DTC Media Online Design op bezoek bij FITC Amsterdam

Daniël Hoekstra, Webdesigner - 25 februari 2016

Bekijk meer blogs

Maandag 22 februari, 7 uur ’s ochtends: samen met Sanne ben ik onderweg naar Amsterdam voor de FITC beurs. Op de planning staat een dag vol met interessante sprekers, leuke mensen en een 3D Hub experience waar je live actie hebt met 3D printen. Kortom het belooft een topdag te worden!

Bij binnenkomst hebben we een praatje gemaakt met de mensen van SiteGround, heel vrijblijvend over web hosting en wat zij deden. Vervolgens hebben wij direct meegedaan met de Origami-contest van SiteGround. Een kleine 20 minuten later heb ik een redelijk prima kraanvogeltje gevouwen. Een leuke start van de dag waarmee je direct in het creatieve netwerksfeertje komt.

‘Why Beauty Matters’ van Stefan Sagmeister

De eerste talk is een wat algemenere talk waarbij Stefan Sagmeister ingaat op de vraag “waarom doet design er eigenlijk toe?”. We hebben veel voorbeelden gezien van architectuur en wat voor invloed dit heeft op de omgeving.

“Interessant vind ik het feit dat de High Line in New York, een oude spoorlijn die omgebouwd is tot een mooi park dat zich echt op mooi design heeft gericht, een crime rate van 0 heeft.”

‘Everything is a work in progress’ van Radim Malinic

De tweede talk is één van mijn favoriete talks van de dag. Radim heeft zelf geen design/develop-achtergrond maar wil altijd iets nieuws leren en heeft door deze instelling al veel successen geboekt. De hele presentatie is erg energiek en enthousiast en je gaat helemaal mee in de denkwijze “probeer het gewoon en zie waar het schip strandt”, als een ander het kan, waarom jij dan niet? Zijn presentatie laat veel successen en fails zien waar je door zijn ervaring hiermee veel van kan leren. Dus zeker een goede keuze om hier aan te schuiven.

‘Creating Beautiful CSS animations’ van Rami Sayar

De derde talk is helaas de minst leerzame talk van de dag terwijl ik hier van tevoren veel van had verwacht. De talk begint met een geschiedenis over animaties op het web, dit neemt erg veel tijd in beslag waardoor de daadwerkelijke uitleg over hoe je mooie animaties maakt voor het web van nu te weinig tijd krijgt. We vliegen er doorheen en er worden delen code getoond maar zonder uitleg, iets waarvan ik had verwacht dit wel te krijgen. Ook wordt er nergens rekening gehouden met verschillende browsers etc. Kortom: voor mij was deze talk te oppervlakkig om er iets van op te steken.

“Tijdens de pauze gaan wij, samen met zo’n 40% van de overige FITC bezoekers een broodje halen bij de Subway, even in de rij staan dus. Na de pauze kunnen wij er weer fris tegenaan!”

‘Light studies’ van GMUNK

Talk nummer 4 is een echte eyeopener. Deze hele talk draait om video en licht. GMUNK neemt je mee in het proces van video maken en begint elke keer met een deel van een video te laten zien. Wat mij opviel en ook verbaasde was dat een groot deel van de video in real-life gemaakt is terwijl ik dacht dat dit in Maya gemaakt was. 3D en video effecten werden dus niet gebruikt. Voor mij een echte eyeopener want ik was er echt van overtuigd dat dit compleet op een computer gemaakt was. Ik vind zelf het kijkje achter de schermen erg interessant omdat het proces vaak nog leuker is dan de video zelf.

“Het kunstwerk op de Santa Monica Pier vind ik het meest indrukwekkend. Een interactief kunstwerk dat met licht kan reageren op beweging van de bezoekers, de sfeer die er hangt en/of de muziek die er gespeeld wordt.”

‘They vandalized our work’ van Sam Lanyon Jones

We gaan direct door naar talk nr. 5 waar Sam ons waarschuwt voor de valkuilen van pitchen. De talk zelf is heel herkenbaar wat betreft het pitchen en wat de klant van je vraagt en wil hebben voor er akkoord is op een opdracht. Wat dat betreft brengt deze talk niks nieuws. Wel is het interessant dat uiteindelijk de conclusie is dat het beste werk voortgekomen is uit werk wat in eigen tijd met liefde opgezet is. Door een eigen weg te kiezen i.p.v. klantwerk (pitchen) zijn er uiteindelijk weer nieuwe opdrachten bij Sam op het pad gekomen waarbij hij niet hoefde te pitchen.

‘Building tools for the next web’ van Nicola Bortignon

Op naar de een-na-laatste talk van de dag. Naar mijn mening de leukste talk waarbij alles klopte. Een echte Google talk waarbij ook duidelijk naar voren komt dat je alles kan bereiken als je maar alles geeft. In deze presentatie zitten leuke voorbeelden die het geheel erg tastbaar maken. Hierdoor ga je echt nadenken over je eigen werkwijze met opdrachten en over waar het beter kan.

“Waarom voor 5 sterren gaan, dus je klant geven wat hij verwacht en dus de opdracht met een 10 afronden als je ook kan gaan voor 7 sterren en de klant met een wauw-gevoel kan verrassen.”

Nicola legt ook uit waarom je voor 7 sterren moet gaan i.p.v. voor 5 sterren. Je kan namelijk beter 100 mensen hebben die van je product houden, dan 10.000 die je product leuk vinden. De impact van je product is namelijk met een start van 100 mensen die ervan houden vele malen groter omdat 85% hiervan het doorverteld – tegenover 15% bij 10.000 die het leuk vinden. Dit soort voorbeelden maakt het voor mij heel tastbaar en neem ik direct mee in volgende projecten. Erg inspirerend dus ☺!

‘The future of Data Visualization’ van Gert Franke

De laatste talk maakt de dag af voor ons. Gert gaat in op hoe hij (zijn bedrijf) data omzet naar visuele ondersteuningen waar mensen direct inzicht van krijgen. Een leuk voorbeeld is hoe zij voor de stad Chicago in kaart hebben gebracht waar achterstallig onderhoud is aan wegen etc. en hoe dit in verband staat met files in de stad. Het doel hiervan is om een discussie te starten en mensen er bewust van te laten worden. Het design is erg leuk om te zien en nodigt ook uit om de data te bekijken, dit is exact wat je wilt hebben bij dit project.

Ik heb weer veel inspiratie opgedaan, mij verbaasd en ik ben enthousiast geworden over verschillende werkwijzen en wat ik zelf wil toevoegen met mijn projecten en werk. Wat mij betreft was het een erg geslaagde dag!

“FITC Amsterdam you were awesome!”

Meer weten? Neem gerust eens contact met ons op!

Mijn rol bij dtc media: Webdesigner

Daniël Hoekstra
Daniël Hoekstra

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer