De invloed van landelijk mediabudget

Heleen Beijers, Online Marketeer, 17 november 2015

Het aankoopproces voor een nieuwe of gebruikte auto begint in 80% van de gevallen online. Dit is voor veel dealers een reden om meer te investeren in hun online showroom. Een belangrijke aanvulling op de website is de Online Taxatiemodule. Deze module is inmiddels voor veel dealers de belangrijkste leadbron. Maar wat zijn investeringen in je online visitekaartje waard als er niet online wordt gezocht naar de modellen die je aanprijst?

budget-1

Creëren van zoekvolume
Om (nieuwe) modellen te kunnen verkopen is het natuurlijk van groot belang dat de consument weet van het bestaan van dit model. Hierin speelt de importeur een belangrijke rol. Naast zoekvolume dat een dealer creëert met haar eigen mediabudget wordt er namelijk ook op regionaal niveau zoekvolume gecreëerd door de bestedingen van de importeur. Het mediabudget dat door de importeur wordt ingezet en het aantal taxatieaanvragen lopen in veel gevallen zeer synchroon.

budget-2

Het is duidelijk zichtbaar dat er op het moment dat op landelijk niveau de investering voor dit specifieke model toeneemt een enorme stijging in het aantal aanvragen plaatsvindt.

Verschillen per model
Niet aan alle modellen wordt op landelijk niveau evenveel aandacht besteedt: waar sommige modellen het simpelweg niet nodig hebben omdat ze al zo gevestigd zijn, zal er van andere modellen zonder promotie niks worden verkocht. Toch zijn er in het aantal aanvragen via de Online Taxatiemodule zeer grote verschillen waarneembaar op modelniveau wanneer je landelijk mediabudget afzet tegen het aantal taxatieaanvragen. Zo is zichtbaar dat bij het ene model het aantal aanvragen nagenoeg parallel loopt aan het mediabudget, bij een ander model zien we dat nadat er mediabudget is ingezet het aantal aanvragen langzaam afneemt.

budget-3

Het effect van het inzetten van landelijk mediabudget voor dit model is hierboven goed zichtbaar: het aantal taxatieaanvragen neemt naar mate de media-inzet verder in het verleden ligt af.

Inzicht is belangrijk
Er zijn veel verschillende marketingmiddelen die ingezet kunnen worden, maar je wilt natuurlijk wel weten welk effect zowel online als offline middelen hebben! Zijn er meer websitebezoekers geweest? Is er een stijging van het aantal aanvragen? Is er van beide sprake? Dit zijn zeer belangrijke learnings. Wellicht is de landelijke inzet goed, maar laat de plaatselijke vindbaarheid nog te wensen over. Factoren die allemaal meewegen om gestelde doelen te behalen. Met de Online Taxatiemodule als belangrijkste leadbron en goed meetbare websites is er zeer veel interessante informatie om te vergelijken. De effecten van zowel offline als online ingezette middelen zijn vaak duidelijk zichtbaar. En zie je dit niet terug in je data? Dan is het natuurlijk de vraag wat het doel was en of het een zinvolle investering is geweest!

Media-inzet loont
Uit alle data blijkt dat de inzet van landelijk mediabudget een sterke invloed heeft op het aantal taxatieaanvragen. Zorg dat u hier als dealer op inspeelt door uw online showroom op momenten dat landelijk mediabudget ingezet wordt perfect op orde te hebben. Ben jij benieuwd wat het effect is van de marketingmiddelen die jij inzet en wil je hier meer inzicht in? Of ben je op zoek naar een manier om meer leads te behalen? Neem contact op, wij denken graag met je mee!

Mijn rol bij dtc media: Projectmanager

Niels van der Linde
Niels van der Linde

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer