Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie

Sven Holtman, Online Marketeer - 10 juni 2014

Bekijk meer blogs

Voor veel websites is een top resultaat in organische simpelweg niet haalbaar. Google AdWords biedt voor hen de uitkomst. Maar welke positie is nu het beste? En hoe hoger hoe beter, is dat wel zo?

Is een CTR van 2% goed? De meeste mensen zeggen van wel. Zo zwart-wit kun je het niet bekijken. Wat is je positie? Zijn advertentie en landingspagina wel zo relevant als jij denkt? Vele zaken hebben invloed.

Om te kijken wat het doorklikpercentage is bij welke positie hebben wij een uitgebreide analyse gedaan van onze Google AdWords accounts. Alle statistieken vanaf 1 januari 2014 zijn hierin opgenomen. Per merk zijn de resultaten gesplitst. In deze blog beperk ik mij tot de merken Renault, Opel, Nissan en Kia. Hier beschikken wij over de meeste accounts (en dus de meeste data).

Google AdWords CTR / Positie

We hebben per merk een spreidingsdiagram opgezet. Hierin valt duidelijk de verhouding tussen CTR en positie af te leiden. Vervolgens zijn vanuit deze diagrammen gemiddelde CTR’s berekend. Deze worden er naast weergegeven.
Renault
Opel

Nissan
Kia

Klik op de afbeelding om te vergroten

De resultaten

  1. Een natuurlijke afname van CTR naarmate de positie verslechterd
  2. Positie 1-2 heeft een CTR die 3 tot 4 malen hoger ligt dan positie 2-3
  3. Alle merken hebben een gelijke CTR van ± 22% op positie 1-2 (m.u.v. Kia)
  4. Het doorklikpercentage op positie 1-2 ligt bij Kia vele malen hoger dan de overige merken
  5. Het verschil in CTR tussen positie 3 en 5 is voor Opel & Renault nihil maar voor Nissan & Kia aanzienlijk.

site extentieMensen klikken vaak op de eerste advertentie. Het is immers het eerste wat ze zien. Positie 1 zal altijd de hoogste CTR hebben en zal op natuurlijke wijze dalen als de positie verslechterd. Google weet uiteraard ook dat positie 1 een andere waarde heeft dan positie 4 en behandelt ze daarom ook anders. Dit is immers ook een van de redenen waarom site extenties alleen bij de top 3 resultaten wordt weergegeven.

Hoog in Google, wat te doen?

En nu meteen dat bod omhoog voor positie 1 en 2! Wie wil er nu geen CTR van 22+%? Ik hoor het u denken. Maar wil Google wel zijn beste positie opgeven voor uw advertentie. Uiteraard kun je meer gaan bieden om positie 1 te behalen. Geen probleem. Google zal echter maatregelen treffen en kan dit op twee manieren doen:

  1. onder bodZe gaan de kwaliteitsscore van je zoekwoord dermate verlagen dat je echt de jackpot moet gaan betalen voor die goede positie.
  2. Ze geven het zoekwoord de melding: ‘Vanwege een lage kwaliteitsscore maar zelden weergegeven. Hoeveel je ook biedt, je wordt (bijna) niet zichtbaar in Google

Tegenovergesteld werkt het ook. Haal je een goede CTR op een lage positie dan moet je volgens Google wel heel relevant zijn. Google beloont je met een hoge kwaliteitsscore en lage kosten per klik.

Maar waarom is de CTR voor Kia nu zoveel hoger dan de rest? Wij vermoeden dat dit onder andere komt door de URL die wij gebruiken. Onze Kia dealers hebben nagenoeg allemaal een URL waar een plaatsnaam in wordt benoemd. En omdat onze campagnes een regionale targeting hebben zijn ze des de relevanter voor de doelgroep.

Wilt u ook een analyse van uw online campagne? Of wilt u met een online campagne starten na het zien van deze hoge doorklikpercentages? Neem gerust eens contact met me op. Dan kijken we samen naar uw online mogelijkheden.

Update: Wanneer u de optimale Google AdWords CTR heeft gevonden is het tijd voor de volgende stap in het online adverteren proces. Welke? Dat leest u in dit artikel met 5 speltips.

Mijn rol bij dtc media: Projectmanager

Niels van der Linde
Niels van der Linde

Doetinchem

Gerelateerde blogs

5 speltips voor beter online adverteren in Automotive
5 speltips voor beter online adverteren in Automotive

Mensen die online op zoek gaan naar een nieuwe auto typen vaak een korte zoekopdracht in een zoekmachine. In al onze campagnes gericht op de…

Lees deze blog
Advertentieplanning in Google AdWords
Advertentieplanning in Google AdWords

Online vindbaarheid in Automotive is belangrijk wanneer uw potentiele klant zich oriënteert. Maar wanneer zoeken mensen het meest naar een nieuwe auto? Advertentieplanning in Google…

Lees deze blog
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!

Inmiddels werken wij bij DTC Media bijna twee jaar met het advertentieprogramma van Microsoft, Bing Ads. In de tussentijd hebben wij een hoop ervaring op…

Lees deze blog
Adwords audit met Lin-Rodnitzky
Adwords audit met Lin-Rodnitzky

Google AdWords is betaald adverteren in zoekmachines. Maar de ene campagne is de andere niet. Om het succes te bepalen kun je ook voor AdWords…

Lees deze blog
Autodealer, werk aan je merk!
Autodealer, werk aan je merk!

De titel van dit blog “Autodealer, werk aan je merk!” is op meerdere manieren uit te leggen. Interessant is hoe jij als lezer deze titel…

Lees deze blog
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?

    Autobedrijven laten online kansen liggen. Dat is de conclusie in het artikel ‘Aantal showroombezoeken daalt drastisch’ van Automobiel Management (april 2014). Het gemiddeld…

Lees deze blog
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen

Uw Google Adwords campagne draait op volle toeren. Relevante advertenties, goede zoekwoorden en een mooie website. Laat de aanvragen maar komen. Toch blijven aanvragen achter.…

Lees deze blog
Conversie optimalisatie mobiel leidt <br> tot meer desktop leads
Conversie optimalisatie mobiel leidt
tot meer desktop leads

Het constant online zijn door het gebruik van een smartphone heeft nieuwe wegen gecreëerd voor de consument. The road to conversion has changed! Hier moet…

Lees deze blog
Customer Journey automotive klant – See, think, do
Customer Journey automotive klant – See, think, do

See, Think, Do.. De verschillende fases in de customer journey Offerte aanvragen, online taxaties, proefrit aanvragen, leads voor private lease, werkplaatsafspraken, autodealers zijn er gek…

Lees deze blog
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!

Twee recente succesmailings voor Ardea Auto en Pouw Peugeot tonen het onmiskenbaar aan: de ‘eigen klanten DM’ is nog steeds een uiterst effectief verkoopinstrument. Geen…

Lees deze blog
De invloed van landelijk mediabudget
De invloed van landelijk mediabudget

Het aankoopproces voor een nieuwe of gebruikte auto begint in 80% van de gevallen online. Dit is voor veel dealers een reden om meer te…

Lees deze blog
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans

Ze zijn er weer! Sinds maart 2007 zijn nieuwe combinaties tussen kenteken en persoonsgegevens niet meer beschikbaar. Dankzij de consumentenkennis van EDMdata is er nu…

Lees deze blog
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend

Waar bent u als autodealer zonder een goede website in deze tijd. Een website waar uw voorraad nieuw, uw voorraad occasions en uiteraard ook uw…

Lees deze blog
De werking en resultaten van remarketingbanners
De werking en resultaten van remarketingbanners

Internet is dé vergelijkingsbron! Niet alleen worden vergelijkingssites als Kieskeurig.nl veel bezocht, de consument gaat ook zoeken in onder andere de zoekmachines. Zoeken naar het…

Lees deze blog
Dieter Rams’: tien principes voor goed design
Dieter Rams’: tien principes voor goed design

De producten van Apple zijn al jaren een enorm succes, Apple verdient dan ook ontzettend veel met de verkoop van haar producten (duizenden dollars per…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer