Van concept tot campagne
Het is het gezicht van je actie, zet de toon en bepaalt de eerste indruk; het campagnebeeld. Een goede campagne start met een goed idee. Maar het idee gaat pas leven als het op de juiste manier wordt gevat in beeld.
Daniël, Online Designer bij DTC Media:
“Eerst bepalen we de sfeer. Vrolijk, zomers en kleurrijk of juist zakelijk en serieus? Daarop volgt een brainstorm waarin we bedenken welke elementen we associëren met het idee en de sfeer. Als we genoeg ideeën hebben opgedaan kunnen we aan de slag aan de tekentafel. We vertalen alles naar een schets en verwerken de resultaten van de brainstorm om de juiste associaties op te wekken bij de consument.
Als de schets naar wens is werken we het beeld uit met software, zoals Photoshop, Illustrator en/of Blender. Middels kleur en vorm bepalen we de sfeer. Gelaagdheid zorgt voor dynamiek en leven. En met de punten op de ‘i’ maken we het helemaal af.”
In juni ontstond bij Wassink Autogroep het idee voor een nieuwe zomeractie: blijf Nederland ontdekken met de Wassink Holiday Deals en ga op weg met je nieuwe auto. In samenwerking met Fletcher Hotels konden ze bij aanschaf van een voorraadauto een gratis hotelovernachting weggeven.
Mike van Eijk, Marketeer bij Wassink Autogroep:
“Wij hebben DTC Media gevraagd dit idee te visualiseren naar een tof campagnebeeld, waarin de toeristische hotspots een rol moesten spelen door de samenwerking met Fletcher Hotels. Wij vonden het fijn dat wij tijdens het gehele proces betrokken werden bij de ontwikkeling van het uiteindelijke beeldmerk. Het eindresultaat spreekt voor zich!”
The making of hebben we vastgelegd, van concept tot campagnebeeld:
Wat maakt een campagnebeeld ‘goed’?
Een sterk campagnebeeld is eenduidig, helder en zet het juiste gevoel neer. Wanneer 10 mensen kijken naar 1 design, krijg je 10 meningen. Het is makkelijk een design te beoordelen op basis van je eigen smaak. Maar, leg je dan wel de focus op de juist elementen? Het beoordelen van een campagnebeeld, en de juiste bewoording vinden voor het omschrijven van jouw mening, kan lastig zijn. Via onderstaande download kan je onze design principes bekijken en lezen waar een goed design aan voldoet.
DOWNLOAD DE DTC DESIGN PRINCIPES
Daniël: “Een ‘fout’ die we vaak gemaakt zien worden, is het teveel communiceren in één beeld. Hoe meer je zegt, des te minder breng je over.”
Het beeld bestaat daardoor vaak uit veel elementen die niet één mooi geheel vormen. Denk aan een range auto’s, knallende kortingsbedragen, logo’s en teksten. Waarschijnlijk heb je nu wel een voorbeeld in gedachten – misschien zelfs wel een van jullie zelf. Veel acties in de Automotive lijken op elkaar. Daardoor is de uitwerking soms standaard en precies wat de consument verwacht. In het campagnebeeld moet je oog getrokken worden naar de hoofdboodschap en zet de uitstraling de juiste sfeer. Een uitwerking die op duidelijk en verrassende wijze deze hoofdboodschap weergeeft, zal meer opvallen.