelden het geval)? Dan wordt een vooraf ingestelde tekst getoond.

Big Data-analyse

Na een uitvoerige Big Data-analyse, kwam advertentie ‘occasions 3’ als winnaar uit de bus. Deze advertentie scoorde het beste op alle KPI’s. Het doorklikpercentage steeg percentueel met ruim 28%, het conversieratio steeg met 17% en de kosten per conversie daalden met 10%! Verbluffende cijfers.

 


Daag ons uit!

Wie werken hieraan?

Er is veel werk in het project gaan zitten en het eindresultaat is om van te smullen!

Maar door wie is het tot stand gekomen?
De volgende disciplines hebben samen gewerkt aan dit project.

  • Online Marketing

Conclusie

Het werken met Big Data in combinatie met het verrijken van occasion-advertenties met dynamische informatie, heeft voor Van Mossel grote voordelen gehad. Dankzij het toevoegen van de dynamische informatie zijn de advertenties veel relevanter geworden. Ook kunnen we met de verkregen Big Data significante uitspraken doen over de A/B/C-test. Om voor Van Mossel nog betere resultaten te behalen, wordt er verder getest. Er wordt voor alle zes de merken een nieuwe variant geschreven voor ‘occasions 3’, namelijk ‘occasions 4’. Door middel van Big Data zal opnieuw bekeken kunnen worden welke advertentie beter scoort op de KPI’s. Op deze manier bereiken we voor Van Mossel steeds betere resultaten!

Bovenstaande toepassing kan voor veel dealers de uitkomst zijn om advertenties met de hoogste relevantie in Google weer te geven zonder dat hier veel onderhoudskosten tegenover gezet moeten worden. Is dit ook iets voor jou? Neem dan gerust even contact op. Kijken we samen naar de mogelijkheden

Geïnspireerd geraakt?

Wij hopen dat we je hebben kunnen inspireren met deze case. Mocht je interesse hebben in meer informatie of zelf een project willen starten: laat het ons dan weten! We zetten onze tanden graag in nieuwe uitdagingen, niks is ons te gek. Heb je al een idee? Dan bekijken we graag samen de mogelijkheden. Neem snel contact met ons op, dan gaan we beginnen.

Dianne van der Veen
Dianne van der Veen

Doetinchem
(0314) 362 009

Gerelateerde projecten

7 years in 7 seconds
7 years in 7 seconds

7 years in 7 seconds, de slogan die inhoud geeft aan de onlangs gelanceerde campagne van Kia Motors Nederland. Een auto krijgt veel te verduren…

Bekijk deze case
Ardea Auto en de Ford Focus
Ardea Auto en de Ford Focus

‘We willen onze Ford Focus voorraad afbouwen en willen een aantal actiemodellen via e-mail onder de aandacht brengen van eigen klanten’. Doeltreffend, conversiegericht: twee belangrijke…

Bekijk deze case
Audi A1 campagne voor Auto Hoogenboom
Audi A1 campagne voor Auto Hoogenboom

Hoe bewegen we bestaande klanten om langs te komen naar de showroom? Via e-mail hebben we een selectie klanten van Auto Hoogenboom gemaild met een…

Bekijk deze case
Bochane Winter Festival
Bochane Winter Festival

In samenwerking met Bochane heeft DTC media online een eindejaarscampagne opgezet genaamd het Winter Festival. Bij deze campagne zijn er allerlei online middelen ingezet zoals…

Bekijk deze case
Branding Campagne Terwolde Renault
Branding Campagne Terwolde Renault

Voor Terwolde Renault hebben we recentelijk een branding campagne opgezet. Het doel van de campagne betreft het informeren en inspireren van een potentiële doelgroep, door…

Bekijk deze case
Brute bij Zeeuw Automotive
Brute bij Zeeuw Automotive

Bij DTC Media werken rasechte auto liefhebbers. Klein, groot, hatchback of SUV… Hoewel we normaal niet veel om het formaat van de auto geven, biedt…

Bekijk deze case
De Bedrijfswagen Actiemaand van Motorhuis
De Bedrijfswagen Actiemaand van Motorhuis

De maand maart stond voor Motorhuis in het teken van bedrijfswagens. Met de Bedrijfswagen Actiemaand, voorheen bekend als de Bestelwagen Besteldagen, vestigen zij alle aandacht op…

Bekijk deze case
De elektrische Audi E-tron
De elektrische Audi E-tron

In samenwerking met Auto Hoogenboom hebben we ter promotie van de elektrische Audi E-tron, een allesomvattende campagne gerealiseerd. De online campagnes versterken door de inrichting…

Bekijk deze case
De introductie van de Ford Mustang Mach-E
De introductie van de Ford Mustang Mach-E

Begin april startte een landelijke campagne met in de hoofdrol de nieuwe Ford Mustang Mach-E. Dit nieuwe model is een evolutie van een wel heel…

Bekijk deze case
De Jaguar I-PACE doelgroep bereiken met display
De Jaguar I-PACE doelgroep bereiken met display

De Jaguar I-PACE is de eerste volledig elektrische SUV van Jaguar. Een model in het hogere segment dat, sinds zijn komst in 2018, de hoogste…

Bekijk deze case
De nieuwe Citroën C3 bij Wensink
De nieuwe Citroën C3 bij Wensink

De nieuwe Citroën C3 staat in de showroom bij Wensink Citroën. Langskomen voor een proefrit: dé manier om een nieuw model zelf te ervaren maar,…

Bekijk deze case
De SEO checklist van DTC Media
De SEO checklist van DTC Media

Websitebezoekers vinden hun weg naar je online showroom vanuit verschillende bronnen. Dankzij SEO optimalisatie zal de bijdrage van organische traffic toenemen. Een belangrijk element in…

Bekijk deze case
De Wake Up Deals van Maas Autogroep
De Wake Up Deals van Maas Autogroep

Maas Autogroep boost zijn Private Lease modellen met de Wake Up Deals. Een frisse voorjaarscampagne die gedurende de gehele lente ingezet kan worden. Fijn als…

Bekijk deze case
De Zaterdagbeloften – SKODA Hoogenboom
De Zaterdagbeloften – SKODA Hoogenboom

Het investeren in online zichtbaarheid is een must voor iedere dealer. Een goed middel hiervoor is de inzet van social media en YouTube advertising. Dat…

Bekijk deze case
Een bewezen succesformule
Een bewezen succesformule

Interactieve campagnes met een hoge ‘funfactor’, het is een bewezen succesformule. De funfactor trekt de aandacht en het interactieve aspect houdt deze aandacht vervolgens vast.…

Bekijk deze case

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer