PITSTOP - EDITIE #3

Alles voor het data-driven dealerbedrijf!

Recap: 3e Pitstop evenement van DTC Media

Op 11 april vond alweer de 3e editie plaats van ons Pitstop evenement. Een evenement waar dealerbedrijven hun online marketingkennis kunnen bijtanken en netwerken met collega’s uit de branche.

DTC Media houdt jou up-to-date over de laatste trends op het gebied van online marketing. Als automotive marketingbureau zijn wij dagelijks bezig met creatieve campagnes en innovatieve ontwikkelingen op het gebied van data.

Wat zijn de laatste trends op het gebied van data & dashboarding, marketing automation, chatbots en online betalingen? Lees hoe je als dealerbedrijf optimaal profiteert van deze ontwikkelingen.

1. Data & dashboarding

Wie: Sanne de Rijcke & Robby Hobben
Wat: Data Analisten bij DTC Media

Pitstop evenement van DTC Media over data en dashboarding

Als autobedrijf, beschik je over enorm veel data. We hebben het dan niet alleen over bronnen zoals Google Analytics en Google Ads, maar ook over SAM, LEF, KCC en het CRM-systeem.

Alle databronnen zijn van elkaar gescheiden. Ze zitten in aparte silo’s. Je kunt zien hoeveel leads die ene Google Ads-campagne heeft opgebracht. Maar hoeveel bruto marge blijft er onderaan de streep over? Precies, dat is nu niet bekend.

Stel je voor dat je al deze databronnen kunt koppelen. De informatie die je dan tot je beschikking hebt, is goud waard. Voorbeeld:

Verkoper 1 heeft op proefrit aanvragen een slagingspercentage van 40%. Verkoper 2 heeft een slagingspercentage van slechts 20%.

Maar verkoper 2 heeft een hoger slagingspercentage als het gaat om offertes voor private lease. Op basis van deze informatie, kun je besluiten om alle proefrit aanvragen naar verkoper 1 te sturen, en alle private lease aanvragen naar verkoper 2 te sturen.

Daardoor komen de leads direct bij de juiste verkoper binnen, wat zorgt voor meer omzet.

 

2. Marketing automation

Wie: Vincent Onderdelinden
Wat: Channel Account Manager bij HubSpot

DTC Pitstop evenement over marketing automation

Wat heb je als dealerbedrijf aan marketing automation, en hoe zorg je voor meer leads? Vincent belde in vanuit Dublin en legde het uit.

Marketing automation is geautomatiseerde marketing, die naadloos integreert met de verschillende beschikbare databronnen. Met marketing automation, ben je in staat om je doelgroep te bereiken in elke fase van de customer journey.

HubSpot hanteert hiervoor de volgende 4 fases: Attract, Convert, Close en Delight.

Attract
Zorg voor een consistente stroom aan bezoekers op je website. Dit kun je onder andere doen door middel van een blog.

Convert
De volgende stap is het omzetten van bezoekers naar leads. Geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om een e-book te downloaden (na het achterlaten van hun mailadres).

Close
Vervolgens wil je zoveel mogelijk leads omzetten naar klanten. Dit doe je door je leads de juiste informatie te geven op het juiste moment.

Delight
Wanneer ze eenmaal klant zijn, wil je natuurlijk dat ze promotors van jouw bedrijf worden. Niets werkt beter dan mond-tot-mondreclame.

Door deze strategie toe te passen, zorg je voor meer leads. Zonder dat het je heel veel extra tijd kost.

 

3. Online betalingen in je online autoshowroom

Wie: Teun Lammers
Wat: Co-Owner van GoCredible

DTC Media Pitstop evenement over het online kopen van een auto

Teun inspireerde de aanwezigen met zijn presentatie over online betalingen in de autobranche. Zijn boodschap? Stap nu in, want het gaat echt gebeuren: het online kopen van een auto.

Sterker nog, het gebeurt nu al. Auto.nl verkocht vorig jaar 100 auto’s. Volledig online. Dit jaar zijn ze dat aantal reeds gepasseerd. Natuurlijk zijn dit kleine aantallen, maar het laat wel zien dat mensen er klaar voor zijn.

En Auto.nl is niet de enige. Ook Bynco.com en CarFY.nl zijn actief op de Nederlandse markt. De grootste drempel voor het online kopen van het auto, is de betaling.

CarFY.nl heeft dit opgelost met Rabo Safe2Pay. Met Safe2Pay wordt het overgemaakte bedrag op een tussenrekening geplaatst. Pas na de aflevering, geeft de klant akkoord voor de uitbetaling. Zo houdt de klant de controle over zijn geld.

Denk jij al na over het online verkopen van auto’s? Bedenkt wat je nu al kunt doen om de eerste stap te zetten. Voorkom dat je de boot mist.

 

4. Mens & machine in Automotive (over chatbots)

Wie: Alexander de Ruiter
Wat: CEO van OBI4wan

DTC Media Pitstop evenement chatbots

Duik in de wereld van de chatbots. Zitten mensen hier wel op te wachten? Hebben ze niet veel liever contact met een ‘echt’ persoon?

Dat hangt er vanaf van hoe je chatbots inzet. Tijd besparen mag niet de enige motivatie zijn. Gebruik chatbots om je service naar een hoger niveau te tillen. Hoe mooi zou het zijn als klanten buiten openingstijden, een werkplaatsafspraak in kunnen plannen? Inclusief een leenauto. Een chatbot maakt het mogelijk.

Met chatbots ben je in staat om ‘standaard’ taken sneller en efficiënter af te handelen. Daardoor hebben je medewerkers meer tijd om aandacht te besteden aan klanten die dat nodig hebben. Chatbots zijn dus niet bedoeld om medewerkers te vervangen, maar om met ze samen te werken.

Visual

MARKETING AUTOMATION

De Marketing Automation sessie wordt verzorgd door niemand minder dan Vincent Onderdelinden van HubSpot. HubSpot is specialist in het automatiseren van marketing-, sales- en serviceprocessen. Vincent legt ons uit hoe je jouw klant centraal zet in deze processen en hierdoor altijd de juiste boodschap op het juiste moment laat zien, én de salesfunnel laat groeien. Want het beste voor de klant, is uiteindelijk het beste voor de business.

Visual

CONVERSATIONAL AI

De Conversational AI sessie wordt verzorgd door niemand minder dan Alexander de Ruiter van OBI4WAN. OBI4wan geniet internationale bekendheid als dé software-ontwikkelaar voor o.a. online reputatiemanagement, online klantenservice en AI. Mede-oprichter Alexander de Ruiter gaat tijdens zijn sessie in op de introductie van chatbots in de automotive branche en schetst daarmee de online dialoog met jouw klant in de zeer nabije toekomst.

Visual

ONLINE BETALEN

De sessie Online Betalen wordt verzorgd door niemand minder dan Teun Lammers van Gocredible. Vanuit Gocredible was Teun al betrokken bij de introductie van Carfy, de eerste online autowebshop. In de sessie over online betalen behandelen we do's en don'ts voor autowebshops bij de keuze voor online transacties.

Visual

DATA & DASHBOARDING

Data is de basis voor alle innovatieve marketingoplossingen waarop we inzoomen tijdens deze editie van Pitstop. Onze specialisten Sanne en Robby weten als geen ander hoe zij alle databronnen van een dealerbedrijf samen kunnen brengen, om hier nieuwe inzichten uit te verkrijgen en een sterke basis te leggen. Zij schetsen tijdens Pitstop hoe jij optimaal je klant kunt bedienen d.m.v. data en welke stappen slim zijn om nú te zetten.

Sfeerimpressie editie #3

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Silver Partner Logo Activecampaign Partner Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer