Het grote media-jaaroverzicht van 2018

Het was weer een bewogen jaar, ook in de reclame- en mediawereld. Met 2019 in het vooruitzicht is het een goed moment om even terug te kijken naar de meest interessante, reclame- en media gerelateerde, trends die 2018 met zich meebracht. Marketingfacts geeft een compleet overzicht in het grote media-jaaroverzicht.

Wij lichten alvast een paar opvallende trends en nieuwtjes voor je uit!

  • Tv-inkomsten kwamen internationaal onder druk te staan. Niet enkel kijken grote groepen mensen minder tv, de adverteerders beginnen deze trend sinds afgelopen jaar ook te volgen. Adverteerders gaven meer reclame-budget uit aan online dan aan tv. Het marktaandeel voor digitaal steeg naar 38 procent en voor televisie is dat 35 procent.
  • Vanaf 25 mei werd er actief toegezien op de naleving van de AVG-GDPR. Online marketeers ervoeren een zekere impact van deze nieuwe privacywet.
  • In het voorjaar van 2018 kon er al worden geconstateerd dat de helft van alle kinderen wordt beïnvloed door vlogs. En dit percentage blijft toenemen.
  • Instagram ging YouTube en Snapchat achterna met IGTV. Een nieuw zelfstandig platform met de mogelijkheid tot het maken van langere video’s. Hierdoor is het mogelijk dat doelgroepen nog meer kunnen zien van hun favoriete makers.
  • Én Google kreeg een boete van 4,3 miljard euro opgelegd vanwege misbruik van de dominante marktpositie met het mobiele besturingssysteem Android.

Benieuwd naar meer interessante trends en nieuwtjes van 2018? Zet jezelf een flinke bak koffie en ontdek het complete jaaroverzicht via onderstaande button!

Lees meer

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer