Hoe Google Mijn Bedrijf je lokale zichtbaarheid kan verbeteren

Dat Google zoekresultaten steeds meer personaliseert is bekend. Ook dat dit steeds meer gebeurt aan de hand van je locatie. Om dit te ondersteunen wordt de ene na de andere functie aan Google Mijn Bedrijf (GMB) toegevoegd.

Hoe ziet dat er uit in Google?

Bij zoekopdrachten als “MERK + dealer + plaats” zal Google starten met een Google Maps-kaart met een aantal bedrijfsvermeldingen. Daarna volgen Google Ads-advertenties en daarna volgen de organische resultaten. Rechts wordt het GMB-resultaat getoont wat het beste aansluit op de zoekopdracht.

Hoe optimaliseer je Google Mijn Bedrijf?

Als je ervoor wilt zorgen dat jouw dealerbedrijf op deze manier als lokaal zoekresultaat verschijnt, zorg er dan voor dat je zo goed mogelijk gebruik van mogelijkheden die GMB te bieden heeft:

  1. Claim je bedrijfsvermelding in Google
  2. Vul alle contactgegevens en openingstijden in en houd deze up-to-date
  3. Geef je juiste categorie aan
  4. Kies de juiste foto’s
  5. Vraag naar reviews en reageer hier ook op
  6. Creëer met regelmaat een nieuwe post

Maak het resultaat van Google Mijn Bedrijf inzichtelijk

GMB biedt inzicht in diverse statistieken, bijvoorbeeld het aantal klikken naar de website, het aantal keren dat de route naar de betreffende locatie is aangeklikt maar ook het aantal keren dat er is geprobeerd te bellen.

Klikken naar de website vanuit het GMB-resultaat vallen standaard onder organisch verkeer. Echter, deze klikken zijn niet terug te vinden in Google Analytics. Door UTM-tracking toe te passen kan dit wél inzichtelijk worden gemaakt.

TIP: maak hiervoor een apart kanaal aan in Google Analytics of pas de instellingen aan voor het kanaal organisch verkeer. Op deze manier is het altijd inzichtelijk wat de bijdrage van GMB is geweest aan websiteverkeer en -gedrag.

Voeg producten/diensten toe aan je vermelding in Google My Business

Naast de standaard informatie als openingstijden en contactinformatie is er ook ruimte om  producten en diensten te tonen. Dit is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld verkoop nieuw. Ook kan er een splitsing gemaakt worden tussen bijvoorbeeld personenauto’s en bedrijfswagens.

Na het klikken op een van de resultaten wordt het resultaat verder uitgelicht inclusief een korte beschrijving. Vanaf dit moment kan er worden doorgeklikt naar de website.

Door het inrichten van categorieën kan de splitsing tussen personenauto’s en bedrijfswagens gemaakt worden.

Ben je geïnspireerd geraakt en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw dealerbedrijf? Of kan je hulp gebruiken bij het optimaliseren van je GMB-profiel? Informeer dan naar de mogelijkheden.

Daag ons uit

 

Mijn rol bij dtc media: Online Marketing Consultant

Arwin ter Beek
Arwin ter Beek

Doetinchem

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer