Case: Simpele AB testing met grote gevolgen

Sven Holtman, Online Marketeer - 5 maart 2014

Bekijk meer blogs

Uw Google Adwords campagne draait op volle toeren. Relevante advertenties, goede zoekwoorden en een mooie website. Laat de aanvragen maar komen. Toch blijven aanvragen achter. Waar kan dit toch aan liggen? Ga AB testen en kom er achter!

Bovenstaande is maar een eenvoudig voorbeeld om deze blog in te wijden. Hoe goed je marketing ook is en hoe veel verkeer er ook op je website komt, wanneer de landingspagina niet converteert is al dit verkeer voor niets geweest. Herkent u zich in bovenstaande? Hier is de oplossing: AB testen.

De mooiste resultaten behaal je vaak met de simpelste optimalisaties. Een usability test levert u hiervoor uitstekende input. Moet de button wellicht in een andere kleur? Bevat een button wel de juiste tekst? Is dit wel de juiste afbeelding? Allemaal zaken die eenvoudig te testen zijn. Want alleen met AB testen kun je écht de zekerheid geven of iets beter werkt.

Case:
Voor een Hyundai dealer hebben wij een AB test opgezet voor de homepage. Veel verkeer (onder andere via Google Adwords) gaat naar de homepage maar de aanvragen bleven enigszins achter. Tijd om daar verandering in te brengen!

Reden voor AB testing:

1. Conversies vallen tegen
2. Op een klein scherm waren de auto’s niet zichtbaar.
3. Veel witruimte tussen de ballonnen en de ‘meer informatie’ button.
4. Google Analytics geeft aan dat een (ons inziens) te hoog percentage de site direct verlaat vanuit de homepage

AB Test variatie

Wat gaan wij aanpassen in de variatie?
1. Ronde ballonnen worden vierkant (om zo de lege ruimte tussen button en ballon te minimaliseren)
2. Rood wordt blauw (om de Hyundai kleur meer te benadrukken)
3. De ballonnen en de auto’s van plaats wisselen (om zo ook boven de vouw een visual van de betreffende modellen weer te geven)

CONTROL AB test
hyundaiwinkel voor
VARIATION AB Test
hyundaiwinkel na

Deze AB test hebben wij vier weken laten lopen. Het is erg belangrijk om de tijd te nemen voor AB testen. Beter te lang testen met goed onderbouwde statistieken dan te snel testen en vervolgens toch de verkeerde keuze maken.

Resultaten AB test.

Onze doelstelling was om het doorklikpercentage op de website te bevorderen en om uiteindelijk meer aanvragen te behalen met de variatie. Waar de Control versie een bounce percentage behaalde (mensen die de site direct weer verlaten) van 36,56% behaalde de Variatie een bounce van slechts 9,12%. Het aantal mensen wat de site direct verlaat is met de variatie 4x zo laag.

Omdat meer mensen nu de modelpagina´s te zien krijgen hoopten wij ook dat het aantal aanvragen met deze variatie zou toenemen. Waar de Control versie ons een conversiepercentage leverde van 1,20% behaalde de Variatie een percentage van 2,28%. Bijna een aanvraagverdubbeling!

Zo zie je maar weer hoe een relatief kleine aanpassing van je pagina kan leiden tot een grote verandering in doorklik en in aanvragen. Wilt u meer weten over AB testen? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij vertellen u er graag meer over en willen u graag helpen uw website nog beter te maken.

Mijn rol bij dtc media: Projectmanager

Niels van der Linde
Niels van der Linde

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer