Denk aan deze trends bij jouw contentstrategie

Nu de interactie op social media (het delen, het liken en het reageren) hard terugloopt, wordt het nog belangrijker om content te maken die kwaliteit biedt. Een goede contentstrategie is daarom essentieel in 2019! Kwaliteit is niet het enige om rekening mee te houden: wij hebben de belangrijkste trends voor jou verzameld.

Trend 1. Vertel de mensen iets waar ze wat aan hebben

Nu de interactie op social media (het delen, het liken en het reageren) hard terugloopt, wordt het nog belangrijker om content te maken die kwaliteit biedt. Maar wat is kwaliteit? Kwaliteit draait om dit: slaag je erin om met je content een verbinding te slaan met je publieksgroepen? Ben je bezig om hun problemen te adresseren en – zo mogelijk – op te lossen? En durf je ook content te maken over zaken waar je klanten niet direct om vragen maar die wel inspelen op iets wat hen bezighoudt, wat hen, zogezegd, uit de slaap houdt? En, nu we het toch over klanten hebben, zie je die mensen als klant of als een interessante publieksgroep? Kwaliteit betekent ook: je hand uitstrekken naar groepen die (nog) niet direct concreet iets van je gaan kopen, maar waarvoor je iets kunt betekenen.

Trend 2. Het ‘goede bedrijf’ wordt mainstream

Denk na over de positionering in maatschappelijke discussies. Wat betekent dit voor je contentstrategie? Denk na over de positionering van je bedrijf in allerlei maatschappelijke discussies. Maak maatschappelijke problemen klein, maak ze persoonlijk. ‘Take it personally’, las ik laatst ergens. Die vertaling van maatschappelijke kwesties naar je eigen organisatie toe moet natuurlijk wel kloppen. Het moet goed aanvoelen en je moet het kunnen waarmaken – in de toekomst, maar ook op basis van wat je organisatie tot nu toe heeft laten zien. Het is dus niet geschikt voor een vlotte reclamecampagne. Het moet bovenin landen, in de directie. Ethisch leiderschap is het al genoemd. Denk niet meteen dat je klanten zullen weglopen als je je uitspreekt over een maatschappelijk probleem. Integendeel: dat verwachten we anno 2019 juist van een bedrijf.

Trend 3. Mens versus machine: 10-0

Vind boegbeelden voor je organisatie. Communiceer niet meer als instituut, een pratend logo, maar schuif mensen naar voren die het gezicht zijn van jouw bedrijf. Een beetje zoals Leroy van Carglass dat deed in de reclames. Overigens, Leroy werkte echt voor dat bedrijf, hij is geen acteur. Dat soort dingen voelen we direct aan. Merken willen zich onderscheiden in specifieke thema’s door de beste te zijn, de aardigste, met de meeste autoriteit. De mensen die zo worden geholpen, beschouwen dat bedrijf voortaan als een vriend, een maatje. Het succes van organisaties als Staatsbosbeheer (met hun ‘boswachter Tim’ als zeer succesvolle Twitteraar) bewijst dat het ontwikkelen van eigen boegbeelden de ‘way to go’ is om vertrouwen, verbinding en een grotere klantenkring op te bouwen. Dit kunnen best meerdere boegbeelden zijn, zodat zij kunnen ‘spiegelen’ met je publieksgroepen. Dit duidt op een andere trend die hier veel mee te maken heeft: we vertrouwen vooral nog bepaalde mensen. Specifiek drie groepen: professionals, academici, en mensen die op ons lijken. In elke categorie een boegbeeld vinden voor je organisatie, dat wordt de opdracht voor volgend jaar.

Trend 4. Welkom in de echte wereld

Zorg voor offline elementen in je contentstrategie. De contentstrategie voor 2019 heeft daarom meer offline elementen dan ooit. Een open dag voor je klanten, voor de buurtbewoners, een mini-symposium, een lunchlezing, een meet-up voor makers, gebruikers, studenten en nieuwsgierigen. Voor de contentmaker levert de offline ontmoeting perfect materiaal. Aandacht vooraf, tijdens en na afloop van je evenement: je filmt wat, maakt foto’s, zet iets op YouTube, linkt er je nieuwsbrief naar, laat een klant iets zeggen, de directeur idem, een quiz of verloting, even nog een shot van dat nieuwe product, en klaar is kees. Je hebt content voor weken. En iedereen die er niet bij was denkt: ‘hé, leuk, de volgende keer ga ik ook’. Concluderend: zorg ervoor dat mensen elkaar kunnen zien, horen en treffen. De ‘meeting space’ heeft de toekomst. Als we geen winkelstraten hadden, zou iemand ze nu bedenken. Niet voor die aankoop, maar om weer tussen de mensen te zijn.

Trend 5. Vertrouwen is fysiek, bedrog is digitaal

Het draait in contentstrategie steeds meer om vertrouwen en integriteit. En naarmate de digitale wereld (de bedrijven, de media) die twee kernwaarden kwijtraakt, gaan we ons weer vaker offline richten op echte mensen, echte problemen, in de echte wereld. Natuurlijk blijven we digitale middelen gebruiken om elkaar te ‘ontmoeten’, en van alles uit te wisselen. Maar vaker dan tot nu toe zal dat worden aangevuld met offline contact. In de ‘shared space’, de winkelstraat, de flagship store, het dance-feest, de studiezaal, de publieke huiskamer.

Meer weten? Lees dan het hele artikel op Frankwatching. Sparren over jouw contentstrategie? Daag ons dan uit!

Daag ons uit

 

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer