De lucht klaart voor VR en AR

Eind 2017 brak er een gure winter aan voor virtual reality. Na de voorafgaande hype werden fabrikanten geconfronteerd met tegenvallende verkopen van premium VR-brillen. Precies een jaar later was er van de somberheid weinig meer te merken. De verkoop van hardware trekt flink aan. Komend jaar worden er naar schatting 16 miljoen headsets verkocht en dat loopt op naar 60 miljoen in 2022. Ook de eerste creatieve VR-successen melden zich. Er werd dit jaar een muzikale VR-game geïntroduceerd en overal ter wereld zijn al zogenoemde VR Caves te vinden. Het is een duidelijke aanwijzing dat VR big business begint te worden.

De consument wil echter meer dan alleen ‘fun’ van AR en VR. Meer dan de helft van de consumenten (55 procent) zou graag zien dat zijn smartphone vervangen wordt door een stemgestuurde wearable met AR en hologram interfaces.

Hoe zullen VR en AR zich ontwikkelen in de aankomende jaren? De verwachting is dat:

  • De mogelijkheden zullen groeien als 5G wordt ingevoerd;
  • Tegen 2028 gaming voor 90% het AR-verkeer zal bepalen;
  • En AR veel complexer en uitgebreider wordt.

Ook retailers hebben AR ondertussen ontdekt. Zo kunnen klanten van Wehkamp via een app kijken hoe een gewenste bank in hun eigen woonkamer staat. Daarnaast werken Apple en Facebook volgens geruchten al enige tijd aan een AR-bril.

De vraag is hoe VR en AR zich in de aankomende tijd zullen ontwikkelen binnen de automotive branche? Audi lanceerde al eerder VR in haar showrooms, waarbij geïnteresseerde klanten door middel van een speciale 3D headset een geconfigureerde Auto tot in detail kunnen ontdekken. In hoeverre gaat deze innovatieve tool worden geadopteerd? Zal heel Nederland straks hun nieuwe auto allereerst bekijken, ontdekken en ervaren zonder er daadwerkelijk in te hoeven rijden?

Lees het gehele artikel over de groei van VR en AR nu via onderstaande button!

Lees meer

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer