Van Mossel - Data

Van Mossel – Meer inzicht door data

Van Mossel wenst haar klanten een ultieme klantbeleving te geven. Om nu én in de toekomst relevant te blijven is het vereist om zicht te krijgen in het gedrag en de behoeften van de steeds kritischer wordende autokopers. Een eerste stap is om (meer) inzicht te verkrijgen in de prestaties van haar marketingactiviteiten op het gebied van kosten, leads, uitgebrachte offertes en verkochte auto’s om deze meer doelgericht en datagedreven in te kunnen zetten.

Met deze aanpak hopen zij meer en kwalitatief betere leads en een lagere Cost Per Lead (CPL) en Cost per Order (CPO)  te bereiken, waardoor zij een hoger rendement kunnen behalen. Daarnaast wensen zij meer en sneller te kunnen beslissen op basis van data in plaats van ‘onderbuikgevoel’.

Hoewel de data wel aanwezig is bij Van Mossel blijkt dat deze enorme hoeveelheden data in aparte silo’s als DMS-en, LMS-en, en advertising tools zit. Hierdoor zijn de gewenste inzichten niet boven tafel te krijgen.

Snelle feitjes over dit project

Klant
Van Mossel
Project
Data
Van Mossel – Meer inzicht door data

Dit hebben we gedaan

Het model is volledig schaalbaar en opgebouwd uit een zestal pijlers: bronnen, een datalaag, data-analyses, business units, marketing automation en touchpoints.

Voor Van Mossel zijn we gestart met het onderbrengen van een vijftal databronnen in de datalaag. Vervolgens worden de analyses van deze bronnen beschikbaar gemaakt in de dashboards. Deze dashboards geven het Management Team en de marketingafdeling van Van Mossel inzichten om datagedreven beslissingen te kunnen nemen. Zo geeft het Order dashboard Van Mossel de mogelijkheid om inzichten te krijgen in:

  • Een sales funnel analyse met daarin marketingkosten, aantal websitebezoekers, aantal leads, offertes en uiteindelijk orders.
  • De sales funnel is te analyseren op en uitgesplitst naar kanaal en bron, verkoper en vestiging en merk en model.
  • Bij deze weergave komen ook de ratio’s voor lead-to-offerte, lead-to-order en de offerte-to-order ratio.
  • Tot slot worden ook de cost per lead en cost per order inzichtelijk gemaakt

Alle gegevens zijn filterbaar, inclusief tijdsvak. Hierdoor is de analyse ook te specificeren op bijvoorbeeld één of meerdere merken, vestigingen, verkopers of maanden.

 


DTC Media heeft Van Mossel gefaseerd meegenomen om deze tekening in te kleuren:

Fase 1

De eerste stap was het inventariseren van behoeften. Welke inzichten moeten boven tafel komen? Welke informatie heeft prioriteit en wat gebeurt er met de verkregen inzichten? En in welke systemen zit deze informatie verborgen?  

Fase 2

Vervolgens zijn we de gewenste inzichten gaan visualiseren in dashboards. Hiervoor worden de databronnen nauwkeurig onderzocht en op de juiste wijze gekoppeld door onze data- en dashboard experts.

Fase 3

Momenteel bekijken we, met een team van experts, (de data in) de dashboards. Wat betekenen de analyses voor Van Mossel? Onze strategisch professionals geven advies over hoe dit te vertalen naar een organisatiebrede strategie en onze content experts helpen met het realiseren van klantspecifieke content. Tenslotte kunnen de service professionals, indien nodig in de toekomst, zorgen voor de juiste toolingintegratie.


Daag ons uit!

Wie werken hieraan?

Er is veel werk in het project gaan zitten en het eindresultaat is om van te smullen!

Maar door wie is het tot stand gekomen?
De volgende disciplines hebben samen gewerkt aan dit project.

  • Data

  • Online

  • Project management

Meer inzicht vanuit bestaande gegevens

Met data en dashboarding zet je de data die je al hebt, optimaal in. Dat is de grote winst die je behaalt. Dealerbedrijven beschikken over een schat aan informatie, maar zijn nog niet in staat om deze op de juiste manier te verwerken. Door de verschillende databronnen op de juiste manier te koppelen, ontstaan bijzonder waardevolle inzichten. Bijvoorbeeld van marketing euro naar bruto marge.

Geïnspireerd geraakt?

Wij hopen dat we je hebben kunnen inspireren met deze case. Mocht je interesse hebben in meer informatie of zelf een project willen starten: laat het ons dan weten! We zetten onze tanden graag in nieuwe uitdagingen, niks is ons te gek. Heb je al een idee? Dan bekijken we graag samen de mogelijkheden. Neem snel contact met ons op, dan gaan we beginnen.

Jasmijn Kruese
Jasmijn Kruese

Doetinchem
(0314) 362 009

Gerelateerde projecten

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer