Hot prospects liggen af te koelen

Marcel Verspeek, Copywriter, 8 juli 2015

Autodealers creëren kansen, maar benutten ze onvoldoende

Via verschillende online tools, waaronder onze Online Taxatie Module, leveren wij ‘leads’ aan onze klanten aan. Dit zijn de gegevens van consumenten met concrete aankoopinteresse. Met de juiste opvolging kunnen leads worden omgezet in autoverkopen. Maar: gebeurt dit ook? In de periode februari-mei 2015 deden wij hier onderzoek naar.

In onze optiek is een campagne die veel leads oplevert een goedlopende campagne. Vanuit de dealer bekeken is een campagne geslaagd wanneer daar ook goede verkoopresultaten mee worden behaald. Nadat hierin verschil werd geconstateerd voor dezelfde campagne, zijn wij een ‘mystery’ onderzoek gestart naar de opvolging van online aanvragen.

Uitgangspunt is de gewenste situatie: alle leads moeten binnen een uur behandeld worden en altijd telefonisch worden opgevolgd. Leadopvolging buiten werktijd verhoogt de kans op het bereiken van de consument en een uiteindelijke verkooporder.

Hoe denken de dealers zelf over de leadopvolging?

Volgens de dealers wordt 48% van de aanvragen binnen één uur opgevolgd en 96% binnen een dag beantwoord. Van de respondenten geeft 96% aan dat het eerste contact altijd telefonisch gaat. 51% maakt gebruik van een opvolgmodel en 88% beoordeelt de eigen leadopvolging als ‘gemiddeld’ tot ‘goed’.

Wat is de feitelijke manier van leadopvolging?

Maar liefst 29% van de leads wordt helemaal niet opgevolgd. Van de opgevolgde aanvragen wordt 24% binnen één uur behandeld, 85% binnen een dag. 72% van de leads wordt telefonisch opgevolgd en 28% via een e-mail. Kan de dealer de consument niet bereiken, dan wordt in slechts 17% van de gevallen nogmaals gebeld. Op het gebied van klantcontact doen de kleinere dealers het beter dan de grote. Kleine dealers gaan beter om met bezwaren en hun verkoopstijl nodigt meer uit dan die van de telefonisten bij grote concerns.

Conclusie:

De feitelijke manier van leadopvolging ligt ver af van de gewenste manier. Dealers denken hun leadopvolging goed voor elkaar te hebben, maar in de praktijk is dit niet het geval. Er wordt teveel aan het toeval overgelaten.

Aanbeveling:

De dealers moeten een opvolgmodel hebben zodat alle leads behandeld en ook teruggebeld worden. Daarmee kan de toevalsfactor worden uitgesloten en is altijd duidelijk wie een binnengekomen lead dient op te volgen, hoe snel dit moet gebeuren en op welke manier.

Velen van u hebben de belangrijke eerste stappen genomen, maar laten het bij de vervolgstappen liggen. Alleen met de juiste opvolging levert een campagne met verkooppotentie u ook klinkende verkoopcijfers op. Met een opvolgmodel haalt u nog meer uit uw online investering.

Uiteraard zijn wij u ook graag van dienst bij de vervolgstappen van uw online marketing campagne. Neemt u voor een vrijblijvend advies gerust contact op!

Mijn rol bij dtc media: Copywriter

Marcel Verspeek
Marcel Verspeek

IJsselstein

Gerelateerde blogs

5 speltips voor beter online adverteren in Automotive
5 speltips voor beter online adverteren in Automotive

Mensen die online op zoek gaan naar een nieuwe auto typen vaak een korte zoekopdracht in een zoekmachine. In al onze campagnes gericht op de…

Lees deze blog
Advertentieplanning in Google AdWords
Advertentieplanning in Google AdWords

Online vindbaarheid in Automotive is belangrijk wanneer uw potentiele klant zich oriënteert. Maar wanneer zoeken mensen het meest naar een nieuwe auto? Advertentieplanning in Google…

Lees deze blog
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!
Adverteren in Bing Ads, onmisbaar!

Inmiddels werken wij bij DTC Media bijna twee jaar met het advertentieprogramma van Microsoft, Bing Ads. In de tussentijd hebben wij een hoop ervaring op…

Lees deze blog
Adwords audit met Lin-Rodnitzky
Adwords audit met Lin-Rodnitzky

Google AdWords is betaald adverteren in zoekmachines. Maar de ene campagne is de andere niet. Om het succes te bepalen kun je ook voor AdWords…

Lees deze blog
Autodealer, werk aan je merk!
Autodealer, werk aan je merk!

De titel van dit blog “Autodealer, werk aan je merk!” is op meerdere manieren uit te leggen. Interessant is hoe jij als lezer deze titel…

Lees deze blog
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?
Autodealer: Hoe ziet uw belangrijkste showroom eruit?

    Autobedrijven laten online kansen liggen. Dat is de conclusie in het artikel ‘Aantal showroombezoeken daalt drastisch’ van Automobiel Management (april 2014). Het gemiddeld…

Lees deze blog
Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie
Bovenaan in Google, AdWords CTR in verhouding met positie

Voor veel websites is een top resultaat in organische simpelweg niet haalbaar. Google AdWords biedt voor hen de uitkomst. Maar welke positie is nu het…

Lees deze blog
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen
Case: Simpele AB testing met grote gevolgen

Uw Google Adwords campagne draait op volle toeren. Relevante advertenties, goede zoekwoorden en een mooie website. Laat de aanvragen maar komen. Toch blijven aanvragen achter.…

Lees deze blog
Conversie optimalisatie mobiel leidt <br> tot meer desktop leads
Conversie optimalisatie mobiel leidt
tot meer desktop leads

Het constant online zijn door het gebruik van een smartphone heeft nieuwe wegen gecreëerd voor de consument. The road to conversion has changed! Hier moet…

Lees deze blog
Customer Journey automotive klant – See, think, do
Customer Journey automotive klant – See, think, do

See, Think, Do.. De verschillende fases in de customer journey Offerte aanvragen, online taxaties, proefrit aanvragen, leads voor private lease, werkplaatsafspraken, autodealers zijn er gek…

Lees deze blog
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!
De beste verkoopkansen, u heeft ze zelf in huis!

Twee recente succesmailings voor Ardea Auto en Pouw Peugeot tonen het onmiskenbaar aan: de ‘eigen klanten DM’ is nog steeds een uiterst effectief verkoopinstrument. Geen…

Lees deze blog
De invloed van landelijk mediabudget
De invloed van landelijk mediabudget

Het aankoopproces voor een nieuwe of gebruikte auto begint in 80% van de gevallen online. Dit is voor veel dealers een reden om meer te…

Lees deze blog
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans
De jongste bouwjaren, de hoogste scoringskans

Ze zijn er weer! Sinds maart 2007 zijn nieuwe combinaties tussen kenteken en persoonsgegevens niet meer beschikbaar. Dankzij de consumentenkennis van EDMdata is er nu…

Lees deze blog
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend
De Online Taxatie Module werkt conversieverhogend

Waar bent u als autodealer zonder een goede website in deze tijd. Een website waar uw voorraad nieuw, uw voorraad occasions en uiteraard ook uw…

Lees deze blog
De werking en resultaten van remarketingbanners
De werking en resultaten van remarketingbanners

Internet is dé vergelijkingsbron! Niet alleen worden vergelijkingssites als Kieskeurig.nl veel bezocht, de consument gaat ook zoeken in onder andere de zoekmachines. Zoeken naar het…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer