Autodealer, werk aan je merk!

De titel van dit blog “Autodealer, werk aan je merk!” is op meerdere manieren uit te leggen. Interessant is hoe jij als lezer deze titel in eerste instantie hebt geïnterpreteerd. Nog interessanter is je antwoord als je zelf autodealer of importeur bent. “Je merk”, waar denk je aan wanneer je dat leest? Waarschijnlijk aan het automerk dat op je gevel prijkt en op je website staat?

Bouw niet aan het merk van een ander.

Wat opvalt is dat de profilering van de gemiddelde autodealer vaak zo sterk als het automerk dat gevoerd wordt. Met andere woorden: vrijwel alle autodealers vermarkten hun automerk(en) prominenter dan de unieke propositie van hun eigen bedrijf. De branding van het automerk is vrijwel overal te vinden binnen het autobedrijf. De eigenschappen van het automerk en modellen voeren daarmee de boventoon. Maar waarom de klant juist voor jou als dealer moet kiezen, blijft vaak onderbelicht. Een gemiste kans, want eigenlijk bouwen deze autodealers met hun inspanningen aan een “geleend” merk.

Focus op je eigen identiteit.

Extra aandacht geven aan het automerk is eigenlijk niet nodig. Immers, het automerk wordt al met grote budgetten gepromoot door het merk zelf. Dat hoef je dus als dealer eigenlijk niet zo prominent uit te leggen. Maar wat als het automerk dat je verkoopt er morgen niet meer is? Wat is dan de reden voor  klanten om bij je binnen te lopen?

Grotere invloed op dealervoorkeur dan op merkvoorkeur.

Vaak heeft de potentiële koper al een merkvoorkeur wanneer hij de showroom in loopt. Maar ook met een merkvoorkeur kan de koper nog bepalen wáár hij de auto van zijn voorkeur koopt. Op die beslissing heb je als autodealer veel meer invloed dan op merkvoorkeur. Door duidelijk te maken wat jij als autodealer te bieden hebt en wat jij je klant belooft, trek je nieuwe mensen je showroom in. Met een sterk dealermerk maak je duidelijk waar je voor staat en wat ze aan je hebben. Onze eigen Frans (Huetink) stipte het belang aan van het werken aan je eigen dealermerk, tijdens een interview met Paul de Vries in de DCDW-podcast:

Je eigen merk is goud waard.

Werken aan je dealermerk is dus geen overbodige luxe. Het brengt voordelen met zich mee die met geen marketingbudget te betalen zijn:

  • Je bent minder afhankelijk. Klanten kiezen niet alleen voor het merk dat je levert, ze kiezen ook bewust voor jou als dealer.
  • Met een dealermerk heb je een herkenbare, eigen identiteit. Voor iedereen die je showroom binnenloopt, je website bezoekt of je communicatie leest, is duidelijk waarom ze bij jou beter af zijn.
  • Je werkt aan je eigen imago en zorgt voor een grotere naamsbekendheid in je regio. Je automerk kent iedereen, maar nu kennen ze jou ook.
  • Naast de klanten die op basis van je automerk en regio voor je kiezen, haal je ook klanten binnen die specifiek voor jou kiezen.
  • Een sterk dealermerk zorgt voor betere merk- en klantbeleving.
  • Een sterk dealermerk zorgt voor trotse medewerkers en enthousiaste klanten.
  • Een sterk dealermerk genereert fans. En fans zijn trouw.

Een sterk dealermerk heeft dus heel veel waarde en brengt je grote voordelen. Elke hardwerkende autodealer verdient een sterk dealermerk. Maar een sterk dealermerk ontstaat niet simpelweg door hard te werken. Het uitdragen van je eigen visie hoort daarbij.

STAP 1. Op weg naar een sterk dealermerk.

Een sterk dealermerk begint met een onderscheidende en voor de doelgroep relevante positionering én het onderscheid ten opzichte van je concurrentie. Om je dealermerk te versterken, hebben we een methode ontwikkeld waarmee we juist die elementen boven tafel krijgen die jouw dealermerk uniek maken. Geen nieuwe of bedachte elementen dus, maar elementen die – al dan niet bewust – al jaren in je bedrijf aanwezig zijn.

De route naar een sterk dealermerk start dus met strategie. In een merksessie brengen we gezamenlijk doelgroepen, hun eigenschappen én hun gewenste respons in kaart. Dat zetten we vervolgens af tegen jouw merkpersoonlijkheid en die van je concurrentie. Daarmee wordt duidelijk waar je als dealer het verschil maakt en waarom dat relevant is voor je doelgroep. Zo komen we tot de positionering en merkbelofte, waarmee herkenbaarheid in de markt te realiseren is.

STAP 2. Opvallen met creativiteit.

Als de strategie er is, maken we die zichtbaar met creativiteit. Creativiteit zorgt er niet alleen voor dat je opvalt en opgemerkt wordt, maar ook dat je herkend wordt door je doelgroep. Strategie en creativiteit zorgen voor een sterke identiteit. Door met die sterke identiteit je werk te doen en te communiceren maak je je dealermerk steeds sterker.

De eindstreep? Zelf vinden we dat die er niet is. Wij vinden dat het altijd sterker kan, dat er altijd ruimte moet zijn om te verbeteren en dat daar altijd focus op moeten liggen. We formuleren doelen en zodra we die behalen is het tijd voor nieuwe doelen. Ons advies aan autodealers is dus als volgt samen te vatten: werk aan je eigen dealermerk en laat zien wat je waard bent. Graag helpen we je daar bij. Neem gerust contact met ons op.

 

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer