5 speltips voor beter online adverteren in Automotive

Bekijk meer blogs

Mensen die online op zoek gaan naar een nieuwe auto typen vaak een korte zoekopdracht in een zoekmachine. In al onze campagnes gericht op de verkoop van nieuwe auto’s wordt het vaakst gezocht op ‘merk’ en ‘merk + model’. Niets meer en niets minder. Dit zijn zogenaamde Short tail zoekwoorden. Daarnaast zijn er ook de Long tail zoekwoorden, waarbij de zoekopdracht kan oplopen tot een hele zoekzin zoals als ‘nieuwe ford kopen in regio utrecht’. In onderstaande tabel worden de verschillen tussen short en long tail samengevat:

  • Short tail
  • 1, 2 of 3 woorden
  • Veel verkeer
  • Relevant
  • Veel concurrentie
  • Lage conversieratio
  • Long tail
  • 4 of meer woorden zoekopdracht
  • Weinig verkeer
  • Nog veel relevanter
  • Weinig concurrentie
  • Hoge conversieratio

Long tail heeft drie grote pluspunten, maar in de Automotive sector weegt dit niet op tegen de gigantische hoeveelheid verkeer die we kunnen bereiken met de short tail zoekwoorden.

Hoe zorgen wij er voor dat weook met short tail zoekwoorden alsnog de concurrentie een stap voor zijn én een hoog conversieratio behalen? Vijf speltips om juist deze concurrerende woorden nog beter in te zetten.

Speltip 1:
Spreid je winkansen: adverteer crossmediaal!

Waarom al je geld besteden in Google als er meerdere relevante platforms zijn om op te adverteren? Zo is Bing Ads de perfecte manier om je product bij een grotere doelgroep onder de aandacht te brengen.

De concurrentie op Bing is aanzienlijk lager, je betaalt minder per klik en staat toch hoog in de zoekresultaten. En met de toenemende mate van Windows 8 gebruikers (waar Bing de standaard zoekmachine is) is een stijging van marktaandeel zichtbaar. Bing is een absolute toevoeging naast Google AdWords. Maak er gebruik van!

Speltip 2:
Gebruik remarketinglijsten voor betere leads tegen lagere kosten

Veel betaald verkeer in Google betreft duplicaten. Mensen die vaker dan 1x via een advertentie op de website komen. Waar behaal je de winst? Zorg dat deze duplicate zoekopdrachten worden uitgesloten in de bestaande campagne en ondervang ze met een boodschap die past bij een terugkerende bezoeker. Dit verhoogt de conversie aanzienlijk!

Maak ook een remarketinglijst voor mensen die al geconverteerd hebben. De buit is al binnen, laat hen dan geen extra kosten meer maken voor je bedrijf. Deze zogenaamde RLSA campagnes kunnen wij eenvoudig opzetten. Informeer eens naar de mogelijkheden.

Speltip 3:
Investeer in je mobiele strategie

Mobiel is belangrijk, en het wordt nog vele malen belangrijker. Helaas lopen we in Automotive en andere sectoren nog te vaak achter de feiten aan. Websites zijn vaak niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. De zoekopdracht op een telefoon is vaak kort en bondig. Short tail woorden naar een mobielonvriendelijke website converteren daarom minder en zijn dus duur. Sla daarom nu je slag:

  • Mobiel zorgt vaak voor de eerste ervaring van een gebruiker. Zorg dat deze ervaring goed is en jouw gigantische voorsprong op je concurrenten is binnen handbereik.
  • Correcte mobiele landingspagina’s en goed functionerende trechterstappen zijn een absolute musthave!
  • Denk aan je formulieren en verlaag de drempel om deze in te vullen. Kort en bondig is het beste.
  • Call Tracking. Met name voor adverteren met occasions en aftersales is dit van grote toegevoegde waarde. Mensen willen direct contact en dat gaat ook in 2016 nog steeds het snelst met de telefoon. Laat DTC Media u helpen met het opzetten en inrichten van calltracking en ervaar de kwaliteit van mobiel!

Speltip 4:
Wees de pionier in Automotive!

U weet als dealer wanneer de nieuwe modellen ongeveer gelanceerd worden. Zorg dat u klaar bent voor het adverteren op modellen als de Fiat 500 S, de Nissan Pulsar en momenteel de Citroën C4 Cactus. Wanneer de importeur zijn promotie begint, lift u mee en profiteert u direct! Via onder andere radio en tv reclames zorgt de importeur dat zoekvolume ontstaat. Vervolgens bent u de eerste dealer die profiteert wanneer mensen online gaan zoeken.

Speltip 5:
Blijf alles monitoren en optimaliseren

En het begint een cliché te worden maar toch is het zo. Het medialandschap verandert. Nieuwe ontwikkelingen vliegen ons om de oren en in die grote brei moeten we maar zien wat voor ons juist wel en niet effectief is. Online adverteren zonder de juiste monitoring en optimalisatie is als rijden met een Aston Martin in de bebouwde kom. Je zult er nooit het maximale uit halen.

Gelukkig hebben wij een geweldig team van online professionals die alles voor u uit handen wil nemen. Wij zijn goed in online marketing, u bent goed in auto’s verkopen. Laten we ieder doen waar we goed in zijn. Zo behalen we samen de beste resultaten.

Mijn rol bij dtc media: Projectmanager

Niels van der Linde
Niels van der Linde

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer