Geef ze vrijheid!

Daniël Hoekstra, Webdesigner - 4 mei 2016

Bekijk meer blogs

Elke designer heeft wel eens feedback gehad in de strekking: “Ik vind deze lege ruimte niet zo mooi. Kunnen we dit niet vullen met het een of ander?”. Vaak wordt hier gehoor aan gegeven zonder er bij na te denken of dit het design ten goede komt. Is dit wel zo slim?

Een irritatieopwekkende zoektocht

Stel je voor dat je op een zaterdag in een overvolle winkel staat. Zoekende naar dat ene product manoeuvreer je je over de smalle paden door een menigte van mensen die in jouw ogen allemaal in de weg lopen. Eenmaal in het juiste gangpad staar je je kapot op de schappen met producten die allemaal op elkaar lijken en begint het spelletje ‘zoek de verschillen’.

Dé oplossing om deze irritatieopwekkende zoektocht te verbeteren is meer ruimte creëren. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de ruim opgezette en zeer minimalistisch ingerichte Apple Stores. Gelijk aan de Apple Store is het in onze designs belangrijk om gebruik te maken van voldoende witruimte voor een prettige ervaring van de uiteindelijke bezoekers. Hieronder staan een aantal toepassingen, die het design verbeteren.

Witruimte in de gehele compositie

Een enkele bal in een ballenbak zal niet snel opvallen. In een leeg bad valt dezelfde bal wel op! Door elementen te voorzien van voldoende ruimte eromheen zullen ze dus meer opvallen. Daarentegen vormen elementen die bij elkaar staan met weinig witruimte er tussen een samenhangend geheel van elementen die bij elkaar horen. Met een juiste balans in de gehele compositie kun je met gebruik van witruimte de gebruiker begeleiden en sturen.

Leesbaarheid

Op een gedetailleerder niveau kun je met witruimte teksten leesbaarder maken. Bijvoorbeeld door de regelafstand te vergroten. Hiermee komen woorden meer los te staan en zijn ze makkelijker te lezen. Een andere manier is het vormen van kolommen. Veel woorden op een regel zijn namelijk niet fijn om te lezen. Zorg echter wel voor een goede balans want het moet nog wel duidelijk zijn welke regels samen één tekst vormen en in welke volgorde ze gelezen moeten worden. Een veel gebruikte regel voor de regelafstand is 1,5x de lettergrootte.

Minimalisme

Hoe meer witruimte je gebruikt hoe minimalistischer je pagina wordt. Om ruimte te maken dien je elementen te verplaatsen, verkleinen of zelfs verwijderen. Elementen die daarvoor zorgden voor afleiding van de elementen waar de focus op dient te liggen.

vrijheid

 

Startpagina.nl en Google.nl hebben een vergelijkbare functie, maar zijn compleet anders opgezet. Google is hierin een perfect voorbeeld van witruimte gebruik, waar startpagina je juist overdondert met afleidende elementen en weinig witruimte. Google is overzichtelijker, functioneler en mede daarom ook een stuk populairder.

Als we teruggaan naar de vraag aan het begin van mijn verhaal of het slim is om elke beschikbare ruimte te vullen, enkel omdat het anders zo leeg is, dan is mijn antwoord duidelijk: NEE! Denk bij elke toevoeging goed na of het niet afleidt van de elementen waar de focus op moet liggen. Geef de elementen die er toe doen liever meer vrijheid rondom!

Fijne bevrijdingsdag!

Mijn rol bij dtc media: Webdesigner

Daniël Hoekstra
Daniël Hoekstra

Doetinchem

Gerelateerde blogs

5 speltips voor beter online adverteren in Automotive
5 speltips voor beter online adverteren in Automotive

Mensen die online op zoek gaan naar een nieuwe auto typen vaak een korte zoekopdracht in een zoekmachine. In al onze campagnes gericht op de…

Lees deze blog
Advertentieplanning in Google AdWords
Advertentieplanning in Google AdWords

Online vindbaarheid in Automotive is belangrijk wanneer uw potentiele klant zich oriënteert. Maar wanneer zoeken mensen het meest naar een nieuwe auto? Advertentieplanning in Google…

Lees deze blog
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!

Inmiddels werken wij bij DTC Media bijna twee jaar met het advertentieprogramma van Microsoft, Bing Ads. In de tussentijd hebben wij een hoop ervaring op…

Lees deze blog
Adwords audit met Lin-Rodnitzky
Adwords audit met Lin-Rodnitzky

Google AdWords is betaald adverteren in zoekmachines. Maar de ene campagne is de andere niet. Om het succes te bepalen kun je ook voor AdWords…

Lees deze blog
Autodealer, werk aan je merk!
Autodealer, werk aan je merk!

De titel van dit blog “Autodealer, werk aan je merk!” is op meerdere manieren uit te leggen. Interessant is hoe jij als lezer deze titel…

Lees deze blog
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?

    Autobedrijven laten online kansen liggen. Dat is de conclusie in het artikel ‘Aantal showroombezoeken daalt drastisch’ van Automobiel Management (april 2014). Het gemiddeld…

Lees deze blog
Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie
Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie

Voor veel websites is een top resultaat in organische simpelweg niet haalbaar. Google AdWords biedt voor hen de uitkomst. Maar welke positie is nu het…

Lees deze blog
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen

Uw Google Adwords campagne draait op volle toeren. Relevante advertenties, goede zoekwoorden en een mooie website. Laat de aanvragen maar komen. Toch blijven aanvragen achter.…

Lees deze blog
Conversie optimalisatie mobiel leidt <br> tot meer desktop leads
Conversie optimalisatie mobiel leidt
tot meer desktop leads

Het constant online zijn door het gebruik van een smartphone heeft nieuwe wegen gecreëerd voor de consument. The road to conversion has changed! Hier moet…

Lees deze blog
Customer Journey automotive klant – See, think, do
Customer Journey automotive klant – See, think, do

See, Think, Do.. De verschillende fases in de customer journey Offerte aanvragen, online taxaties, proefrit aanvragen, leads voor private lease, werkplaatsafspraken, autodealers zijn er gek…

Lees deze blog
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!

Twee recente succesmailings voor Ardea Auto en Pouw Peugeot tonen het onmiskenbaar aan: de ‘eigen klanten DM’ is nog steeds een uiterst effectief verkoopinstrument. Geen…

Lees deze blog
De invloed van landelijk mediabudget
De invloed van landelijk mediabudget

Het aankoopproces voor een nieuwe of gebruikte auto begint in 80% van de gevallen online. Dit is voor veel dealers een reden om meer te…

Lees deze blog
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans

Ze zijn er weer! Sinds maart 2007 zijn nieuwe combinaties tussen kenteken en persoonsgegevens niet meer beschikbaar. Dankzij de consumentenkennis van EDMdata is er nu…

Lees deze blog
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend

Waar bent u als autodealer zonder een goede website in deze tijd. Een website waar uw voorraad nieuw, uw voorraad occasions en uiteraard ook uw…

Lees deze blog
De werking en resultaten van remarketingbanners
De werking en resultaten van remarketingbanners

Internet is dé vergelijkingsbron! Niet alleen worden vergelijkingssites als Kieskeurig.nl veel bezocht, de consument gaat ook zoeken in onder andere de zoekmachines. Zoeken naar het…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer