Conversie optimalisatie mobiel leidt tot meer desktop leads

Sven Holtman, Online Marketeer - 3 maart 2016

Bekijk meer blogs

Het constant online zijn door het gebruik van een smartphone heeft nieuwe wegen gecreëerd voor de consument. The road to conversion has changed! Hier moet u (z.s.m. indien nog niet gedaan) op inspelen met uw bedrijf. Binnen de online marketing en Automotive-branche zijn er al enige tijd nieuwe ontwikkelingen en vormen van conversie op mobile. Geen mobiele strategie = no-go!

Customer Journey

In de gehele customer journey zijn de mobiele apparaten een essentiële rol gaan spelen. Mensen oriënteren zich namelijk eerst op een smartphone, doen wellicht een korte scan en komen op een later tijdstip terug. Via hetzelfde apparaat of via een computer. Mobiel is tegenwoordig onmisbaar omdat de eerste stap juist daar gemaakt wordt.

Trends

Op dit moment zien wij twee belangrijke ontwikkelingen die gaande zijn. Mijn inziens gaat dit verschil alleen maar groter en groter worden. Ik hoef u vast niet te vertellen dat u hier op in moet spelen.

1. Rechtstreekse conversies op mobiel stijgen omdat er meer verkeer via mobiel komt op de door ons voor mobiel geoptimaliseerde landingspagina’s. We zien een stijging bij de ‘zachte’ conversies zoals brochures en prijslijst downloads. Ook stijgen de ‘harde’ conversies als taxatie aanvragen, offertes en proefritten.

2. Een stijging van het aantal leads op desktop naarmate de mobiele strategie goed wordt doorgevoerd. Kortgezegd kijken de mensen eerst op de mobiele telefoon en komen ze vervolgens via desktop terug om de daadwerkelijke conversie te voltooien.

Nu ik hopelijk heb duidelijk gemaakt dat een mobiele strategie essentieel is, is er natuurlijk nog één belangrijke vraag: Hoe dan?

Mobiel is in zeer veel gevallen het instappunt voor de online zoektocht naar een nieuwe auto. Bereikt u mensen eerder in de customer journey, dan levert dit u onderaan de (conversie)streep meer mensen op. Bent u bij het eerste contactmoment al niet goed zichtbaar op de mobiele telefoon dan zullen mensen ook op een later tijdstip uw website aanzienlijk minder snel bezoeken. Gemiste conversies en een gemiste kans.

Ondersteunende conversies en laatste klik conversies

In onze Google AdWords campagnes en onze Analytics accounts kijken wij goed naar de rol die mobiel speelt in het gehele conversieproces en in de customer journey. Onderstaande afbeelding illustreert dit erg goed.

plaatje

Dit zijn de resultaten van een van onze Google AdWords campagnes. De conversies worden hier gesplitst op basis van apparaat, ondersteunende en laatste klik conversies. Hierop valt te zien dat het overgrote gedeelte van de conversies rechtstreeks (laatste klik) via een desktop wordt gedaan (255, derde kolom). Kijken we in de tweede kolom dan zijn er 20 ondersteunende conversies vanuit mobiel.

“20 conversies zijn behaald waar een mobiel apparaat bij betrokken is geweest. De definitieve conversie is hier niet gedaan op het mobiele apparaat.”

Stel dat wij dus niet op mobiel hadden geadverteerd dan hadden wij deze 20 conversies moeten missen. 72 laatste klik conversies minus 20 ondersteunende conversies betekend dat we dan ook 52 conversies die rechtstreeks op een mobiel apparaat zijn afgerond hadden moeten missen. Gemiddeld worden er uit onze taxatiemodule 1 op de 10 auto’s verkocht bij goede leadopvolging. Het niet goed aanwezig zijn op mobile kost u in een dergelijk geval dus vijf verkochte auto’s per maand!

Hopelijk ziet iedereen in dat mobiel een absolute must-have is in het alledaagse traject wat een potentiele autokoper doorloopt. Wilt u aanvullende informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust eens contact op. Ik vertel u er graag meer over.

Mijn rol bij dtc media: Projectmanager

Niels van der Linde
Niels van der Linde

Doetinchem

Gerelateerde blogs

5 speltips voor beter online adverteren in Automotive
5 speltips voor beter online adverteren in Automotive

Mensen die online op zoek gaan naar een nieuwe auto typen vaak een korte zoekopdracht in een zoekmachine. In al onze campagnes gericht op de…

Lees deze blog
Advertentieplanning in Google AdWords
Advertentieplanning in Google AdWords

Online vindbaarheid in Automotive is belangrijk wanneer uw potentiele klant zich oriënteert. Maar wanneer zoeken mensen het meest naar een nieuwe auto? Advertentieplanning in Google…

Lees deze blog
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!

Inmiddels werken wij bij DTC Media bijna twee jaar met het advertentieprogramma van Microsoft, Bing Ads. In de tussentijd hebben wij een hoop ervaring op…

Lees deze blog
Adwords audit met Lin-Rodnitzky
Adwords audit met Lin-Rodnitzky

Google AdWords is betaald adverteren in zoekmachines. Maar de ene campagne is de andere niet. Om het succes te bepalen kun je ook voor AdWords…

Lees deze blog
Autodealer, werk aan je merk!
Autodealer, werk aan je merk!

De titel van dit blog “Autodealer, werk aan je merk!” is op meerdere manieren uit te leggen. Interessant is hoe jij als lezer deze titel…

Lees deze blog
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?

    Autobedrijven laten online kansen liggen. Dat is de conclusie in het artikel ‘Aantal showroombezoeken daalt drastisch’ van Automobiel Management (april 2014). Het gemiddeld…

Lees deze blog
Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie
Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie

Voor veel websites is een top resultaat in organische simpelweg niet haalbaar. Google AdWords biedt voor hen de uitkomst. Maar welke positie is nu het…

Lees deze blog
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen

Uw Google Adwords campagne draait op volle toeren. Relevante advertenties, goede zoekwoorden en een mooie website. Laat de aanvragen maar komen. Toch blijven aanvragen achter.…

Lees deze blog
Customer Journey automotive klant – See, think, do
Customer Journey automotive klant – See, think, do

See, Think, Do.. De verschillende fases in de customer journey Offerte aanvragen, online taxaties, proefrit aanvragen, leads voor private lease, werkplaatsafspraken, autodealers zijn er gek…

Lees deze blog
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!

Twee recente succesmailings voor Ardea Auto en Pouw Peugeot tonen het onmiskenbaar aan: de ‘eigen klanten DM’ is nog steeds een uiterst effectief verkoopinstrument. Geen…

Lees deze blog
De invloed van landelijk mediabudget
De invloed van landelijk mediabudget

Het aankoopproces voor een nieuwe of gebruikte auto begint in 80% van de gevallen online. Dit is voor veel dealers een reden om meer te…

Lees deze blog
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans

Ze zijn er weer! Sinds maart 2007 zijn nieuwe combinaties tussen kenteken en persoonsgegevens niet meer beschikbaar. Dankzij de consumentenkennis van EDMdata is er nu…

Lees deze blog
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend

Waar bent u als autodealer zonder een goede website in deze tijd. Een website waar uw voorraad nieuw, uw voorraad occasions en uiteraard ook uw…

Lees deze blog
De werking en resultaten van remarketingbanners
De werking en resultaten van remarketingbanners

Internet is dé vergelijkingsbron! Niet alleen worden vergelijkingssites als Kieskeurig.nl veel bezocht, de consument gaat ook zoeken in onder andere de zoekmachines. Zoeken naar het…

Lees deze blog
Dieter Rams’: tien principes voor goed design
Dieter Rams’: tien principes voor goed design

De producten van Apple zijn al jaren een enorm succes, Apple verdient dan ook ontzettend veel met de verkoop van haar producten (duizenden dollars per…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer