In maart 2020 ging de wereld op slot. En hoewel showrooms officieel nog een hele tijd geopend waren, werden Nederlanders opgeroepen thuis te blijven. De gevolgen voor de autobranche waren enorm en lange tijd onduidelijk. De één besloot af te wachten, de ander koos ervoor zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Louwman Exclusive ging voor het laatste en keek vooruit. Terwijl de showrooms steeds leger werden, begonnen ze na te denken over het moment waarop weer meer klanten fysiek zouden terugkeren.
Louwman Exclusive: autoliefde moet je vooral beleven
Voor elke autokoper geldt: beleving speelt een belangrijke rol. De auto bekijken, voelen, testen. Louwman Exclusive omschrijft zich dan ook als een leverancier van vrijheid en onafhankelijkheid. Het domein van het individu. Iedereen die de indrukwekkende showroom eens bezocht heeft, kan beamen dat hier jongens- (en meisjes-) dromen werkelijkheid worden. Vanuit deze kernwaarden is de campagne Restart your engines ontstaan. Als de zon na een regenachtige periode, letterlijk en figuurlijk.
Van idee tot concept
Dianne, Projectmanager bij DTC Media Online: “Eén van de belangrijkste kaders van deze campagne, is om op een positieve manier het bezoek aan Louwman Exclusive weer te stimuleren. Op een gepaste wijze, want corona is zeker nog niet voorbij en we hebben een moeilijke periode achter de rug. We zijn gestart met het neerzetten van de sfeer van de campagne en een bijbehorende campagnenaam. Van alle ideeën sprak Restart your engines ons meteen aan; het gevoel van ‘we mogen weer’ mét een knipoog naar autorijden. In de automotive ligt vaak een nadruk op actie en prijzen, dat was in deze tijd minder gepast geweest en sluit ook niet aan bij een merk als Louwman Exclusive. We willen met name dat de bezoeker zich weer welkom voelt om langs te komen.”
“Het meest belangrijke voor deze campagne is dus ‘sfeer en gevoel’. Het gevoel van vrijheid. Een licht briesje, de opkomende zon zien. Met frisse moed een nieuw pad bewandelen vol kansen. Om die reden zijn we begonnen met een moodboard dat als leidraad heeft gediend voor alle visuele content”, vertelt Daniël, Online Designer. Starten met verschillende moodboards geeft sturing voor de uitwerking van de campagne. Het ontwikkelen van een campagnebeeldmerk is een creatief proces, dit vormt hét beeld van je campagne en het is daarom belangrijk dat deze goed aansluit bij het doel en je merk. Bovenstaand moodboard is het uitgangspunt geworden voor de sfeer van de campagne voor Louwman Exclusive.
Daniël: “Het campagnebeeld in deze campagne moet symbool staan voor de nieuwe periode die aanbreekt. Daarom hebben we gekozen voor een lege weg die de horizon tegemoet gaat onder het aanzicht van de opkomende zon. Om het gevoel zoveel mogelijk over te brengen en een elegant geheel te creëren, hebben we daar minimalistisch en luchtig een lijnenspel en tekst aan toegevoegd.” Al snel evolueerde het campagnebeeld in een video, waar de bijzondere merken van Louwman Exclusive uiteraard onderdeel van zijn.
Een uniek en eigen concept, zowel in beeld als middelen
Omdat de campagne een warm welkom biedt voor zowel sales- als after-sales activiteiten, hebben we gehele website louwmanexclusive.nl in het campagnethema gegoten. Zo maken we slim gebruik van de bestaande processen en is er in veel pagina’s een herkenbare link tussen de campagnemiddelen en landingspagina te vinden. “We hadden als designers enorm veel vrijheid bij dit project om onze creativiteit volop te benutten”, noemt Daniël met veel enthousiasme. “Dit heeft geleid tot een unieke campagne, zowel in beeld als in middelen. Zo hebben we voor het eerst video geïntegreerd in onze banners om het gevoel nog meer over te kunnen brengen.”
De banners zijn ingezet op de, onder de (potentiële) Louwman Exclusive-rijders, meest populaire websites. Naast datasegmentatie is in deze campagne geofencing toegepast, in onze ogen één van de meest interessante trends in 2021 om in te zetten. Met deze techniek wordt gebruik gemaakt van location-based marketing. De plek die je zowel zakelijk als privé bezoekt, kan veel vertellen over jou als persoon en gedrag. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van een evenement, openbare locatie of specifieke winkel. Heeft iemand de locatie binnen de virtuele hekken bezocht, dan is retargeting voor langere periode mogelijk door middel van display adverteren.
Onze tip voor het treffen van voorbereidingen voor heropening van de showroom? “Probeer niet enkel te denken aan voordeelbedragen en verkoopcijfers bij marketing campagnes, maar speel in op het gevoel van de consument. Zorg ervoor dat de consument zich kan herkennen in jouw boodschap, zoals het elkaar weer kunnen omhelzen. Helemaal losgaan op een festival. Het ‘Yes! Het leven gaat weer verder!’ gevoel.”
Snelle feitjes over dit project
Klant
Louwman Exclusive
Project
Restart your engines
Categorie
Online
Wie werken hieraan?
Er is veel werk in het project gaan zitten en het eindresultaat is om van te smullen!
Maar door wie is het tot stand gekomen? De volgende disciplines hebben samen gewerkt aan dit project.
Front-end
Online
Online design
Online Marketing
Project management
Veel creatieve vrijheid leidt tot de mooiste resultaten.
Daniël: “Mijn persoonlijke passie zit in het creëren van beelden die een verhaal vertellen. En wat dit project zo gaaf maakt, is dat er de ruimte was om die aandacht niet alleen in het campagnebeeld te stoppen, maar in alle visuals en elk detail. Hetgeen in mijn ogen heeft geleid tot een prachtig visueel geheel dat echt spreekt.”
Deel deze case op social media
Geïnspireerd geraakt?
Wij hopen dat we je hebben kunnen inspireren met deze case. Mocht je interesse hebben in meer informatie of zelf een project willen starten: laat het ons dan weten! We zetten onze tanden graag in nieuwe uitdagingen, niks is ons te gek. Heb je al een idee? Dan bekijken we graag samen de mogelijkheden. Neem snel contact met ons op, dan gaan we beginnen.
Dianne van der Veen
Doetinchem (0314) 362 009
Gerelateerde projecten
7 years in 7 seconds
7 years in 7 seconds, de slogan die inhoud geeft aan de onlangs gelanceerde campagne van Kia Motors Nederland. Een auto krijgt veel te verduren…
‘We willen onze Ford Focus voorraad afbouwen en willen een aantal actiemodellen via e-mail onder de aandacht brengen van eigen klanten’. Doeltreffend, conversiegericht: twee belangrijke…
In samenwerking met Bochane heeft DTC media online een eindejaarscampagne opgezet genaamd het Winter Festival. Bij deze campagne zijn er allerlei online middelen ingezet zoals…
Voor Terwolde Renault hebben we recentelijk een branding campagne opgezet. Het doel van de campagne betreft het informeren en inspireren van een potentiële doelgroep, door…
In samenwerking met Auto Hoogenboom hebben we ter promotie van de elektrische Audi E-tron, een allesomvattende campagne gerealiseerd. De online campagnes versterken door de inrichting…
Websitebezoekers vinden hun weg naar je online showroom vanuit verschillende bronnen. Dankzij SEO optimalisatie zal de bijdrage van organische traffic toenemen. Een belangrijk element in…
Het investeren in online zichtbaarheid is een must voor iedere dealer. Een goed middel hiervoor is de inzet van social media en YouTube advertising. Dat…
Interactieve campagnes met een hoge ‘funfactor’, het is een bewezen succesformule. De funfactor trekt de aandacht en het interactieve aspect houdt deze aandacht vervolgens vast.…
Beweging veroorzaken. Dát willen we! Met onze advertenties, met email marketing, eigenlijk met onze promotionele activiteiten in het algemeen. We willen dat de ontvanger in…
Kia Motors Nederland – Webspecial ‘Groene modellen’
Kia Motors Nederland gaf aan wat meer aandacht te willen besteden aan hun (gedeeltelijk) elektrische en hybride modellen. Aan ons werd daarom de vraag gesteld…