Een groot deel van de customer journey vindt online plaats. Marketing automation wordt daarom steeds belangrijker, zeker ook in de automotive industrie. DTC Media Marketing Automation expert Jos van der Baan: “In de automotive zie je dat dealers pas laat in de funnel actie nemen met hun marketing. Namelijk op het moment dat de consument zich al heeft georiënteerd en eigenlijk al (bijna) een besluit heeft genomen. Het gaat er dan praktisch alleen nog maar om waar ze de auto gaan kopen.” Er ligt dus een enorme kans voor dealers om de consument te gaan benaderen aan het begin van de klantreis en daar is marketing automation uitermate geschikt voor.

 

De automotive markt is complexer geworden

Waar in het verleden de markt nog ging over het wel of niet kopen van een auto, gaat het nu over mobiliteit in de bredere zin van het woord. Consumenten hebben niet langer alleen de keuze uit een auto om van a naar b te komen. Een elektrische fiets of een gedeelde auto kunnen ook een oplossing zijn. Jos: “Dit maakt de markt complexer en wordt het nog belangrijker om de consument veel eerder in het oriëntatieproces te bereiken. Met een marketing automation tool verzamelen we informatie over de consument en zijn/haar behoeften. Weten waar de behoeften liggen van de consument, maakt een groot verschil en zorgen voor efficiëntere marketing. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om met prijzen te stunten, als een consument in de oriëntatiefase zit en eigenlijk nog niet eens weet wat hij/zij wil.”

 

“Met mijn marketing automation kennis help ik klanten aan meer hoogwaardige kwalitatieve leads.”

– Jos van der Baan, Marketing Automation specialist bij DTC Media Online

 

 

Dealers kiezen vaker voor multichannel marketing

We zien dat steeds meer van onze klanten kiezen voor een multichannel strategie. Niet meer de enkele advertentie hier en daar, maar juist een eenduidige boodschap die op alle kanalen wordt gecommuniceerd. En hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter je deze boodschap kunt aanpassen op kanaal en publiek. Marketing automation maakt je marketing meetbaar en laat precies zien wat succesvol is en wat niet.

 

Op deze manieren automatiseer je je marketing

“De vorm van marketing automatisering die jij wilt inzetten, bepaalt voor een deel de keuze in marketing automation tools”, zegt Jos. De meest bekende vorm is e-mail. Aan de hand van het gedrag van je klant kun je gepersonaliseerde e-mails versturen. Zo kun je een e-mail sturen alleen naar klanten die in de afgelopen week contact hebben gehad met één van je medewerkers. Of je kunt een e-mail sturen naar een medewerker (of naar de klant) als de klant de offerte 5 keer heeft geopend.

Twee andere vormen zijn social en Google advertising. Je kunt doelgroepen maken en segmenteren. Zo kun je je advertenties specificeren op bijvoorbeeld alle Kia rijders die 4 jaar geleden een Kia kochten. Of zet deze vorm in voor een aftersales flow: Klanten die over 8 weken een apk-keuring moeten krijgen, worden in de loop van die periode een aantal keren gemaild. Is er nog steeds geen afspraak gemaakt? Dan gebruik je een Facebook advertentie ter reminder.

 

“Talloze workflows kunnen in gang gezet worden, zodat geen enkele lead aan jouw aandacht voorbijgaat.”

 

Automatiseren van sales pipeline

Met een marketing automation tool kun je ook een deel van je interne processen regelen. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van de sales pipeline. Jouw sales managers kunnen bijvoorbeeld reminders of alerts binnenkrijgen, wanneer iemand 5 keer een specifiek model hebben bezocht op de website, of wanneer iemand de inruilwaarde heeft berekend. Er kunnen automatisch afspraken met medewerkers ingepland worden. Talloze workflows kunnen in gang gezet worden, zodat geen enkele lead aan jouw aandacht voorbijgaat.

 

 

Kies de juiste marketing automation tool

Er zijn allerlei soorten marketing automation tools waarmee je een deel of het gehele spectrum van marketing automation kunt inrichten. Bepaal altijd eerst wat je precies wilt bereiken met marketing automation en welke vormen je wilt gaan inzetten. Dit bepaalt namelijk hoe uitgebreid jouw tool moet zijn.

Bij DTC Media Online werken we samen met onze klanten met verschillende marketing automation tools. We hebben heel veel kennis en ervaring met marketing automation en de systemen waarmee in de automotive branche wordt gewerkt (zoals LEF en SAM). Daarom kunnen we goed adviseren over hoe jij je marketing kunt automatiseren in jouw bedrijf en met welke tool je dit het beste kan doen.

 

Vraag nu de checklist aan
Welke marketing automation tool past het beste bij jouw bedrijf? Vraag de tool-checklist aan en krijg advies van onze marketing automation expert Jos!

Benieuwd welke marketing automation tool bij je past?

Jos geeft je graag advies aan de hand van de checklist

Gerelateerde blogs

Een nieuwe feature in de Promotions tab van Gmail
Een nieuwe feature in de Promotions tab van Gmail

Een nieuwe feature in de Promotions tab van Gmail Nog meer opvallen in de inbox van jouw klanten? Deze week heeft Google een nieuwe feature…

Lees deze blog
Help jouw klanten met hun goede voornemens!
Help jouw klanten met hun goede voornemens!

Help jouw klanten met hun goede voornemens! Tegen het einde van het jaar komen ze altijd weer aan bod: de goede voornemens. Veel goede voornemens…

Lees deze blog
Het jaar 2018 in zoekopdrachten
Het jaar 2018 in zoekopdrachten

Het jaar 2018 in zoekopdrachten Google heeft deze week het jaaroverzicht van 2018 bekendgemaakt. Waar hebben we in het afgelopen jaar het meest naar gezocht?…

Lees deze blog
Hoe ver kijk jij vooruit?
Hoe ver kijk jij vooruit?

Hoe ver kijk jij vooruit? Eindejaarsknallers, Autoshows, December Deals, Happy New Car… Gedurende ons 11-jarige bestaan hebben we veel eindejaarscampagnes mogen inrichten. We mogen onszelf…

Lees deze blog
Opgeladen het nieuwe jaar in
Opgeladen het nieuwe jaar in

Er rijden momenteel meer dan 150.000 elektrische auto’s over de Nederlandse wegen. Hiermee streeft het aantal EV’s de hoeveelheid LPG aangedreven auto’s ruim voorbij. En…

Lees deze blog
Zo haal je het maximale uit jouw CRM marketingstrategie
Zo haal je het maximale uit jouw CRM marketingstrategie

Afgelopen donderdag was het de jaarlijks terugkerende Dag van de (Online) Privacy. Het doel van deze dag is om Europese burgers beter te informeren over hun…

Lees deze blog

Ook interesse in een samenwerking?

Wij werken samen met o.a.:
Logo Hubspot Logo Active Campaign Logo Google Partner Logo Bing Ads Logo Visual Website Optimezer Logo Visual Website Optimezer